خبرنگاران نیویورک تایمز حیله آمریکا برای تمدید تحریم های تسلیحاتی علیه ایران را افشا کرد

به گزارش تور اروپا ارزان، تهران - خبرنگاران - روزنامه نیویورک تایمز یکشنبه شب حیله آمریکا برای تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران که بر اساس توافقنامه برجام از 27 مهر ماه سالجاری لغو می گردد را فاش کرد.

خبرنگاران نیویورک تایمز حیله آمریکا برای تمدید تحریم های تسلیحاتی علیه ایران را افشا کرد

به گزارش این رسانه، مایک پمپئو وزیر امورخارجه آمریکا با این ادعا که ایالات متحده همچنان یکی از مشارکت نمایندگان در توافق هسته ای ایران است، بدنبال اعمال فشار به شورای امنیت برای تمدید تحریم های تسلیحاتی تهران و یا حتی شدیدتر کردن است.

به نوشته این روزنامه، این طرح در روزهای اخیر توسط مقامات دولت ترامپ بارها مورد آنالیز قرار گرفته زیرا آن ها در صدد تصویب قطعنامه جدید در شورای امنیت هستند تا براساس آن کشورها را از صادرات تسلیحات به ایران پس از انقضای ممنوعیت فعلی در ماه اکتبر (مهر-آبان) منع نمایند.

نیویورک تایمز اضافه نمود، البته انتظار می رود که هرگونه کوشش برای تجدید تحریم های تسلیحاتی با مخالفت روسیه و چین روبرو گردد، زیرا روس ها قبلاً به مقامات آمریکایی و اروپایی گفته اند که مشتاق از سرگیری فروش متعارف اسلحه به ایران هستند.

به گزارش نیویورک تایمز، برای پیشبرد برنامه راهبردی آمریکا، پمپئو طرحی را تهیه نموده است که طبق آن ایالات متحده ادعا می نماید که هنوز از نظر حقوقی به عنوان یک دولت شرکت نماینده در توافق هسته ای حضور دارد. اما در اصل این طرح برای بازگرداندن تحریم های سازمان ملل علیه ایران است که پس از توافق هسته ای سال 2015 لغو شده است.

به نوشته این روزنامه، اگر تحریم های تسلیحاتی علیه ایران تجدید نگردد، ایالات متحده از این حق به عنوان یک عضو اصلی توافق استفاده می نماید و در صورت پیروزی آمریکا در این طرح، تحریم های گسترده علیه ایران در زمینه فروش نفت و تبادلات بانکی قبل از تصویب برجام در سال 2015 باز خواهد گشت.

تحریم های تسلیحاتی شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران در سال های 2006 و 2007 برای ممنوعیت فروش سلاح به ایران و صادرات سلاح از ایران وضع شد. پس از توافق برجام مقرر شد این تحریم ها 18 اکتبر 2020 (27 مهر 1399) و پس از آنکه گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران را تأیید کرد، برداشته گردد.

بیانیه مستقل قطعنامه 2231 از کشورهای عضو خواسته به مدت پنج سال محدودیت هایی را در خصوص ارتباط و معاملات تسلیحاتی ایران مراعات نمایند.

بر این اساس از دولت ها خواسته شده تا از معامله، خرید، فروش و فراهم کردن هرگونه تسهیلات اقتصادی، مبادلاتی و ترابری در خصوص تجهیزات سنگین نظامی به ایران یا برای استفاده ایران به مدت پنج سال از زمان اجرای برجام یا تسلیم گزارش جمع بندی مبسوط اجرای برجام توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی (هر کدام که زودتر باشد) خودداری نمایند. در این بخش از قطعنامه از انواع تانک رزمی، سامانه های توپخانه سنگین، هواپیماهای رزمی، هلی کوپترهای تهاجمی، ناو، سامانه های موشکی نام برده شده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 7 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: euroro.ir شناسه مطلب: 800

به "خبرنگاران نیویورک تایمز حیله آمریکا برای تمدید تحریم های تسلیحاتی علیه ایران را افشا کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران نیویورک تایمز حیله آمریکا برای تمدید تحریم های تسلیحاتی علیه ایران را افشا کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید