پرستاری و پشت صحنه پر مشقت آن ، از کدام درد بنالیم؟

به گزارش تور اروپا ارزان، استاندارد های جهانی نشان می دهد در بخش داخلی و جراحی، هر 4 تا 6 بیمار باید یک پرستار داشته باشند اما در ایران، هر 12 بیمار یک پرستار دارند. وزارت بهداشت چه زمانی تصمیم به برطرف کامل مسائل پرستاران می گیرد؟

پرستاری و پشت صحنه پر مشقت آن ، از کدام درد بنالیم؟

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرنگاران؛ براساس استاندارد های جهانی، تعداد پرستاران باید سه برابر تعداد پزشکان یا دو برابر تعداد تخت های بیمارستانی باشد یا در ازای هر هزار نفر جمعیت، سه پرستار وجود داشته باشد.

استاندارد های جهانی نشان می دهد در بخش داخلی و جراحی، هر 4 تا 6 بیمار باید یک پرستار داشته باشند در صورتیکه در ایران، هر 12 بیمار یک پرستار دارند.

کمبود نیروی پرستاری تنها مشکل جامعه پرستاران نیست و این قشر، با مسائل و مسائل زیادی دست و پنجه نرم می نمایند؛ بعضی رسانه ها معتقدند: سالانه بیش از 700 پرستار ایرانی کشور را به مقصد آمریکا، کانادا و استرالیا و امارات ترک می نمایند چراکه آنجا حقوق پرستاران به مراتب بالاتر از ایران است.

کمترین حقوق پرستاران با کمترین میزان تحصیلات در آمریکا، 52 تا 55 هزار دلار در سال است و بالاترین آن 186 هزار دلار در سال و بالاترین حقوق پزشک، 665 هزار دلار در سال بوده و کمترین حقوق پزشک 117 هزار دلار در سال است. در همان کشور هایی که اغلب برای مهاجرت پرستاران انتخاب می شود، حقوق پرستاران حداکثر 186 هزار دلار در سال، یعنی به نسبتی حدود 3 تا 4 برابر است که در ایران این اختلاف گاهی به 400 برابر نیز می رسد.

بنا به اعتقاد بعضی از پزشکان، کارانهٔ پزشکان در اجرا همیشه بالاتر از پرستاران بوده است و طبیعی است با افزایش تعداد بیماران، کارانهٔ آن ها نیز افزایش پیدا می نماید؛ ولی، چون کارانه پرستاران مقداری حداقلی است، افزایش بیماران نیز تغییر چندانی در حقوق آن ها ایجاد نمی نماید. در مقابل بعضی پرستاران اعتقاد دارند آن هایی که کمتر کار می نمایند حقوق بیشتری می گیرند، ولی پرستاران از حداقل حقوق برخوردار می شوند.

پس از مسائل زیادی که به دلیل کمبود نیروی پرستاری در کشور ایجاد شد و جهت جبران کمبود پرستار در مراکز درمانی، مجوز استفاده از دانشجویان پرستاری ترم شش به بعد داده شد تا به این ترتیب فشار کاری پرستاران کاهش یابد.

مهر ماه سال 93 اعلام شد که قرار است طی برگزاری دوره آموزشی به مدت 6ماه یاری پرستارانی تربیت شوند که اغلب آن ها نیز مدرک دیپلم دارند؛ همان زمان محمد شریفی مقدم عضو شورای عالی نظام پرستاری، تربیت یاری پرستار به بهانهٔ برطرفِ کمبود نیروی پرستاری در بیمارستان هارا، ظلم مضاعف در حق بیماران دانست و گفت: در حالی که جهان به سمت پرستاری تخصصی و فوق تخصصی می رود، استفاده از افراد دیپلمه که بایک دوره آموزشی 6 ماهه در مراکز درمانی حاضر می شوند، ظلم به بیماران است.

محمد شریفی مقدم همچنین می گوید، به بهانه کمبود کادر پرستاری، سعی در احیای یاری پرستاری دارند، در حالی که موضوع تربیت یاری پرستار در اوائل دهه هفتاد یکبار مطرح شد که آن موقع با واکنش جامعه پرستاری روبرو شد و منتفی شد.

البته این دست اقدامات همچنان ادامه دارد و مردادماه 97 اعلام شد که قرار است رشته ای جدید تحت عنوان مراقب سلامت ایجاد شود، اما نمایندگان پرستاری بر این عقیده بودند که تربیت نیرو هایی تحت عنوان مراقب سلامت، کار زائد و بی فایده ای است. زیرا، خدماتی که قرار است این نیرو ها ارائه دهند، تقریبا مشابه خدمات پرستاری است.

نمایندگان پرستاران معتقدند: وزارت بهداشت به جای حل مسائل پرستاران و برطرف دغدغه های آنها، حاشیه های پرستاری را تشدید می نماید. همین مسئله باعث شده پرستاری ایران روز به روز از پرستاری جهان فاصله بگیرد و جذابیت های این حرفه کم رنگ تر شود.

آن ها می گویند: می خواهند با چنین برنامه هایی، پرستاری را از مطالبات اصلی خودش دور نگه دارند. در حالی که کمبود نیروی پرستاری در بیمارستان ها، فشار مضاعف و سنگینی را متوجه پرستاران نموده است.

البته در جمع دولت مردان، مسائل جامعه پرستاری یکی از سوژه های ماندگار نمایندگان مجلس است که هر از چند گاهی اظهار نظراتی از آن ها در جهت حمایت از پرستاران می شنویم. نمایندگان مردم می گویند: این مسائل به عملکرد سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و وزارت بهداشت و درمان برمی شود، چرا که مجلس در این رابطه کار خود را انجام داده است.

آن ها معتقدند که برطرف مسائل این حوزه هم در رابطه با استخدام پرستاران و هم کاهش فشار کار این قشر و هم پرداخت کارانه آن ها بر اساس تعرفه خدمات پرستاری از جمله وظایف وزارت بهداشت است که باید با حمایت سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور صورت بگیرد.

اما در واقعیت این مسائل همیشه لاینحل باقی مانده است و شیفت های کاری سنگین و پشت سرهم به دلیل کمبود نیروی پرستاری و همچنین مسائل مالی روز به روز جان و انگیزه آنان را می گیرد و باید دید وزارت بهداشت چه زمانی تصمیم به برطرف کامل مسائل پرستاران می گیرد؟ و آیا مسائل معیشتی و کمبود نیروی پرستاران دغدغه وزارت بهداشت هست؟

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 3 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: euroro.ir شناسه مطلب: 485

به "پرستاری و پشت صحنه پر مشقت آن ، از کدام درد بنالیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرستاری و پشت صحنه پر مشقت آن ، از کدام درد بنالیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید