مجسمه ناممکن تصویر کدام فرعون مصری است؟

به گزارش تور اروپا ارزان، راز یک مجسمه ناممکن از مصر باستان که دو نفر در آن بازنمایی شده، و یکی از آن ها فرعون است، فاش شد. هرچند همه با این ارزیابی موافق نیستند.

مجسمه ناممکن تصویر کدام فرعون مصری است؟

به گزارش راهنماتو، این مجسمه سه بعدی که از سنگ آهک تراشیده شده است، مجسمه ای از فرعون است که روی پا های فردی که زانو زده نشسته است. مجسمه فرعون در مقدار واقعی نیست و یک تاج آبی (که به آن تاج جنگ هم گفته می شد) با یک مار در بالای آن روی سرش دارد. این اثر هنری اکنون در موزه ملی اسکاتلند نگه داری می گردد.

مارگارت میتلند، مدیر موزه ملی اسکاتلند در بخشِ مدیترانه باستان، در کتابی به نام دارالمدینه: از داخلِ کالئیدوسکوپ [شهر فرنگ]، می گوید: فرعون ها در مصر باستان به شکل مجسمه های سه بعدی در کنار افراد غیرسلطنتی بازنمایی نمی شدند.

میتلند هم چنین در سال 2022 در یک پستِ وبلاگی به این نکته اشاره نموده بود که حضور یک شخصِ غیرسلطنتی در کنار فرعون باعث می گردد که این مجسمه ناممکن به نظر برسد.

میتلند برای مشخص محلی که مجسمه در آن پیدا شده است تحقیقاتِ آرشیوی انجام داد. او دریافت که مجسمه در دارالمدینه، محوطه ای در نزدیکی دره خدایان، در دهه 1850 به وسیلهِ یک باستان شناس اسکاتلندی به نام هنری راید کشف شده است. او تأکید کرد که مردمان باستانی که در دارالمدینه زندگی می کردند مسئولِ ساختِ مقبره های فراعنه بودند.

میتلند سایر مجسمه هایی که در دارالمدینه پیدا شده است را تجزیه وتحلیل و به همراه آن تاریخچه ثبت شده و سایر بقایای باستانی که در این سایت پیدا شده را نیز آنالیز کرد. او دریافت که بعضی افراد ارشد در دارالمدینه اجازه داشتند فرعون را به طریقی که سایرین در مصر مجاز نبودند، بازنمایی نمایند.

در طولِ حکومتِ رامسس دوم (در حدود 1279 قبل ازمیلاد تا 1213 بعدازمیلاد)، فرقه مجسمه پرستی که به پرسشِ مجسمه پادشاه اختصاص داشت، در دارالمدینه رواج یافت. میتلند می نویسد پرستش فرعون و ساختِ مجسمه هایی که او را بازنمایی می کردند، به وسیلهِ خاندان های سلطنتی تبلیغ می شد.

رامسس دوم

میتلند در کتابش می نویسد: با توجه به نقشِ ضروری ای که صنعتگران در ساختِ مقبره های سلطنتی ایفا نموده اند، و همین طور نقشِ محوری ای که تدفینِ پادشاهان در سیستمِ سیاسی مصر ایفا می کرد، حفظِ ثبات ساختار اجتماعی حاکم بر دارالمدینه به وسیلهِ پرورشِ وقف خود برای پادشاه، ضروری بود.

به عبارت دیگر، هرچند که مصریان به طور معمول از ساخت مجسمه فراغنه و شخصیت های غیرسلطنتی منع می شدند، اما در زمان و مکانی خاص، این کار عذر موجه داشته است. میتلند می گوید، علاوه برآن، این حقیقت که این شیء مجسمه فرعون و نه خودِ فرعون است، وجود آن را بیش تر قابل قبول می نموده است.

میتلند می گوید یک سرنخ بزرگ در این مجسمه به هویتِ راموس ارجاع می دهد. شخصی که در این مجسمه بازنمایی شده است یک حلقه گل دارد، شیئی که پوشیدن آن در میان مردان مصری غیرمعمول بود. اما یک مجسمه چوبی دیگر که میتلند آن را از دارالمدینه پیدا نموده است، راموس را با حلقه گل نشان می دهد. اما این تفسیر از نظر سایر باستان شناسان منطقی نیست.

آمن هوتپ اول

بتسی بریان، استاد مطالعات خاور نزدیک در دانشگاه جان هاپکینز، که در این تحقیق مشارکتی نداشته، موافق است که این مجسمه مردی را در کنار مجسمه فرعون نشان می دهد. او معتقد است بااینکه این احتمال وجود دارد که او رامسس دوم باشد، اما بیش تر احتمال دارد که آمن هوتپ اول (که مابین سال ها 1525 قبل ازمیلاد تا 1504 قبل ازمیلاد حکومت می کرد) باشد.

بریان می گوید اولاً آمن هوتپ خدای حامی دارالمدینه بود. علاوه برآن، این فرعون ممکن است بعد از مرگ به مقامِ خدایی رسیده باشد. معنایش این است که اگر مجسمه در زمانِ حکومتِ رامسس دوم ساخته شده است، پس محتمل تر است که مردمِ دارالمدینه فرعونی مرده، مثلِ آمن هوتپ اول، را انتخاب و از آن مجسمه ساخته باشند.

منبع: فرارو
انتشار: 10 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 10 اردیبهشت 1402 گردآورنده: euroro.ir شناسه مطلب: 2040

به "مجسمه ناممکن تصویر کدام فرعون مصری است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مجسمه ناممکن تصویر کدام فرعون مصری است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید