حباب بازی دبیرستانی های منطقه17

به گزارش تور اروپا ارزان، حباب بازی سرگرمی بچه ها دهه50 بود و شاید هم خودشان مبتکر آن بودند. یک لوله خالی اتوماتیک را که جوهرش ته کشیده بود داخل کف آب فرو می بردند و فوت می کردند. هر حباب بزرگی که درست می شد کلی ذوق می کردند و شاد می شدند، اما نمی دانستند در این بازی دنیایی از قوانین علوم فیزیک و شیمی نهفته است.

حباب بازی دبیرستانی های منطقه17

خبرنگاران- رابعه تیموری: در سال های اخیر حباب بازی به عنوان یکی از مسابقات علمی مفرح مورد توجه نسل جوان نهاده شده است. پژوهش سرای امام هادی(ع) هم برای دانش آموزان دبیرستان دوره دوم دخترانه شهید جمشیدیان مسابقه حباب های غول پیکر را برگزار کرد تا در قالب رقابتی شاد و پرهیجان قوانین فیزیک و شیمی را تمرین نمایند.

یک فینال پر از آزمون و خطا

تا آغاز مسابقه زمان زیادی نمانده است. بعد از زنگ تفریح مرحله فینال مسابقه برگزار می گردد. مسابقه از هفته گذشته آغاز و در 2بخش مقدماتی و نیمه نهایی برگزار شده است. از 13کلاس مدرسه 13گروه در مسابقه شرکت نموده اند و 6گروه به فینال رسیده اند. هریک از گروه هایی که تا مرحله فینال پیش رفته اند در گوشه ای از حیاط مشغول کلنجار رفتن با کف آب های داخل لگن ها هستند تا مطمئن شوند همه چیز درست و به اندازه ترکیب شده است. برای درست کردن کف آب ازگلیسیرین، شکر، شامپو بچه، آب ولرم و آرد ذرت استفاده می نمایند، اما باید بدانند این مواد را با چه درصدی مخلوط نمایند تا حباب های درشت و پردوامی درست گردد. وقتی حباب ها کوچک هستند و زود می ترکند، اعضای گروه با نگرانی دنبال راه چاره می گردند: آب سرد شده که خوب کف نمی نماید... نه بابا حرارت آب خوبه، باید مایع ظرفشویی را زیاد کنیم... راستی بچه ها ما آرد ذرت ریختیم؟ اگر هم حباب بزرگ باشد و در هوا خوب دوام بیاورد امیدوار می شوند که حریفانشان را از میدان به در نمایند. زنگ کلاس که به صدا درمی آید و بقیه دانش آموزان به کلاس می فرایند زهرا مروتی مدیر پژوهش سرای امام هادی(ع)، فریده امیدوار مدیر دبیرستان و تعدادی از همکارانش به حیاط مدرسه می آیند تا مسابقه را اجرا و داوری نمایند.

ماهیگیری در حوضچه های بدون ماهی

شرکت نماینده ها لباس متحدالشکل سازمان دانش آموزی را بر تن دارند و کلمات همفکری، همکاری، تدبیر و همیاری را که از شعارهای این سازمان است، به عنوان نام گروه هایشان انتخاب نموده اند. مهم ترین تفاوت ابزار آزمایش گروه ها، در اندازه و شکل و شمایل کاموایی است که برای هم زدن کف آب استفاده می نمایند. برخی از گروه ها کاموای کوتاه تری انتخاب نموده اند و رشته کاموای مورد استفاده برخی از گروه ها به اندازه یک قلاب ماهیگیری است. یکی از گروه های شرکت نماینده، قلاب کاموایی اش را از حلقه ای فلزی عبور داده تا سنگین تر گردد و کف آب بیشتری جذب کند. نزدیک ظهر است و آفتابی که نزدیک سکوی گوشه حیاط پهن شده، هرم ملایمی دارد. شیوا کشاورز معاون آموزشی مدرسه، بچه ها را کنار سکو جمع می نماید تا باد حباب ها را زود نترکاند. مسابقه آغاز می گردد و بچه ها مانند ماهیگیرانی که در حوضی نقلی به دنبال ماهی می گردند قلاب های کاموایی خود را تند تند داخل لگن های پر از کف می چرخانند. کامواها را که از لگن درمی آورند و دو طرف آن را از هم باز می نمایند، کف ها تبدیل به حباب می گردد و زیر نور آفتاب رنگین کمان زیبایی را تشکیل می دهد. برخی از حباب ها حسابی بزرگ هستند و پیچ و تاب خوردن آنها در آسمان صدای شادی بچه ها را بلند می نماید. جای تماشاچیان خالی است و با بلند شدن صدای هیاهوی شرکت نماینده ها، دانش آموزانی که مشغول درس خواندن هستند با کنجکاوی از پشت پنجره کلاس شان به داخل حیاط سرک می کشند.

برنامه های شاد و خلاقانه احتیاج دانش آموزان

دانش آموزان رشته های مختلف علوم تجربی، ریاضی فیزیک و علوم انسانی در این مسابقه شرکت نموده اند. زهرا حسین زاده دانش آموز کلاس دوازدهم رشته علوم انسانی است. او می گوید: معاون آموزشی مدرسه برای ما یک کارگاه آموزشی برگزار کرد و در آن روش کار را شرح داد. خودم هم از روی کنجکاوی درباره اثر فشار هوا بر حباب ها، کشش سطحی مایعات و... مطالعه کردم، البته از مرحله مقدماتی تا حالا صدبار ترکیبات مختلف را امتحان کردیم تا بفهمیم حباب ها چطور می توانند در هوای آزاد تاب بیاورند.

مسابقه چندان طول نمی کشد و گروه های همکاری و تدبیر که بخت یارشان بوده و حباب های بزرگ و بادوامی درست نموده اند برنده می شوند. مروتی که مدیر تنها پژوهش سرای منطقه17 است، این مسابقه را طراحی نموده است. او می گوید: در پژوهش سرا کارگاه ها و دوره های عملی آموزش فیزیک و شیمی برگزار می گردد. این مسابقه را هم طراحی کردیم تا دانش آموزان در فضایی شاد قوانین علوم فیزیک و شیمی را تجربه نمایند.

فریده امیدوار از پیشنهاد مدیر پژوهش سرای امام هادی(ع) برای برگزاری این مسابقه در مدرسه شهید جمشیدیان استقبال نموده است. این مدیر مدرسه می گوید: نوجوانان به برنامه های شاد و خلاقانه احتیاج دارند. در این برنامه تازگی و خلاقیت وجود داشت و مورد توجه و استقبال دانش آموزان نهاده شد. او به برندگان اردوی یک روزه رایگان وعده می دهد و مدیر پژوهش سرا برای برندگان جایزه و لوح تقدیر تدارک دیده است.

عکس ها: رضا نوراله

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 9 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: euroro.ir شناسه مطلب: 572

به "حباب بازی دبیرستانی های منطقه17" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حباب بازی دبیرستانی های منطقه17"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید