پر مرغ ارزشمند شد!

به گزارش تور اروپا ارزان، ایسنا نوشت: دانشمندان می گویند با سوزاندن پرهای مرغ ها می توانند انرژی پاک فراوری نمایند.

پر مرغ ارزشمند شد!

فراوری انرژی از هیدروژن یک فرآیند فراوری انرژی پاک امیدوارنماینده است که هیچ محصول جانبی مضری فراوری نمی نماید و تنها چیزی که از آن بجا می ماند، بخار آب است.

پیل های سوختی هیدروژنی با استفاده از غشاهای نیمه تراوا الکتریسیته فراوری می نمایند. با این حال، این پیل ها به شکل سنتی با مواد شیمیایی همواره ماندگار، گران قیمت و غیر محبت آمیز با محیط زیست ساخته می شوند که بسیار سمی و سرطان زا هستند.

استفاده از ضایعات پر مرغ

پژوهشگران دانشگاه ETH زوریخ و دانشگاه فناوری نانیانگ سنگاپور(NTU) روش تازهی برای فراوری این غشاها با استفاده از ضایعات پر مرغ پیدا نموده اند.

آنها روشی برای استخراج پروتئین کراتین از این پرها و تبدیل آن به الیاف بسیار ریز به نام فیبریل های آمیلوئید با استفاده از روشی سازگار با محیط زیست ابداع نموده اند. سپس از این فیبریل های کراتین برای تامین انرژی غشای سلول سوختی استفاده می گردد.

  • قدرتمندترین زیردریایی های هسته ای دنیا/ از بوری تا باراکودا/ عکس

  • کشف یک دریاچه عجیب در سیاره سرخ

  • ابرخودروی تازه فراری جاده را به چالش می کشد / عکس

رافائل مزنگا، متخصص مواد غذایی و مواد نرم در ETH زوریخ می گوید: من سالها را به تحقیق و پژوهش در خصوص روش های مختلفی که می توانیم از ضایعات مواد غذایی برای سیستم های انرژی تتازهپذیر استفاده کنیم، اختصاص داده ام. تازهترین ابتکار ما یک چرخه را تعریف می نماید. ما تا به امروز ماده ای را مصرف می کردیم که هنگام سوزاندن، کربن دی اکسید و گازهای سمی آزاد می کرد و از آن در شرایط متفاوتی استفاده می کردیم، اما اکنون با فناوری تازه ما نه تنها مواد سمی فراوری نمی گردد، بلکه از انتشار کربن دی اکسید نیز جلوگیری می کنیم و چرخه کلی ردپای کربن را کاهش می دهیم.

لازم به ذکر است که سالانه حدود 40 میلیون تن پر مرغ سوزانده می گردد. این امر در کنار انتشار قابل توجه کربن دی اکسید، منجر به فراوری گازهای خطرناکی مانند گوگرد دی اکسید می گردد.

استفاده از پرهای مرغ در فراوری نیروی هیدروژنی یک راه موثر و کارآمد برای مقابله با این ضایعات صنعت طیور خواهد بود و بعلاوه می تواند به فرآیند تجزیه آب یاری کند.

مززنگا می گوید: هیدروژن فراوان ترین عنصر در دنیا است، اما متأسفانه روی زمین اینطور نیست و تجزیه آب که به عنوان الکترولیز نیز شناخته می گردد، می تواند هیدروژن فراوری کند.

مفید برای الکترولیز

الکترولیز یک فرآیند شیمیایی است که از جریان الکتریکی برای راهنمایی یک واکنش شیمیایی غیر خود به خودی استفاده می نماید. این شامل تجزیه یک ترکیب به عناصر یا یون های تشکیل دهنده آن با عبور جریان الکتریکی از یک الکترولیت است که محلولی است که الکتریسیته را راهنمایی می نماید.

الکترولیز بر اساس اصول الکتروشیمیایی عمل می نماید. هنگامی که جریان الکتریکی از الکترولیت عبور می نماید، یون های مثبت(کاتیون ها) به سمت الکترود منفی(کاتد) و یون های منفی(آنیون ها) به سمت الکترود مثبت(آند) حرکت می نمایند. این حرکت یون ها منجر به واکنش های شیمیایی در الکترودها می گردد.

در طول الکترولیز، افزودن اسیدها اغلب ضروری است، زیرا آب خالص برای این روش، رسانایی کافی را ندارد. با این حال، این غشای تازه قابل نفوذ به وسیله پروتون است و اجازه حرکت ذرات بین آند و کاتد را می دهد که برای تجزیه مؤثر آب حتی در آب خالص نیز ضروری است.

حرکت بعدی پژوهشگران، ارزیابی پایداری و دوام غشای کراتینه خود و در صورت لزوم انجام اصلاحات خواهد بود.

این تیم تحقیقاتی قبلاً یک درخواست ثبت اختراع مشترک برای این غشاء ارائه نموده است و اکنون در جستجوی شرکت ها یا سرمایه گذارانی هستند که به پیشرفت، توسعه و تجاری سازی این فناوری یاری نمایند.

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 29 مهر 1402 بروزرسانی: 29 مهر 1402 گردآورنده: euroro.ir شناسه مطلب: 2098

به "پر مرغ ارزشمند شد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پر مرغ ارزشمند شد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید