همه رقیب های چینی ساندرو استپ وی

به گزارش تور اروپا ارزان، خبرنگاران: نسخه کراس رنو ساندرو با آن قیمت 250 میلیونی اش رقیبان زیادی دارد. ما اینجا پای برلیانس کراس، بایک X25، دانگ فنگ اچ 30 کراس و ام وی ام X22 را وسط کشیده ایم تا ببینیم چینی ها می توانند از پس استپ وی بربیایند یا نه.

همه رقیب های چینی ساندرو استپ وی

خرید هاچ بک کراس از علاقمندی های تازه مصرف نمایندگان خودرو در بازار های اروپایی است. اتفاقی که روی بازار ایران هم تاثیر گذاشته و طی سالیان اخیر خودرو های متنوعی را به این بخش از بازار ایران راهی نموده است. نمونه آخر این سبک خودروسازی همین سایپا کوییک R خودمان است که فعلا با برچسب قیمت هنگفتی که دارد از دسترس بسیاری از خریداران دور شده است. ممکن است تصور کنید این خودرو ها کلاس تازه ای از محصولات شهری را بنا نهاده اند، اما واقعا اینچنین نیست و اساسا فلسفه وجودی فراوری هاچ بک کراس ها، افزایش فروش محصولات هاچ بک با کمترین هزینه تغییر است.

اغلب خودرو های این رده همان هاچ بک های شهری متوسط یا کوچک هستند که با داشتن بدنه های 4 تا 4.3 متری به بچه گلگیر و رینگ های مهیج تری در مقایسه با نسخه هاچ بک مجهز شده و سعی دارند خریدران جوان تر را که توان خرید کراس اوور ندارند، به سمت خود جذب نمایند. در ایران هم فلسفه خرید این محصولات چنین است و اغلب کسانی که هاچ بک کراس می خرند، افرادی با قدرت خرید پایین تر از رده کراس اوور های شهری هستند.

اینجا ما پنج خودرو مختلف داریم که در همین رده با مشخصاتی مشابه، طی 4 سال اخیر فروش بالایی را تجربه نموده و بالغ بر 150 هزار دستگاه فروش داشته اند. خودرو های کم مصرف و جذابی که بین 175 تا 250 میلیون تومان قیمت داشته و به امکاناتی بهتر از نسخه های هاچ بک مجهزند. تا از این پنج مدل محصولات چینی مدرنی هستند که انصافا طراحی بهتری نسبت به نسخه اروپایی حاضر در رقابت دارد، اما باز در نهایت آنکه برنده می گردد رنو است. چرا؟ چون بادوام است، افت قیمت کمتری دارد، راحت به پول نقد تبدیل می گردد و از همه کم مصرف تر است. ببینیم جدال لشگر پرشمار چینی ها با فرمانده سرزمین گل به کجا ختم می گردد؟

برلیانس کراس اتومات 1.65

قیمت نسخه صفر کیلومتر:

225 میلیون تومان

قوی ترین موتور گروه را با توان 113 اسب بخار دارد. سی 3 کراس اتوماتیک که هم اینک بعد از استپ وی گران ترین خودرو گروه است، لیست امکانات مناسبی شامل سامانه تهویه مطبوع، قابلیت تنظیم جایگاه راننده در 8 جهت به همراه تنظیم گودی کمر، شیشه بالابر برقی جلو و عقب، سیستم رهیاب GPS، سیستم ورود و استارت بدون کلید وغربیلک فرمان چرمی مجهز به دکمه تنظیم صدا دارد.

شرایطی که برلیانس را در موقعیت خوبی برای پیروزیت در بازار قرار می دهد، اما سوال اساسی این است که این خودرو قابلیت کافی برای رسیدن به محبوبیت استپ وی را دارد یا نه؟ واقعا نه. خب این خودرو ظاهر بهتر و امکانات بیشتری دارد و ابعادش هم عظیمتر است که هر سه فاکتور مهمی در انتخاب خودرو هستند، ولی خب این خودرو چینی استهلاکش به شدت بالاست، افت قیمتی زیادی دارد و از همه مهمتر قطعاتش در بازار قیمتی بالاتر از میانگین خودرو های این رده دارد.

دانگ فنگ اچ 30 کراس

قیمت نسخه صفر کیلومتر:

175 میلیون تومان

عظیمترین خودرو این کلاس دانگ فنگ H30 کراس محصول شرکت ایران خودرو است که با داشتن ژن های پژو 306 و 206 پیروز شده نظر بسیاری از خریداران را به سمت خود جلب کند. این اتومبیل چینی با طولی معادل 4.35 حدود 33 سانتی متر از ساندرو استپ وی و چیزی بیش از 15 سانتی متر از دومین خودرو جادار این کلاس عظیمتر بوده و به نوعی حاکم بلامعارض این بخش به حساب می آید.

دانگ فنگ H30 کراس با داشتن فاصله بین دو محور بین 3 تا 8 سانتی متر هم فاصله محوری بیشتری نسبت به رقبا داشته تا در مجموع گنجایش اتاقش برتر از رقبا باشد. البته گنجایش صندوق بار H30 کراس از یکی از خودرو های قدیمی تر این کلاس یعنی لیفان X50 کمتر است و با برلیانس سی 3 کراس حدودا یکسان بوده، ولی با خواباندن ردیف دوم جایگاه ها همچنان بهترین شرایط ممکن را در این کلاس به خود اختصاص داد و نسبت به باقی رفقای گروه در شرایط به مراتب بهتری قرار گرفته است. این خودرو یکی از کامل ترین لیست های تجهیزاتی را برای خریداران با کمترین سطح پرداخت به ارمغان می آورد.

ام وی ام X22 اتومات EX

قیمت نسخه صفر کیلومتر:

240 میلیون تومان

همان چری 315 فالوین است که بازطراحی شده و امکانات بیشتری دریافت نموده است. البته جدا از فرم کلی بدنه، فضای اتاق در مقایسه با رقبای هم رده در شرایط بهتری قرار داشته و تجهیزات و مواد به کار رفته در این مدل چری بهتر از همیشه هستند گرچه همچنان استفاده فراوان از پلاستیک خشک و مونتاژ متوسط قطعات کابین باعث شده ایکس 22 تا رسیدن به حد ایده آل فاصله زیادی داشته باشد. ایکس 22 که اغواگرانه در کوشش است خود را عظیمتر از واقعیتش نشان دهد، خودرویی است کوچک و کاربردی که با فضای صندوق 420 لیتری، گنجایش 5 سرنشین عظیمسال را دارد گرچه فضای پای سرنشینان عقب کم است و در مسافرت های طولانی به طور کامل راحتی سرنشینان را تامین نمی نماید.

این خودرو در حالت مالی مصرفی کمتر از 6 لیتر دارد تا با یاری باک 50 لیتری خود بتواند تا حدود 800 کیلومتر مسافت را بدون مراجعه به پمپ بنزین طی کند. این خودرو در ظاهر به لطف استفاده از بچه گلگیر های مشکی و پلاستیک، باربند های سقف و رینگ های اسپورت ظاهری خشن دارد، اما توان چندانی برای عبور از مناطق بیابانی و خارج از جاده نداشته و به دلیل ارتفاع پایین توصیه می گردد وارد جهت های پر دست انداز نگردد. این خودرو در نسخه فول بهایی نزدیک به استپ وی دارد، ولی با توجه به افت قیمت شدید خریدش ریسک بالایی دارد.

بایک X25 اتومات

قیمت نسخه صفر کیلومتر:

190 میلیون تومان

بایک X25 مدل تغییرشکل یافته هاچ بک سابرینا است. خودرویی کوچک که با یاری مرسدس بنز ساخته شده و به دلیل تلفیق مدیریت چینی و آلمانی در یک پروژه، محصول مدرن و محافظه کاری از آب درآمده است. طراحی داخلی بدنه با اندکی تغییر یادآور نسل قبل هاچ بک مرسدس A کلاس است که 5 سال از عمرش می گذرد. در بدنه، اما با تغییر الگوی قدیمی، سعی شده فرمی خشن و اسپرت برای بایک X25 ایجاد گردد که قابل قبول، اما ناامید نماینده است. بایک X25 مثل رقبایش در این گزارش به پیشرانه چهار سیلندر تنفس طبیعی مجهز است، ولی با حجم کمتر در حد 1499 سی سی قادر است 113 اسب بخار تحویل راننده دهد.

یک جعبه دنده چهار سرعته اتوماتیک هم این نیرو را به محور جلو منتقل می نماید. مصرف سوخت سابرینا بهتر از پژو، اما در پس ساندرو قرار گرفته است و خب سطح امکاناتش بین دو خودرو به چند آپشن ساده محدود می گردد. کلید های کنترلی روی فرمان، رهیاب، سنسور باران، سنسور دنده عقب، سیستم تهویه مطبوع دیجیتال، سانروف برقی بعضی از مهمترین امکانات این خودرو چینی هستند. این خودرو ناشناس ترین عضو گروه است که احتمالا بعد از خرید دردسر های نگهداری و تعمیرش زیاد خواهد بود ازینرو به رغم ویژگی های خوب، ما توصیه نمی کنیم سمت بایک X25 بروید.

رنو ساندرو استپ وی اتومات

قیمت نسخه صفر کیلومتر:

250 میلیون تومان

ساندرو استپ وی اتومبیلی کاملا مالی بدون هرگونه آرایش و زرق و برق متداول در محصولات چینی است که اعتبار برند و کارایی بالایش موجب شده تا خریداران به سمت انتخاب آن ها رفته و برای خریدشان ترغیب گردد. این گزاره البته پس از استفاده بیشتر از خودرو تغییر نموده و مصرف نمایندگان علیرغم نارضایتی از کیفیت ظاهری رنو، شیفته سادگی و دقت مناسب طراحی این دو خودرو شده و ابدا هنگام سواری با ساندرو یا استپ وی حتی پس از چند سال خسته نمی شوند.

این خودرو از بدو ورود به بازار علیرغم قیمت بسیار پایین نسبت به مزدا 3، سوزوکی ویتارا و دیگر اتومبیل های 4 ستاره، همیشه بالاترین سطوح کیفی را با خود داشت و ارزان ترین هاچ بک 4 ستاره کشور بود. موتور K4M رنو که روی این خودرو نصب شده به دلیل دقت بالای مونتاژ از چنان کیفیتی برخوردار بود که به اذعان مقامات رنو حتی سطح کیفی بالاتری نسبت به نسخه های مونتاژ اسپانیا داشت. موتور 105 اسبی این خودرو واقعا عملکرد درخشانی در مقایسه با شرایط رقبا دارد.

ساندرو همچون سایر محصولات ارزان قیمت رنو در ایران، به دلیل عدم برخورداری از آپشن هایی، چون سانروف، نمایشگر لمسی و تهویه اتوماتیک در پس برلیانس و دیگر چینی های این رقابت قرار می گیرد. بااین حال همچون دو خودروی دیگر این رقابت از تجهیزاتی مثل پنجره های برقی، دو ایربگ، ترمز ای بی اس و ای بی دی، رینگ های آلیاژی اسپرت، سیستم صوتی با چهار بلندگو و آینه های جانبی برقی با گرم کن سود می برد.

نتیجه نهایی

شاید بتوان پاشنه آشیل ساندرو استپ وی را در رقبای چینی، طراحی داخلی قدیمی و کسل نماینده بدنه و داشبورد آن دانست که تفاوت چندانی با طراحی داخلی ال 90 ندارد. این در حالی است 4 رقیب چینی در طراحی داخلی کاملاً به روزتر از ساندرو هستند، نکته ای که در خصوص برلیانس سی 3 کراس هم صدق می نماید و تنها برگ برنده این خودرو در مقابل استپ وی است. البته این خودرو با طراحی داخلی نسبتاً زیبا و مدرنی که دارد، احتمالا افراد سخت گیری که چیزی بالاتر از داشبورد پلاستیکی ساندرو را دیده اند، راضی نموده و به لطف ترکیب بهتر رنگ و مواد و تجهیزات، بهتر از استپ وی به نظر می رسد.

بایم کلا خودرو خنثی و سردرگمی است و ضعیف ترین انتخاب ممکن است. در عین حال مطمئناً در بحث کیفیت ساندرو استپ وی گزینه فزونی خواهد بود و با اینکه زیبایی داخلی هم می تواند نقشی کلیدی در جذب خریدار ایرانی خودرو داشته باشد، اما موتور قوی، مصرف پایین و سواری نرم رنو ساندرو باعث می گردد تا برلیانس، ام وی ام، بایک و دانگ فنگ پشت سر استپ وی حرکت نمایند. البته دانگ فنگ هم محسنات بسیاری دارد و ارزش خرید بالایی دارد. X22 خودرو خوبی است که مشخصاتی معمولی و آپشن و ظاهری به روز دارد، ولی قیمتش واقعا گزاف است و استهلاک و افت قیمتش هم بالا؛ بنابراین کماکان و تا اطلاع ثانوی پیروز عظیم این رده استپ وی است. البته فعلا!

منبع: برترین ها
انتشار: 2 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: euroro.ir شناسه مطلب: 882

به "همه رقیب های چینی ساندرو استپ وی" امتیاز دهید

3 کاربر به "همه رقیب های چینی ساندرو استپ وی" امتیاز داده اند | 3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه رقیب های چینی ساندرو استپ وی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید