توصیه های دامپزشکی خراسان شمالی برای جلوگیری از مسمومیت دام ها با اوره

به گزارش تور اروپا ارزان، خبرنگاران/خراسان شمالی کارشناس مسئول آنالیز بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی برای جلوگیری از بروز مسمومیت با کود اوره در دام ها، توصیه هایی به دامداران ارائه کرد.

توصیه های دامپزشکی خراسان شمالی برای جلوگیری از مسمومیت دام ها با اوره

دکتر احمد برات پور گفت: کود اوره از کودهای مغذی کشاورزی است که در این فصل سال به منظور تقویت خاک و غنی سازی مزارع کشاورزی از آن استفاده می گردد.

به گزارش خبرنگاران، به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی، وی اضافه نمود: در مزارع اغلب با حل کردن مقادیر قابل توجهی کود در استخرهای ذخیره سازی آب، برای کوددهی مزارع اقدام می گردد که درصورت دسترسی دام ها به این منابع آبی شاهد مسمومیت و در پاره ای مواقع، تلفات در این دام ها خواهیم بود.

وی با اشاره به این که گزارش هایی مبنی بر مسمومیت دام ها با کود اوره در استان گزارش شده است، اضافه نمود: دام ها پس از مصرف منابع آلوده به کود اوره، علائمی از جمله لرزش عضلانی، تشنج، خروج آب و کف از دهان و بینی و زمین گیری را از خود بروز می دهند و در نهایت تلف می شوند و گوشت دام های مسموم نیز قابلیت مصرف انسانی ندارد و باید معدوم گردد.

وی توضیح داد: برای پیشگیری از رخداد مسمومیت باید دسترسی دام ها به منابع کود اوره محدود گردد و برای کاهش موارد مرگ و میر هم باید دام هایی را که شرایط مناسبت تری دارند، برای رسیدگی سریع به مراکز درمانی دامپزشکی منتقل کرد.

وی اعلام نمود: اطلاع رسانی به موقع کشاورزان هنگام استفاده از کودهای شیمیایی و حصول اطمینان دامداران از آلوده نبودن منابع آبی و غذایی دام ها به کودهای شیمیایی، نقش موثری در جلوگیری از مسمومیت دام دارد. هم چنین دامداران باید با توجه به سمپاشی باغ ها و مزارع با سموم شیمیایی، از شرایط مراتع قبل از ورود دام ها به این مناطق نیز اطلاع حاصل نمایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 27 آذر 1399 بروزرسانی: 27 آذر 1399 گردآورنده: euroro.ir شناسه مطلب: 1119

به "توصیه های دامپزشکی خراسان شمالی برای جلوگیری از مسمومیت دام ها با اوره" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توصیه های دامپزشکی خراسان شمالی برای جلوگیری از مسمومیت دام ها با اوره"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید