چگونه دیگران را ببخشیم؟ (حتی اگر آسیب بزرگی به ما زده باشند)

به گزارش تور اروپا ارزان، وقتی کسی کار اشتباهی انجام می دهد که باعث ناراحتی شما می گردد ممکن است بگویید هیچ وقت او را نمی بخشید. حتی ممکن است بعد از اینکه عصبانیت تان از بین رفت باز هم از او کینه به دل داشته و در پی تلافی کردن باشید. این یک اتفاق عادی است اما باید بدانید که نبخشیدن افراد بیشتر از اشتباهی که در حقتان اجرا شده به شما آسیب می زند.

چگونه دیگران را ببخشیم؟ (حتی اگر آسیب بزرگی به ما زده باشند)

با ما همراه باشید و درباره وبلاگ تور کانادا بیشتر بدانید.

امروز در خبرنگاران مگ می خواهیم با هم یاد بگیریم که چطور می توانیم شخصی که باعث آزار و حتی عصبانیت ما شده است را ببخشیم.

با معنای واقعی بخشش آشنا هستید؟

معمولا معنی بخشش به خوبی درک نمی گردد و به این علت برای ما موضوعی چالش برانگیز است. ممکن است فکر کنید وقتی شخصی را می بخشید به این معناست که باید اتفاق پیش آمده را فراموش کنید و رابطه تان با آن شخص دوباره مثل قبل باشد. اما بخشیدن یک معنای ساده دارد: کنار گذاشتن عصبانیت، آسیب دیدگی و هیجان منفی.

وقتی کسی را می بخشید ممکن است قبول نموده باشید اتفاقی است که افتاده و دیگر از آن گذشته است، یا اینکه بگویید مردم می توانند اشتباه نمایند و به جای کینه توزی تصمم بگیرید مهربانی را شروع کنید.

حالا کمی فکر کنید و ببینید آیا آماده بخشیدن هستید؟ آیا می دانید برای بخشیدن باید از کجا و چطور شروع کنید؟ اگر دوست دارید دیگران را ببخشید ولی نمی دانید چطور این کار را شروع کنید، نگران نباشید. امروز قرار است اینجا همین کار را با هم یاد بگیریم.

بخشش چه تأثیری در روحیه ما می گذارد؟

بسیار از افراد بخشش را امری مقدس می دانند و مطمئن هستند که با انجام آن احساس درونی بهتری خواهند داشد. اما باید بدانید که بخشش بیشتر از احساس خوب درونی برای شما کار می نماید.

بخشش یاری می نماید که بهبود پیدا کنید

کینه توزی می تواند شما را ترش رو و بداخلاق کند و در نهایت مانع آرامش شما گردد. وقتی نمی توانید دیگران را ببخشید، زخم ها عاطف شما هم بهبود پیدا نمی نمایند. کیم اگل، یک درمانگر در سن دیگو کالیفرنیا، می گوید: وقتی کسی را می بخشید به معنای تأیید اشتباه او نیست، در واقع شما تصمیم می گیرید بار سنگین احساسات گره خورده و موضوعات حل نشده را زمین بگذارید تا بتوانید سبک تر به راستا خود در زندگی ادامه دهید.

بخشش به شما اجازه می دهد تا دردها را کنار بگذارید و با قلبی سبک تر زندگی کنید. به عبارت دیگر بخشش این امکان را برای شما به وجود می آورد تا قبل از اینکه تمام زندگی تان را درگیر عصبانیت و کینه کنید از این احساسات منفی دور شده و از لحظات زندگی لذت ببرید.

بخشش می تواند کیفیت روابط شما را بهتر کند

عصبانی بودن از شخصی که شما را آزار می دهد و پناه بردن به این احساس فقط در رابطه شما و آن شخص تأثیر نمی گذارد. کینه و احساس عصبانیت می تواند آنقدر زیاد گردد که به روابطتان با افراد دیگر نشت نموده و آن ها را هم تحت تأثیر خود قرار دهد.

در این حالت ممکن است زیاد حوصله عزیزانتان را نداشته باشید و در ایجاد روابط نو به مشکل بر بخورید. بخشش به جای عصبانیت می تواند مقدار مهربانی را در شما افزایش داده و تأثیر مثبت و مستقیم بر روی اعتماد به نفستان در رابطه با افراد مختلف داشته باشد.

بخشش چه تأثیری بر جسم ما می گذارد؟

شاید باورش سخت باشد اما بخشش برای سلامتی هم مفید است. با تمرین بخشش و انجام آن می توانید سلامت عمومی بدنتان را تأمین کنید. با توجه به تحقیقات صورت گرفته در سال 2016، بخشش می تواند سطح استرس را کم کند. همانطور که می دانید کاهش استرس مزایای سلامتی بسیار زیادی مثل کاهش فشار خون، کاهش اضطراب، بهبود خواب و افزایش عزت نفس دارد.

بخشش می تواند بر همه روابط، حتی رابطه با خودتان، تأثیر مثبت بگذارد

بعلاوه با بخشیدن افراد جلوی عصبانیت های بی علت را می گیرید. عصبانیت های مکرر می تواند باعث ایجاد مسائل فشار خون، تنش های عضلانی، مسائل قلبی و کاهش عملکرد سیستم ایمنی بدن گردد. پس با بخشیدن افراد علاوه بر ایجاد احساس آرامش، از درگیری با بیماری های قلبی و ایمنی هم جلوگیری می کنید.

بخشش شما را برای آشتی کردن آماده می نماید

قبل از هر چیز باید بدانید که می توانید بدون از سر گیری روابط با شخص مقابل، او را ببخشید. شما می توانید با علم به اینکه دیگر با شخص مقابل رابطه ای نخواهید داشت او را ببخشید. با توجه به شرایط موجود در آن رابطه حتی می توانید دیگر هیچ تماسی با آن شخص نداشته باشید.

بالاتر اشاره کردیم که همه می توانند اشتباه نمایند. بخشیدن یکی از عزیزان تان که شما را آزرده نموده است می تواند دریچه ای برای ترمیم روابط باز کند. در موارد بی شماری بخشیدن می تواند به شخص آزاردهنده نشان دهد که چطور بدون اینکه بخواهد به شما آسیب زده است. ممکن است بخشش روابطتان را بلافاصله اصلاح نکند اما یک شروع خوب برای از بین بردن موانع است.

فکر می کنید برای بخشش دیگران آماده اید؟

اگر نمی توانید بلافاصله کسی را ببخشید اشکالی ندارد. ممکن است برای رسیدن به نقطه بخشش زمان لازم داشته باشید. وقتی قرار است کسی را ببخشید اصالت در تصمیم گیری اولین و مهم ترین شرط است. بخشش اجباری به درد هیچ کسی نمی خورد و پس از آن متوجه می شوید که هنوز در حال تحمل رنج و عصبانیت هستید.

اگل می گوید: وادار کردن خودتان به انجام کارهایی که واقعا و از صمیم قلب دوست ندارید در شما عدم انطباق درونی ایجاد می نماید. شما می توانید با پرسیدن این سوالات از خودتان که من برای چه کسی این کار را انجام می دهم؟ تشخیص دهید که آماده بخشیدن افراد هستید یا نه.

بخشیدن اتفاقی است که به دو علت زیر پیش می آید:

  1. به جریان انداختن نیروی بخشش (این کار یک اتفاق درونی است.)
  2. ترغیب شدن برای بخشش به وسیله عزیزان و اطرافیان

در نهایت این شما هستید که تصمیم می گیرید ببخشید یا نه و از قلم نیاندازید که اگر فقط به خاطر درخواست دیگران تصمیم به بخشش می گیرید در واقع شخص بخشنده ای نیستید. این نوع از بخشش احتیاج شما را برآورده نمی نماید و حتی ممکن است در شما احساس ناامیدی ایجاد کند.

آیا برای بخشش با خودتان به نتیجه رسیده اید؟

همه ما بعد از تجربه بی عدالتی و خیانت احتیاج به مدت زمانی داریم تا احساسات سختی که تجربه نموده ایم را پردازش و دسته بندی کنیم. زندگی با آن احساسات بسیار دردناک است و وقتی کمی از آن ها فاصله بگیریم تازه متوجه واقعیت می شویم.

آیا وقتی به اتفاق پیش آمده فکر می کنید دوست دارید شخص مقابل را مجازات کنید یا می توانید بپذیرید که عوامل زیادی در پیش آمدن آن موضوع نقش داشته است؟ رسیدن به این واقعیت که افراد آزاردهنده خودشان هم از آن اتفاق درد می کشند می تواند به شما در تصمیم گیری برای بخشیدن یاری کند.

آیا حاضر هستید که کارهای لازم برای بخشش را انجام دهید؟

شما می توانید فقط بگویید من تو را می بخشم. و رابطه تان را با آن شخص به انتها برسانید. با این کار شما از عصبانیت و درد این اتفاق رها شده اید و انتخاب نموده اید که بار آن را به دوش نکشید.

بعلاوه این موضوع نشان می دهد که در این فرآیند شرایط طرف مقابل را هم درک نموده اید و او را مورد لطف و عطوفت خود قرار داده اید. از قلم نیاندازید که تصمیم گرفتن به بخشش فقط شروع کار است و ممکن است بعد از مدتی با یادآوری خاطرات آن اتفاق دوباره صدمه ببینید. پس تدوام در این راستا و ثابت قدم بودن مهم ترین کاری است که باید انجام دهید.

چطور بخشش را شروع کنیم؟

بعد از اینکه واقعا تصمیم به بخشش گرفتید باید این کار را در 5 مرحله انجام دهید:

1. از احساس تان صحبت کنید

قبل از اینکه شخصی را ببخشید احساساتی که درباره اتفاق پیش آمده دارید به زبان بیاورید. برای اینکه بتوانید این کار را انجام دهید ابتدا باید تمام احساساتی که دارید، حتی احساسات ناخوشایند و ناخواسته، را بپذیرید. یک روش خوب برای بیان احساسات به صورت کامل این است که با شخص معتمدی درباره آن صحت کنید. حتی می توانید وارد جزییات اتفاق نشوید و فقط از احساساتی که با آن درگیر هستید صحبت کنید. دریافت پشتیبانی عاطفی از شخص معتمد یاری بسیار زیادی به شما می نماید.

این افراد احتمالا قبلا هم به شما یاری نموده اند تا اتفاقات بد و رنج آور را پشت سر بگذارید پس برای شروع راستا بهبودی احساسی، از آن ها یاری بگیرید. اگر برای شناخت احساسات تان احتیاج به تمرکز و آرامش دارید مدیتیشن کنید. پذیرش و بخشش یک شبه اتفاق نمی افتد اما تصمیم برای انجام این کار شما را در راستا درستی قرار می دهد.

2. بخش مثبت ماجرا را هم ببینید

وقتی یک اتفاق باعث آزردگی ما می گردد فقط مسائل آن را می بینیم و نمی توانیم مزایایی که برای ما ایجاد نموده است را درک کنیم. شاید بگویید اتفاقات بد هیچ مزیتی ندارند اما بهتر است قبل از اینکه با قطعیت این جمله را بگویید چند اتفاق ناگوار را که در گذشته پیش آمده مرور کنید تا تأثیر مثبتش را در زندگی تان ببینید. گذشت زمان باعث می گردد فضای احساسی بیشتری داشته باشید و جنبه های مختلف ماجرا را آنالیز کنید.

بگذارید با یک مثال این بحث را پیش ببریم. فرض کنید که شریک زندگی تان به شما خیانت نموده است. شاید به شما بگوید این خیانت هنوز پیش نیامده بوده و قبل از پیش آمدن اتفاق شما فهمیده اید. این موضوع به شما فرصت داده تا چشم تان را به روی واقعیت های رابطه باز کنید و مسائل موجود در آن را با دید منطقی ببینید.

3. اول چیزهای کوچک تر را ببخشید

اگر بخشیدن فردی که آسیب عظیمی به شما زده برایتان سخت است لازم نیست همان لحظه او را ببخشید. به جای اینکه به خودتان سخت بگیرید سعی کنید برای شخص مقابل دلسوزی کنید. انتقام گرفتن طبیعی است اما می توانید با بخشیدن خود را آسوده کنید. برای اینکه بخشیدن چنین اتفاق عظیمی برایتان راحت گردد می توانید با اتفاقات روزمره زندگی تان شروع کنید. از اتفاقات و ناراحتی های کوچک بگذرید و افراد را ببخشید تا این کار روش زندگی تان گردد.

4. خودتان را ببخشید

وقتی خودمان را بابت یک اتفاق مقصر بدانیم و سرزنش کنیم در واقع داریم با فرآیند بخشیدن در میزان کوچک دست وپنجه نرم می کنیم. دلسوزی برای خود و گذشت از اشتباهات ابزار مهمی برای ایجاد آمادگی در بخشیدن دیگران است. به یاد داشته باشید اگر شخص دیگری تصمیم می گیرد به شما آسیب برساند شما مقصر نیستید. پیشنهاد می کنیم اگر در بخشیدن او، مخصوصا در زمانی که هیچ کار اشتباهی انجام نداده اید، مشکل دارید از یک روان درمانگر یاری بگیرید.

5. حالا ببخشید

وقتی تمام این مراحل را گذراندید و آماده ی بخشیدن شدید، طرف مقابل را ببخشید. به همین راحتی!

چند نکته برای پیش روی در راستا بخشش

اگر شما نتوانید کسی را واقعا ببخشید ممکن است فرآیند بخشش برایتان با سختی زیاد پیش برود. ایگل می گوید: بخشش با شما شروع می گردد و انتها می یابد. شما می توانید بدون توجه به شرایط خود با طرف مقابل، او را ببخشید. برای بخشش احتیاجی به برقراری ارتباط با شخص دیگر ندارید چون این کار اساسا به نفع شما است. برای اینکه بتوانید راستا بخشش را راحت تر بگذرانید می توانید از نکات زیر یاری بگیرید:

1. یک نامه بنویسید

اگر ترجیح می دهید با طرف مقابل تان تماس حضوری نداشته باشید برای ابراز احساسات تان از نامه یاری بگیرید. شما می تواند در نامه تمام احساسات و تجربه تان از آن اتفاق را به شکل کامل توضیح دهید و نگران قطع شدن صحبت تان نباشید. شما حق دارید که علت ناراحتی تان را بگویید.

2. احساسات تان را با شخص دیگری درمیان بگذارید

ممکن است به شخصی که می خواهید ببخشید دسترسی نداشته باشید. ممکن است محل زندگی اش را عوض نموده باشد یا حتی از جهان رفته باشد. عدم دسترسی به طرف مقابل می تواند یک مانع عظیم در راستا بخشش باشد. در این شرایط می توانید احساسات و تجربه خود را با یک شخص مورد اعتماد، که می دانید شرایط را درک می نماید، درمیان بگذارید. اگر شخصی را برای این کار پیدا نمی کنید می توانید از یک درمانگر یاری بگیرید.

3. برنامه های فراوری شده به وسیله محققان بخشش را ببینید

تمرین برای بخشیدن افراد می تواند چالش برانگیز باشد. این موضوع کاملا قابل درک است که در این راستا باید با مسائل زیادی مبارزه کنید اما مجبور نیستید تنها در این مبارزه شرکت کنید. سخنرانی ها و کتاب هایی که به وسیله رهبران معنوی در زمینه بخشش منتشر شده است را ببینید و بخوانید. این کار به شما یاری می نماید که با انگیزه بیشتری در این راستا قدم بردارید.

4. ادامه بدهید

شما بخشیده اید اما فراموش ننموده اید، اشکال ندارد. ممکن است خاطرات آن اتفاق تا مدت طولانی در فکر تان پررنگ باقی بماند اما بخشش به شما این اجازه را می دهد تا رو به جلو حرکت کنید. با تمرکز بر روی چیزهای خوب زندگی و اولویت دادن به مسأله دلسوزی و همدلی می تواند به بخشش وزن بیشتری بدهد و انگیزه لازم برای پیشروی را در شما ایجاد کند. همواره منتظر بازی سرنوشت نباشید، خودتان برای زندگی تان معنا بسازید.

5. هدف اصلی سلامت عاطفی است

بخشش می تواند نکات زیادی درباره همدلی، مهربانی و همدردی با دیگران را به شما آموزش دهد. زندگی طولانی است و ممکن است باز هم اتفاقات ناعادلانه دیگری را هم تجربه کنید. از قلم نیاندازید سلامت روان به میزان سلامت جسم مهم است و به شما یاری می نماید تا در برابر فشارهای عاطفی مقاومت کنید.

اگل می گوید: چشم میزانای مثبت، انتخاب های سالم، سیستم پیشتیبانی قوی و گذشتن از احساسات سخت و پیچیده مانند ابزارهایی است که در زندگی استفاده می کنید. هرچه ابزار بیشتری در چنته داشته باشید شرایط بهتری خواهید داشت.

6. برای خوشبخت شدن کوشش کنید

این طبیعی است که دوست داشته باشید کسی که شما را آزار داده مجازات گردد.اما حقیقت این است که همواره این اتفاق پیش نمی آید. برخی از افراد توانایی تشخیص درد را ندارند. عده ای اشتباهات خود را نمی بینند یا به آن ها اهمیت نمی دهند. ممکن است برای کار خود توضیخی ندهند و حتی عذرخواهی هم ننمایند.

اگر ناراحتی و کینه را در دل خود نگه دارید فقط به آن ها قدرت بیشتری داده اید. به جای اینکه بگذارید گذشته مانع شما گردد، از تجربیات خود در این اتفاقات بهره ببرید تا قدم های بعدی را با احتیاط بیشتری بردارید. تمرین بخشش و کوشش برای رقم زدن برترین زندگی، به شما در راه رسیدن به زندگی شاد و آرام یاری می نماید.

سخن آخر

تمرین کردن برای بخشش به ظاهر سخت است اما مهارتی است که می توانید در خودتان ایجاد کنید. درست است که بخشیدن برخی از افراد غیرمنصفانه است و هر کسی می تواند به شما صدمه بزند، اما بخشش می تواند به شما یاری کند تا از کنار احساسات منفی و آزار دهنده عبور نموده و آرامش را پیدا کنید.

منبع: healthline

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 1 مرداد 1400 بروزرسانی: 1 مرداد 1400 گردآورنده: euroro.ir شناسه مطلب: 1518

به "چگونه دیگران را ببخشیم؟ (حتی اگر آسیب بزرگی به ما زده باشند)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه دیگران را ببخشیم؟ (حتی اگر آسیب بزرگی به ما زده باشند)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید