انتخابات ازبکستان؛ از احزاب سنتی تا مجلس حرف شنو

به گزارش تور اروپا ارزان، روز 22 دسامبر در ازبکستان انتخابات پارلمانی برگزار و 150 نماینده مجلس عالی انتخاب می شوند؛ پیش بینی می گردد بیش از 20 میلیون نفر از جمله بیش از 2 میلیون رأی اولی در انتخابات شرکت نمایند.

انتخابات ازبکستان؛ از احزاب سنتی تا مجلس حرف شنو

به گزارش خبرنگار خبرنگاران در تاشکند، 12 دسامبر 10 روز مانده به روز انتخابات مجلس عالی در ازبکستان انتخابات زودهنگام شروع شد.

این نخستین انتخابات مجلسی در دوران ریاست جمهوری شوکت میرضیایف و اولین انتخابات پس از تصویب قانون جدید انتخاباتی است.

علاوه بر این، در سال 2019 میلادی تقریبا یک میلیون و 800 هزار نفر از 2 میلیون و 500 نفر شهروند ازبکستان مقیم خارج از کشور می توانند در این انتخابات رای دهند.

بختیار عالمجان اف پژوهشگر سیاسی در مقاله ای به تشریح ویژگی های قانون جدید و مسائل تاثیرگذار بر نتایج رای گیری و همچنین انتظارات از انتخابات کنونی پرداخته است.

در این مطلب آمده است: روز 22 دسامبر در ازبکستان انتخابات مجلسی برگزار و 150 نماینده مجلس عالی انتخاب می شوند.

روز 20 سپتامبر سال 2019 میلادی در سراسر این جمهوری فعالیت انتخاباتی شروع شد.

پیش بینی می گردد بیش از 20 میلیون نفر از جمله بیش از 2 میلیون رأی اولی در انتخابات شرکت نمایند.

در برگه های رأی 5 حزب سیاسی از جمله حزب دموکراتیک خلق ازبکستان، حزب لیبرال دموکراتیک ازبکستان، حزب دموکراتیک ملی ازبکستان ملی تیکلانیش (رستاخیز ملی)، حزب سوسیال دموکراتیک ازبکستان عدالت و حزب اکولوژی ازبکستان ثبت شدند.

این انتخابات با انتخابات قبلی چه تفاوتی دارد؟

عرصه سیاسی ازبکستان

مجلس ازبکستان ریشه های تاریخی دارد. در سال 1994 میلادی شورای عالی جمهوری شوروی سوسیالیستی ازبکستان به مجلس جمهوری جوان تغییر شکل کرد.

تا سال 2004 میلادی مجلس یک مجلسی بود و اغلب از کمونیست های سابق تشکیل می شد.

از سال 2005 میلادی مجلس 2 مجلسی شد و احزاب کارآفرینان (سال 2003) و اکولوژی (سال 2018) به وجود آمدند.

در ازبکستان احزاب سیاسی تا چندی پیش فعالیت دکوری داشتند که این با حکومت قوی ریاست جمهوری در این کشور ارتباط داشت.

شوکت میرضیایف رئیس جمهور ازبکستان در تاریخ 7 فوریه سال 2017 میلادی با صدور فرمانی استراتژی اقدامات درباره 5 بعد توسعه کشور برای سال های 2017 و 2021 میلادی را به تصویب رساند.

اولویت اول آن تکامل ساختار دولتی و اجتماعی مبنی بر تشدید نقش مجلس و احزاب سیاسی در تعمیق اصلاحات دموکراتیک و مدرنیزه کشور می باشد.

از سال 2019 میلادی احزاب سیاسی کشور برای بهبود شرایط کشور بیشتر کوشش می نمایند.

با وجود افزایش نقش احزاب در زندگی سیاسی، مردم در فعالیت های آنها کمتر شرکت می نمایند. به طور مثال، در صفوف نهضت کارآفرینان و بازرگانان- حزب لیبرال دموکراتیک ازبکستان بیش از 730 هزار عضو، حزب دموکراتیک خلق ازبکستان بیش از 490 هزار نفر عضو، حزب سوسیال دموکراتیک ازبکستان عدالت بیش از 380 هزار نفر، حزب دموکراتیک ملی ازبکستان ملی تیکلانیش (رستاخیز ملی) حدود 300 هزار نفر، حزب اکولوژی ازبکستان بیش از 245 هزار نفر حضور دارند.

ویژگی های انتخابات سال 2019 میلادی

باید تاکید نمود که این نخستین انتخابات در دوران ریاست جمهوری میرضیایف است. دولت جدید زمینه انتخابات را با جدیت اصلاح نموده مخصوصا برای این انتخابات قانون انتخاباتی حاوی 103 ماده تنظیم شد.

تهیه نمایندگان عنوان کردند که این قانون در کشور رقابت سالم را بین احزاب ایجاد می نماید.

طبق ماده 70 قانون انتخاباتی، تعداد زنان باید 30 درصد از کل تعداد نامزدهای معرفی شده توسط احزاب سیاسی را تشکیل دهند.

ویژگی اصلی این انتخابات این است که بر اساس ماده 37 قانون انتخاباتی، فقط احزاب سیاسی می توانند برای انتخابات نامزد معرفی نمایند.

طبق ماده 68 قانون انتخاباتی حزبی که 40 هزار امضا جمع آوری می نماید از حق معرفی نامزد به مجلس کشور برخوردار می گردد.

در این قانون یک نکته جالب هم وجود دارد مبنی بر اینکه احزاب می توانند نامزدهای غیرحزبی را هم می توانند معرفی نمایند.

احزاب سیاسی 750 نامزد را به عنوان نماینده معرفی کردند.

بر اساس تحلیل ها، یک سوم نامزدها (حدود 30 درصد) معلمان و 19 درصد اقتصاددانان هستند.

در فهرست احزاب همچنین 12 درصد پزشکان، 9 درصد مهندسان، 7 درصد حقوقدانان، بیش از 2 درصد کارآفرینان قرار دارند.

ایدئولوژی احزاب ازبکستان

احزاب سیاسی ازبکستان ایدئولوژی گوناگونی دارند. به طور مثال، قدیمی ترین حزب ازبکستان- حزب دموکراتیک خلق ازبکستان (حزب کمونیستی سابق) به طور سنتی یک حزب چپ گرا محسوب می گردد ولی حزب دموکراتیک خلق بیشتر دغدغه حل و فصل مسائل اجتماعی را دارد.

نهضت کارآفرینان و بازرگانان- حزب لیبرال دموکراتیک ازبکستان یک حزب راست گرا محسوب می گردد. حزب سوسیال دموکراتیک ازبکستان عدالت حزب چپ گرا و حزب دموکراتیک ملی ازبکستان ملی تیکلانیش یک حزب راست گرا است.

معتقدم که تمام احزاب ازبکستان از لحاظ ایدئولوژی محافظه کار هستند. چون همه احزاب به دولت تکیه و برای توسعه ملی کوشش می نمایند.

مسائل اصلی انتخابات قریب الوقوع

در ماه آوریل خبرگزاری کان.اوز به وسیله تلگرام نظرسنجی تحت عنوان نظر شما برگزار و از مخاطبان سوال کردند که آیا کاندیدای خود را انتخاب کردید؟ 2 هزار و 968 نفر به این سوال پاسخ دادند. متاسفانه، 95 درصد پاسخگویان اظهار داشتند که کاندیدای خود را هنوز انتخاب نکردند.

دلیل اصلی عدم شناخت کافی از نامزدها این است که ازبکستان با موضوع ریاست جمهوی اداره می گردد و تا کنون در این کشور هیچ مفسر سیاسی و روزنامه نگار آزادی وجود ندارد.

دولت و مردم در خصوص اصلاحات دموکراتیک و مدرنیزه هیچ تصوری ندارند.

علاوه بر این بر اساس ماده 98 قانون انتخاباتی، انتخابات توسط بودجه دولتی تامین مالی می گردد و وابستگی به بودجه دولتی امکان کنترل انتخابات و شکل گیری مجلس حرف شنو را فراهم می نماید.

به نوبه خود احزاب نیز وابسته به اراده و تصمیمات حکومت می باشند.

به نظر می رسد، مجلس پس از انتخابات سال 2019 میلادی در دست دولت همچنان حرف شنو باقی خواهد ماند.

همچنین لازم به ذکر است، هیچ سیاستمدار یا نامزد برجسته ای برای مجلس کشور نامزد نشده و رای دهنده نمی داند به چه کسی رای دهد.

در پی انتخابات ما مجلسی را به دست می آوریم که باید مسائل حیاتی مانند پیوستن ازبکستان به اتحادیه مالی اوراسیا و سازمان تجارت جهانی و آزادی بیش از پیش کشور را حل و فصل کند.

انتهای پیغام/ح

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 18 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: euroro.ir شناسه مطلب: 439

به "انتخابات ازبکستان؛ از احزاب سنتی تا مجلس حرف شنو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتخابات ازبکستان؛ از احزاب سنتی تا مجلس حرف شنو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید