آنکارا: یونان از طرح ناتو برای کاهش تنش ها حمایت کند

به گزارش تور اروپا ارزان، وزارت خارجه ترکیه در بیانیه ای ضمن استقبال از طرح ناتو برای کاهش تنش ها در شرق دریای مدیترانه، خواهان حمایت یونان از این طرح شد.

آنکارا: یونان از طرح ناتو برای کاهش تنش ها حمایت کند

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران، همزمان با ادامه تنش ها بین آنکارا و آتن بر سر ادعا های سرزمینی دو طرف و فعالیت های اکتشافی و حفاری منابع گازی و نفتی در شرق دریای مدیترانه، وزارت خارجه ترکیه از یونان خواست به طرح پیشنهادی ناتو برای کاستن از این تنش ها حمایت کند.

به دنبال تشدید تنش ها بین ترکیه و یونان دو عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) درباره منطقه شرق دریای مدیترانه، این ائتلاف نظامی پیشنهادی برای مذاکره و مصاحبه بین آنکارا و آتن پیشنهاد کرد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، وزارت خارجه ترکیه ضن حمایت از طرح ابتکاری ناتو بیان کرد که این کشور انتظار دارد یونان از طرح ناتو حمایت کند.

بنا بر طرح پیشنهادی ناتو، دو کشور ترکیه و یونان باید مذاکرات و مصاحبه های فنی درباره مسائل مرتبط با اختلافاتشان در شرق دریای مدیترانه را شروع نمایند.

پیشتر ینس الستولتنبرگ مدیر کل ناتو اعلام نموده بود، ترکیه و یونان با ورود به مصاحبه در ناتو به منظور کاستن از اتفاق ها و تصادفات در دریای مدیترانه موافقت نموده اند.

وزارت خارجه ترکیه در واکنش به اظهارات استولتنبرگ بیان کرد، هدف از مذاکرات به منظور کاستن از تنش ها به منظور برطرف و حل موضوعات دوجانبه بین یونان و ترکیه نبوده و این مصاحبه ها پیشتر در رابطه با توافقات پیشین دوجانبه بین مقام های نظامی دو کشور بوده است.

این وزارتخانه در عین حال افزود: ترکیه انتظار دارد که یونان از ابتکار ناتو (در رابطه با مذاکرات برای کاستن از تنش ها در شرق مدیترانه) حمایت کند.

وزارت خارجه ترکیه همچنین بر آمادگی این کشور برای مذاکره بدون پیش شرط با یونان به منظور یافتن راهکار های دائمی برای همه موضوعات به روشی منصفانه و تحت قوانین بین المللی تاکید نمود.

تنش ها بین ترکیه و یونان طی هفته ای اخیر و به دنبال شروع فعالیت های اکتشافی و حفاری آنکارا در مناطقی از شرق مدیترانه تشدید شد و کار به تحرکات نظامی از قبیل رزمایش های دریایی در منطقه انجامید.

مقام های ترکیه اعلام نموده اند که این کشور به دنبال تنش نیست، اما از حقوق خود در دریا های مدیترانه، سیاه و اژه کوتاه نمی آید؛ موضعی که هشدار یونان و تهدید بعضی کشور های اروپایی درباره تحریم ترکیه را به دنبال داشته است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 3 آبان 1399 بروزرسانی: 3 آبان 1399 گردآورنده: euroro.ir شناسه مطلب: 1005

به "آنکارا: یونان از طرح ناتو برای کاهش تنش ها حمایت کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنکارا: یونان از طرح ناتو برای کاهش تنش ها حمایت کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید