جزییات تامین اقتصادی 100میلیارد تومانی استارتاپ ها

به گزارش تور اروپا ارزان، خبرگزاری خبرنگاران- جذب سرمایه 100 میلیارد تومانی 16 استارتاپ از بازار سرمایه، دریافت موافقت اصولی دو صندوق جسورانه در حوزه های تازه و تامین اقتصادی هفت برنده برنامه کارویا از سکوهای تامین اقتصادی جمعی، مهمترین خبرهایی بود که عارف علیقلی پور، مدیر نهادهای اقتصادی فرابورس ایران مطرح و جزییات آن را تشریح کرد.

جزییات تامین اقتصادی 100میلیارد تومانی استارتاپ ها

به گزارش خبرنگاران، مدیر نهادهای مالی فرابورس ایران در بیان آخرین خبرهای مربوط به تامین مالی و جذب سرمایه استارتاپ ها از بازار سرمایه گفت: صندوق های سرمایه گذاری جسورانه فرابورسی و سکوهای تأمین مالی جمعی در دوره نزدیک به یک ماه گذشته برای 16 شرکت دانش بنیان و استارتاپی تامین مالی انجام دادند.

عارف علیقلی پور، مدیر نهادهای مالی فرابورس ایران با بیان این موضوع که تامین مالی بنگاه های مالی یکی از مهم ترین کارنمودهای بازار سرمایه در کشور است، اضافه نمود: تامین مالی شرکت های نوپا و دانش بنیان به مراتب از اهمیت بالایی برخودار است و سیاست گذاران حوزه مالی نیز همواره بر این موضوع تاکید داشتند.

وی با تاکید بر اینکه این روزها شاهد اتفاقات جالبی در حوزه شرکت های نوپا و دانش بنیان هستیم، گفت: به عنوان مثال، طی یک ماهه اخیر، تامین مالی هشت شرکت نوپا به وسیله صندوق های جسورانه رخ داده که این صندوق ها با انعقاد قراردادهای نزدیک به 80 میلیارد تومان برای ترزیق منابع مالی برنامه ریزی نموده اند.

وی ادامه داد: بعلاوه، سرمایه گذاری(co-investing) دو صندوق جسورانه در یکی از اپلیکیشن های حوزه مشاوره خرید خودرو از ابتکارات و نوآوری اجرا شده به وسیله این ابزار بازار سرمایه بوده است.

علیقلی پور به نمونه های دیگری از تامین مالی شرکت های نوپا و دانش بنیان با بهره گیری از ابزارهای تامین مالی بازار سرمایه که در مدت اخیر مورد استفاده قرار گرفته، اشاره نمود و گفت: با توسعه همزمان صندوق های جسورانه و تامین مالی جمعی، شاهد اتفاقات جالبی بوده ایم، به عنوان مثال شرکت دانش بنیانی که ابتدا به وسیله صندوق خصوصی جذب سرمایه نموده بود، در مراحل بعدی با هدف تامین مالی طرح های خود به سکوهای تامین مالی جمعی رجوع و مبالغ مورد احتیاج برای تامین مالی را از مردم جذب سرمایه کرد و در مجموع توانست نزدیک به 24 میلیارد تومان به وسیله ابزارهای تأمین مالی بازار سرمایه جذب کند.

وی در شرح نمونه های تامین مالی طرح های نوپا از بازار سرمایه گفت: اپلیکیشن مشاوره خرید خودرو، قبل از جذب سرمایه به وسیله صندوق های جسورانه اقدام به تامین مالی از سکوهای تامین مالی جمعی نموده بود. بعلاوه یک شرکت استارت آپی در حوزه آموزش نیز از دو صندوق جسورانه فرابورسی جذب سرمایه نزدیک به 12.5 میلیارد تومانی داشته است.

دستاوردهای برنامه کارویا

دبیر کارگروه ارزیابی تامین مالی جمعی اضافه نمود: در یک ماه اخیر، با آغاز برنامه تلویزیونی کارویا، هفت شرکت دانش بنیانی که در این برنامه تلویزیونی برنده اعلام شده بودند، اقدام به تامین مالی به وسیله سکوهای تامین مالی جمعی کردند.

علیقلی پور یکی از موضوعات مهمی که در این طرح های برنامه تلویزیونی کارویا وجود دارد، بیمه اصل سرمایه به وسیله صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری دانست و اضافه نمود: این بیمه ریسک سرمایه گذاری در این ابزار پر ریسک را کاهش می دهد.

وی با اشاره به اینکه درکنار طرح های فوق، دو طرح دیگر البته بدون ضمانت، به وسیله سکوهای تامین مالی جمعی فراخوان جذب سرمایه داشتند، گفت: در مجموع برای این طرح ها، نزدیک به 20 میلیارد تومان سرمایه به وسیله مردم یا سرمایه گذاران حقوقی جمع آوری شد.

موافقت اصولی تاسیس دو صندوق نو

دبیر کمیته صندوق های جسورانه و خصوصی با بیان این موضوع که در شرایط فعلی 14 صندوق جسورانه و 4 صندوق خصوصی با مجموع سرمایه ثبتی 2 هزار و 700 میلیارد تومان در کشور فعال هستند، گفت افزایش این نوع صندوق های سرمایه گذاری که در واقع ابزار تامین مالی محسوب می شوند، باعث افزایش توان تامین مالی بنگاه های خرد و میانه از بازار سرمایه خواهد شد.

وی بعلاوه از دریافت موافقت اصولی تاسیس دو صندوق نو در حوزه های سلامت و علوم تکاملی طی ماه های اخیر، اطلاع داد و گفت: با حرکت نهادهای مالی و سرمایه گذاری جهت تاسیس ابزارهای تشکیل سرمایه و تأمین مالی افق روشن تری نسبت به آینده شرکت های خرد و میانه در کشور وجود دارد.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 2 فروردین 1401 بروزرسانی: 2 فروردین 1401 گردآورنده: euroro.ir شناسه مطلب: 1799

به "جزییات تامین اقتصادی 100میلیارد تومانی استارتاپ ها" امتیاز دهید

2 کاربر به "جزییات تامین اقتصادی 100میلیارد تومانی استارتاپ ها" امتیاز داده اند | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزییات تامین اقتصادی 100میلیارد تومانی استارتاپ ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید