جاهای دیدنی گلوگاه ، نمایی دلنشین از طبیعت و تاریخ

به گزارش تور اروپا ارزان، این ناحیه در دوره اسلامی با نام کبود و نامیه شناخته می شده است و متاسفانه بعد از حمله تلخ مغول ها، این شهر با ویرانی های عظیمی روبه رو شده و اقوام آن پراکنده شدند. خرابه ها و اشیای یافت شده در این منطقه قدمت این شهر را به سال 1254 برمی گرداند و وجود خندق کلباد در شرق گلوگاه، تپه گراودین در شمال غربی و بقایای جاده شاه عباسی در جنوب آن، ارزش تاریخی این منطقه از مازندران را نشان می دهد. اهالی گلوگاه به اقوام کلبادی، طبری، گلو و عمرانلو تقسیم می شوند و سایر افراد این منطقه مهاجرینی هستند که ساکن آن شده اند. برای سفر به جاهای دیدنی گلوگاه با خبرنگاران همراه شوید.

جاهای دیدنی گلوگاه ، نمایی دلنشین از طبیعت و تاریخ

توسکا چشمه ، طبیعتی ناب در بین جاهای دیدنی گلوگاه

عکس از معصومه کمک

یکی از جاهای دیدنی گلوگاه که طبیعت آن بسیار خواستنی است، منطقه توسکا چشمه است که در قسمت جنوبی شهر و حد فاصل دامغان و دریای آرام گلوگاه قرار گرفته است. چشمه زلال و درختان خوش نقش ونگار توسکا، زینت بخش این منطقه هستند که هرساله در فصل های بهار و تابستان، مسافران بسکمک که بیش تر از گلستان و استان خراسان هستند، راهی این منطقه می شوند. خنکی ناب توسکا چشمه یکی از دلایلی است که گلوگاه را در هوای گرم تابستان پر رونق نموده است.

آغوز دره ، روستایی تماشایی در گلوگاه

روستای آغوز دره یکی از بکرترین و دلنشین از جاهای دیدنی گلوگاه است که در این شهرستان، جایی در حدود 45 کیلومتری شهر گلوگاه واقع شده است. یکی از زیبایی های مجذوب کننده این روستا، وفور درختان گردویی است که در اطراف دره ای رو به این روستا جا خوش نموده اند و چشم انداز فوق العاده ای به آن بخشیده اند. این زیبایی حاصل از درخت های گردو را نام روستا هم به ارث برده و به همین علت به آن آغوز دره می گویند. مردم با صفای آغوز دره با دامداری، کشاورزی، باغداری و قالی بافی روزگار می گذرانند و سپری کردن تعطیلات در کنار این اهالی دلنشین خواهد بود. این روستا از امکانات اولیه ای همجون آب، برق، مدرسه، مخابرات، خانه بهداشت و جاده معقول برخوردار است که این مهم خود از ویژگی های این روستا محسوب می شود.

روستای نیالا و حال وهوای خاص این روستا

عکس از ابولفضل وکیلی

در توابع بخش مرکزی شهرستان گلوگاه، در دل دهستان توسکا چشمه، روستای نیلا قرار گرفته است که به علت قبرستانی در آن وجود دارد، این روستا اهمیت تاریخی و باستانی دارد. قدمت گورستان نیالا به سده 10 و 11 ه.ق برمی شود و حال وهوای غریبی به روستا داده است. این روستای کوهستانی آب وهوای مطلوبی دارد و در چندین کیلومتری رودخانه نکا قرار گرفته و به همین علت آب این منطقه از این رودخانه تأمین می شود. اهالی روستا با کشاورزی، گله داری و کرباس بافی روزگار می گذارنند و برنج، غلات و لبنیات این روستا محبوب است.

ساحل دریای آرام گلوگاه ، آرامشی در حوالی شهر

عکس از ایمان فضلعلی

در نزدیک های گلوگاه، با فاصله تقریبی 5 کیلومتر از آن، ساحل دریای آرام به عنوان یک جاذبه تفریحی خودنمایی می نماید. نام دریای آرام از حضور آب های بدون امواج دریای خزر در شهرستان گلوگاه الهام گرفته شده است و نشان از آن دارد که دریای خزر در گلوگاه، این شرقی ترین نقطه مازندران، آرام ترین رفتار ممکن را دارد و چندان خبری از موج های بزرگ نیست. ناگفته نماند که متاسفانه در سال های اخیر آب دریای آرام کم شده و ساحل آن تا حدود 400 متر عقب نشینی نموده است.

مجموعه اقامتی توریستی دریای آرام در این منطقه و در نزدیکی خلیج گرگان، انتخاب معرکه ای برای وقت گذرانی در حوالی مرکز شهر است. در این مکان فرصت بسکمک دارید که از چشم انداز های ناب و سرسبز جنگلی و آرامش ساحلی لذت ببرید.

پیش به سوی گلوگاه

گلوگاه در موقعیت جغرافیایی جنوب شرقی دریای مازندران و در رشته کوه های شمالی البرز واقع شده و فاصله آن از بهشهر حدود 30 کیلومتر است. اگر قصد سفر به جاهای دیدنی گلوگاه را دارید، بهتر است که در فصل زمستان به این منطقه نروید و بیش تر در بهار و تابستان و پاییز این شهر را به عنوان مقصد خود انتخاب کنید. این منطقه ی شمالی در چهار فصل سال، تصویر مهیج و زیبایی از طبیعت به شما نشان می دهد و شکوه خود را از دست نمی دهد، اما در زمستان به علت سرمای این منطقه، سفر به آن کمی سخت خواهد بود. در صورت سفر به گلوگاه حتماً از دیده ها و منطقه ها تفریحی آن برای ما بنویسید، خبرنگاران منتظر نظرات شما در خصوص این شهر شمالی است.

منبع:سـفـرزون

منبع: دیجیاتور
انتشار: 12 مرداد 1401 بروزرسانی: 12 مرداد 1401 گردآورنده: euroro.ir شناسه مطلب: 1911

به "جاهای دیدنی گلوگاه ، نمایی دلنشین از طبیعت و تاریخ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جاهای دیدنی گلوگاه ، نمایی دلنشین از طبیعت و تاریخ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید