چرا چین برای اصلاح اقتصاد بیمار خود عجله ای ندارد؟

به گزارش تور اروپا ارزان، در حالی که چین در معرض خطر رکود طولانی مدت قرار گرفته است و با بحران مارپیچ دارایی که ثبات مالی را تهدید می نماید روبرو است نگرانی فزاینده ای در خصوص این که چرا رهبران آن کشور برای احیای دومین اقتصاد بزرگ دنیا عجله ندارند وجود دارد.

چرا چین برای اصلاح اقتصاد بیمار خود عجله ای ندارد؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از رویترز؛ حتی در کشوری که به تصمیم گیری های غیر شفاف و طولانی معروفیت دارد سرمایه گذاران، تحلیل گران و دیپلمات ها به نشانه هایی اشاره می نمایند که به نظر می رسد پکن در اجرای سیاست های جسورانه مورد احتیاج برای حمایت از بهبودی بیمار پس از کووید مردد است.

این صرفا یک مشکل مالی نیست بلکه یک مشکل ژئوپولیتیکی است. جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده که با چین بر سر مسائل مهمی مانند تایوان، جزیره دموکراتیکی که پکن ادعا می نماید متعلق به آن کشور است اختلاف دارد هفته گذشته چین را به علت مسائل مالی آن یک بمب ساعتی خواند. بایدن گفت: این خوب نیست، زیرا وقتی افراد بد مسائلی دارند کار های بدی انجام می دهند.

پس چرا واکنش چین تا این مقدار ملایم بوده است؟

دیدگاه چندین ناظر مسائل چین مبتنی بر این استدلال است که تمرکز شی جین پینگ رئیس جمهور چین بر امنیت ملی محدودیت و مانعی بر سر راه اقدامات مالی است و همین رویکرد باعث شده پولی را پکن احتیاجمند جذب آن است از خود دور کند و باعث ایجاد هراس در میان سرمایه گذاران خارجی شده است.

مشکل اصلی سال جاری این است که رهبری چین دستورالعمل های مبهم و سطح بالایی را به مقام های چینی داده تا توسعه مالی را در مقابل امنیت ملی متعادل نمایند. اگر مقام های حکومت چین مطمئن نباشند که رهبری از آنان چه می خواهد انجام دهند احتمالا هر اقدامی را تا زمانی که اطلاعات بیش تری دریافت نمایند به تعویق می اندازند. نتیجه آن فلج شدن سیاستگذاری است حتی اگر هزینه های زیادی را به همراه داشته باشد.

بعضی دیگر می گویند تردید ریشه ای حزب کمونیست نسبت به اقداماتی که می تواند قدرت را از دولت به بخش خصوصی منتقل کند و دولتی که با وفاداران شی جین پینگ تشکیل شده ممکن است بحث سیاستگذاری را خفه کند و واکنش دولت را متوقف کند. مطمئنا تغییر در چین می تواند زمان بر باشد همان گونه که با اصرار آن کشور در حفظ محدودیت های مضر مالی کووید صفر در بخش عمده سال گذشته نشان داده شد علیرغم آن که در همان بازه زمانی سایر نقاط دنیا در حال باز کردن فضای خود و کنار گذاشتن مقررات سخت گیرانه در خصوص کووید - 19 بودند.

چین در گذشته عزم به موقع نشان داده است و به طور جامع به مهار نگرانی های مرتبط با رشد در طول بحران مالی دنیای 2008 و 2009 میلادی و ترس از خروج سرمایه در سال 2015 میلادی پاسخ داده است. اقتصاددانان می گویند که چین به اقداماتی برای تقویت مصرف و اعتماد تجاری احتیاج دارد مانند کاهش مالیات یا کوپن های مصرفی با این وجود، آنان معتقدند برخلاف موارد پیشین هیچ راهکار سریعی برای برطرف مشکل فعلی چین وجود ندارد.

چین به انتقاد از واکنش خود پاسخ داده است. وانگ ونبین سخنگوی وزارت خارجه چین روز چهارشنبه به رسانه ها گفت:تعداد کمی از سیاستمداران و رسانه های غربی مسائل موقت موجود در بهبود مالی چین را تشدید می نمایند و بزرگ جلوه داده اند. او گفت:آنان در نهایت به وسیله واقعیت سیلی خواهند خورد. اظهارات وانگ پس از آن بیان شد که داده های ضعیف فعالیت مالی در روز سه شنبه نگرانی هایی را در خصوص این که چین به سمت رکود و افول مالی عمیق تر و طولانی تری پیش می رود افزایش داد.

شکاف ادراک

دولت چین هم چنین انتشار داده های مربوط به بیکاری جوانان را به حالت تعلیق درآورده است موردی که به گفته تحلیلگران تا حدی نشانه ای از سرکوب های نظارتی بر کارفرمایان بزرگ در بخش های فناوری، آموزش، املاک و مستغلات و مالی است. شورای دولتی چین روز پنجشنبه بدون ارائه جزئیات خاطرنشان کرد که محیط را برای شرکت های خصوصی بهینه می نماید و کوشش بیش تری برای جذب سرمایه گذاری خارجی انجام خواهد داد.

به گفته مقام های حکومتی چین بخش خصوصی 60 درصد از فراوری ناخالص داخلی و 80 درصد از اشتغال شهری آن کشور را تشکیل می دهد. دیپلمات ها در چین می گویند بین مقام هایی که خواهان جذب سرمایه گذاری هستند و سرکوب گسترده امنیت ملی که اعتماد تجاری را تضعیف می نماید گسست فزاینده ای وجود دارد. یکی از نمونه های آن قانون ضد جاسوسی اخیر همراه با یورش به بعضی شرکت های مشاوره خارجی بود که موجی از نگرانی را در جامعه تجاری خارجی در چین ایجاد کرد.

به گفته همان دیپلمات مقام های وزارت بازرگانی چین ماه ژوئیه با بازرگانان خارجی جلسه ملاقاتی داشتند و اشاره نمودند که این قانون تضمین هایی را برای شرکت های فعال در چین ارائه می دهد و نباید باعث نگرانی آنان گردد. این دیپلمات اشاره نمود که با این وجود این اطمینان خاطر دادن تنها نشانه ای از وجود شکاف قابل در ادراک بین دولت و شرکت های خارجی بود.

لی اسمیت که پیش تر در وزارت بازرگانی امریکا در خصوص سیاست های تجاری موثر بر تجارت با چین کار نموده می گوید:آن چه مردم از مقام های چینی واقعا می شنوند این است که ما برای تجارت باز هستیم، اما صرفا با شرایط خود.

شو چنگگان محقق مرکز اقتصاد و موسسات چین در دانشگاه استنفورد می گوید:ممکن است دلایل عمیق تری وجود داشته باشد که رهبران چین در انجام اقداماتی برای تقویت اعتماد به بخش خصوصی عجله نمی نمایند. هراس همیشگی حزب کمونیست چین این است که اگر سرمایه داری و اقتصاد خصوصی به مقدار کافی قوی شوند ممکن است آن حزب سرنگون گردد.

شو اشاره می نماید که چنین تفکری در دوره زمامداری شی که در طول یک دهه در قدرت بودن خود مخالفت ها را خنثی نموده و پس از کسب سومین دوره ریاست جمهوری در سال گذشته دولت اش را با وفاداران نزدیک به خود تشکیل داده آشکار بوده است.

یک روز پس از انتشار داده های وحشتناک در هفته جاری مجله رسمی ارگان حزب کمونیست چین متن سخنرانی شی جین پینگ را منتشر کرد که او در آن نسبت به مدل های مالی سرمایه داری غربی هشدار داده است. او در آن سخنرانی که در ماه فوریه ایراد شد هیچ اشاره ای به عدم تعادل ساختاری یا نحوه حل آن ننموده بود. شو می گوید: ممکن است پیغام شی این بوده باشد که همه ما مجبور هستیم برای مدت زمانی طولانی با مالی با پویایی کم تر زندگی کنیم.

منبع: فرارو
انتشار: 29 مرداد 1402 بروزرسانی: 29 مرداد 1402 گردآورنده: euroro.ir شناسه مطلب: 2084

به "چرا چین برای اصلاح اقتصاد بیمار خود عجله ای ندارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا چین برای اصلاح اقتصاد بیمار خود عجله ای ندارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید