امتیاز ویژه به کنکوری ها؛ لغو محرومیت انتخاب رشته

به گزارش تور اروپا ارزان، خبرنگاران: در طرح بازنگری مجلس برخلاف سال های قبل با انتخاب رشته امکان شرکت در کنکور سال بعد از داوطلب سلب نمی گردد و در دفعات بعد هم اجازه انتخاب رشته دارد.

امتیاز ویژه به کنکوری ها؛ لغو محرومیت انتخاب رشته

موسوی مدیرکل دفتر سیاستگذاری، آموزش و پژوهش شورای عالی انقلاب فرهنگیبا اشاره به اینکه پنج بند درباره شیوه نو کنکور مصوب شده است، اظهار کرد: سال هاست که نظام سنجش و پذیرش مسائل متعددی دارد و داوطلبان و دانس آموزان بعلاوه مسئولان سنجش و پذیرش به این مسائل اذعان دارند بنابراین با همت شورای عالی انقلاب فرهنگی و آسیب شناسی اتفاق افتاده بعضی سیاست های معین که برای حل مسائل موجود کنکور است، احصا کردیم.

او با اشاره به اینکه استرس جوانان و خانواده های آن در دوران کنکور بسیار است، اظهار کرد: برگزار دوبار آزمون به کاهش استرس یاری می نماید و اعتبار دو ساله کنکور در شیوه نو به این معناست که داوطلب می تواند در آزمون های بعدی شرکت کند و خودش را محک بزند اما برخلاف سال های قبل با انتخاب رشته امکان شرکت در کنکور سال بعد از داوطلب سلب نمی گردد و در دفعات بعد هم اجازه انتخاب رشته دارد.

مدیرکل دفتر سیاستگذاری، آموزش و پژوهش شورای عالی انقلاب فرهنگی تست محور شدن کنکور را مورد انتقاد قرار داد و اظهار کرد: با مسئولان آموزش و پرورش در این مورد جلساتی داشتیم، بر این اساس سعی کردیم تدابیری داشته باشیم تا صرفا ارزیابی براساس تست نباشد، در واقع تست ملاک سنجش یادگیری نیست.

او با اشاره به سازوکار حذف دروس عمومی در روش نو برگزاری کنکور توضیح داد: این نوع از دروس نیازمند بینش عمیق است بنابراین این موضوع را در کنکور تستی ارزیابی نمی کنیم و این کار بعلاوه به داوطلبان فرصت می دهد تا وقت بیشتری داشته باشند که دروس تخصصی را با دقت بیشتری دنبال نمایند.

محدودیت های نظام فعلی سنجش و پذیرش در ارزیابی داوطلبان کنکور

در ادامه خسرو ساکی رئیس مرکز سنجش و پذیرش آموزش و پرورش با اشاره به نارسایی شرایط نظام فعلی سنجش و پذیرش گفت: محدویت جدی سوالات تستی در ارزیابی سطوح بالای یادگیری و توانایی حل مساله، اتکای بیش از حد سوالات چهار گزینه ای به سرعت عمل و تکنیک پذیری که به یادگیری عمیق آسیب می زند بعلاوه استرس زایی داوطلبان برای معین سرنوشت داوطلبان در عرض سه ساعت از جمله این عوامل است.

او ادامه داد: تغییر شکل برنامه های درسی و اهداف آموزشی از دیگر تبعات منفی کنکور است که موجب می گردد تعادل برنامه درسی به هم بخورد و در متوسطه دوم به جای تمرکز بر برنامه درسی بر موضوعات مربوط به کنکور توجه ویژه ای می گردد.

رئیس مرکز سنجش و کیفیت آموزشی بیان نمود: با این وجود که نظام آموزشی نظری است و نه آموزش محور باز شاهد هستیم که دانش آموزان کوششی انجام نمی دهند و در پی نکات کنکوری هستند.

او با اشاره به تغییر سهم سابقه تحصیلی در کنکور گفت که باید در آیین نامه های اجرایی سازوکاری تعریف گردد تا شائبه ای از حیث یکسان بودن شرایط سهم سوابق تحصیلی در سال های مختلف نباشد، گفت: در شیوه نو برگزاری کنکور هر داوطلب در چهار نوبت اجازه دارد تا در آزمون تخصصی شرکت کند و هر زمانی که قصد پذیرش داشت از نتایج یکی از این چهار نوبت بهره بگیرد؛ این زمانی قابل اجراست که شرایط هم سطح باشد؛ اشکالی که به آموزش و پرورش وارد می گردد هم این است سطح امتحانات در هر سال متفاوت برگزار می گردد.

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی توضیح داد: در جلساتی که برای هم ترازی داشتیم تدابیری در نظر گرفتیم تا سطح دشواری سوالات در سال های مختلف شرایط یکسانی داشته و نمرات در سال های مختلف قابل مقایسه یاشد، اما تا زمانی که این تصمیمات تبدیل به آیین نامه اجرایی نگردد قابل اطلاع رسانی نیست.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 21 مرداد 1400 بروزرسانی: 21 مرداد 1400 گردآورنده: euroro.ir شناسه مطلب: 1553

به "امتیاز ویژه به کنکوری ها؛ لغو محرومیت انتخاب رشته" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امتیاز ویژه به کنکوری ها؛ لغو محرومیت انتخاب رشته"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید