هنر ایرانی 5 هزار ساله که تلفیقی از عشق و آتش است

به گزارش تور اروپا ارزان، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای واصله، هنر ایرانی 5 هزار ساله که تلفیقی از عشق و آتش است، مینا کاری نام دارد.

هنر ایرانی 5 هزار ساله که تلفیقی از عشق و آتش است

داستان چیست؟

میناکاری که دیگر مدتی است اغلب روی مس انجام می گردد، پیشتر روی طلا، نقره و سفال انجام می شد. البته میناکاری روی طلا از زیبایی بیشتری برخوردار است، اما طبیعتا از آنجا که قیمت فراوری و فروش میناکاری روی طلا گران می گردد، انگیزه های ساخت آن نیز بسیار کمتر شده و به همین دلیل هم الان اغلب میناکاری ها روی مس و سفال انجام می گردد.

به صورت دقیق نمی توان گفت که هنر میناکاری از چه دوره ای در ایران شکل گرفت و رواج پیدا کرد. کاوشهای انجام شده برای کشف آثار تاریخی نشان می دهد که حتی در دوره هخامنشیان نیز آثاری کشف شده که از هنر مینا در آنها استفاده شده است. به هر حال هنر میناکاری امروز یکی از مهمترین صنایع دستی ایران محسوب می گردد و شهر اصفهان به عنوان یکی از اصلی تری مراکز ساخت آثار میناکاری شناخته می گردد.

برای ساخت ظروف ظریف میناکاری شده چندین مرحله باید پشت سر گذاشته گردد. ابتدا، ظرف مورد نظر باید از طریق مسگر به شکل لازم درآید و پس از آن استاد میناکار به آن لعاب سفید رنگ می دهد؛ برای این کار معمولا سه الی چهار بار لعاب داده می گردد تا سطح مورد نظر به اندازه کافی صاف و صیقلی گردد. در هر مرحله ظرف به کوره می رود و حدود 700 درجه حرارت می بیند تا رنگ لعابش ثابت گردد. پس از آماده شدن ظرف، روی آن با رنگهای گوناگون نقاشی می گردد و دوباره به کوره می رود و حدود 400 تا 500 درجه حرارت می بیند تا رنگها ثابت شوند.

منبع: همگردی
انتشار: 21 آبان 1399 بروزرسانی: 21 آبان 1399 گردآورنده: euroro.ir شناسه مطلب: 1044

به "هنر ایرانی 5 هزار ساله که تلفیقی از عشق و آتش است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هنر ایرانی 5 هزار ساله که تلفیقی از عشق و آتش است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید