خبرنگاران پنجم فروردین و مهمترین اخبار کرونایی استان ها

به گزارش تور اروپا ارزان، استان ها - خبرنگاران - با وجود همه هشدارها و پیام های بهداشتی ستاد مقابله با کرونا، بی توجهی به عواقب گسترش کرونا بدنبال سفرهای نوروزی ، دیدو بازدید ها و دورهمی خانوادگی سبب شده تا برخی افراد کمتر از قبل به رعایت نکات بهداشتی توجه کنند و زنگ خطر این ویروس بار دیگر به صدا درآید.

خبرنگاران پنجم فروردین و مهمترین اخبار کرونایی استان ها

فروکش کردن تب کرونا ، بازار مهمانی ها و دورهمی های خانوادگی و دید و بازدید عید را گرم کرد، هر روز از عید که گذشت شمار بیماران جدید افزایش یافت. سفر برای تجدید روحیه و دید و بازدید اقوام خاصه در نوروز بسیار خاطره انگیز و شادی بخش است اما در شرایط شیوع ویروس منحوس تاجدار که همچنان در کمین جان انسان ها نشسته، سیاحت جز خطرپذیری و نادیده دریافت جوانب احتیاط و شرط عقل چیزی نیست.

تصاویر متغیر رنگ های هشدار در سطح کشور هر بار در ایام تعطیلات چه تعطیلات نوروزی چه عیدهای مختلف و گاه حتی آخر هفته ها رو به تیرگی می رود، گویی برای برخی از افراد جامعه این رنگین کمان آبی، زرد، نارنجی و یا قرمز هیچ تفاوتی ندارد و یا آنقدر از ماندن در خانه خسته شده اند که خطر ابتلا و گسترش ویروس کرونا را به جان می خرند تا جان و دل خسته را چند روزی صفایی بخشند و هوایی تازه کنند.

به گفته پیرحسین کولیوند رئیس سازمان اورژانس کشور با افزایش سفرها موج چهارم شیوع کرونا آغاز شده این در حالی است که 891 هزار و 631 مورد تست پی سی آر و سریع توسط اورژانس اجرا شده است.

وی در نشست خبری تشریح آخرین عملکرد سازمان اورژانس کشور از 25 اسفندماه 99 تا 5 فروردین ماه 1400 اضافه کرد: فقط در روز چهارم فروردین مجموع مأموریت های اورژانس 10 هزار مأموریت بوده و در رابطه تماس با کدهای 724 و 247 تعداد 95 مورد در کل کشور بوده که 29 هزار و 144 نفر بستری و هزار و 741 مورد در بخش های ویژه تحت مراقبت قرار دریافتد.

وی اعلام نمود: فقط در روز چهارم فروردین تعداد 146 هزار و 995 هزار تست پی سی آر و رپید اجرا شده و رکورد انجام تست ها در این روز ثبت شد.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت و درمان در شبانه روز گذشته با فوت 97 نفر از بیماران مبتلا به کرونا در 24 ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به 62 هزار و 142 نفر رسیده است.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز پنجشنبه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا و موارد فوت ناشی از ابتلا به کووید 19 در کشور اضافه کرد: از روز گذشته- چهارشنبه- تا امروز بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، هفت هزار و 506 بیمار جدید مبتلا به کووید19 در کشور شناسایی که 792 نفر از آنها بستری شدند.

سیما سادات لاری ادامه داد: مجموع بیماران کووید 19 در کشور به یک میلیون و 830 هزار و 823 نفر رسید که متاسفانه در طول 24 ساعت گذشته، 97 بیمار کووید19 جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به 62 هزار و 142 نفر رسید.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه تا به امروز یک میلیون و 569 هزار و 697 نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان ها ترخیص شده اند، گفت: سه هزار و 889 نفر از بیماران مبتلا به کووید19 در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستان ها تحت مراقبت قرار دارند.

شرایط کرونا در استان ها

در حالی که مبتلایان به کرونا در آذربایجان غربی روز 18 دی سال گذشته 100 هزار نفر را پشت سر گذاشته بود، در 75 روز گذشته 20 هزار نفر دیگر به بیماری کووید 19 در استان مبتلا شدند تا این رقم از 120 هزار نفر نیز فراتر برود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی در این خصوص به خبرنگار خبرنگاران گفت: تعداد مبتلایان به کرونا در استان با افزایش 312 نفری طی 24 ساعت گذشته، به 120 هزار و 204 نفر رسید.

دکتر جواد آقازاده اضافه کرد: از این تعداد، سه هزار و 738 نفر بر اثر ابتلا به کرونا در آذربایجان غربی جان خود را از دست داده اند که 9 نفر از این تعداد، مربوط به 24 ساعت گذشته است.

وی اضافه کرد: از این 9 نفر، پنج نفر مربوط به شهر ارومیه و چهار نفر دیگر از شهرستان های میاندوآب، بوکان، مهاباد و اشنویه بودند.

از استان اردبیل خبر رسیده که فرایند افزایشی مبتلایان بویژه بستری های کرونا در استان اردبیل همچنان تداوم داشته و در شبانه روز گذشته 31 نفر در مراکز درمانی این استان تحت مراقبت قرار دریافتد.

دکتر شهرام حبیب زاده ، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل گفت: با بستری شدن 31 بیمار کووید. 19 در 24 ساعت گذشته تعداد بستری ها در مراکز درمانی استان به 175 نفر رسید که 49 نفر آنها در بخش های ویژه تحت مراقبت هستند.

وی اعلام نمود: با فوت یک بیمار دیگر، مجموع فوتی های کرونا در استان اردبیل به یک هزار و 439 نفر رسید.

همچنین بر اساس آخرین نتایج تعیین شده توسط آزمایشگاه تشخیص کرونا، تست کرونای انگلیسی پنج نفر دیگر در استان اردبیل مثبت شده و تعداد کل مبتلایان به 17 نفر رسید.

به گفته وی، هم اکنون استان اردبیل در زمینه شیوع کرونا در شرایط آبی قرار گرفته است ولی چهار شهرستان اردبیل، خلخال، مشگین شهر و پارس آباد در شرایط زرد قرار دارند.

حبیب زاده اعلام نمود: هشت شهرستان بیله سوار، سرعین، اصلاندوز، کوثر، نیر، نمین، انگوت و گرمی نیز در شرایط آبی (شرایطی بین سفید و زرد) قرار دارند.

با افزایش آمار ابتلا به بیماری کووید 19 در شهر کلور مرکز بخش شاهرود این شهرستان شرایط کرونا در این شهر قرمز اعلام و محدودیت های مربوطه در این منطقه اعمال خواهد شد.

فرماندار خلخال گفت: با افزایش آمار ابتلا به بیماری کووید 19 در شهر کلور مرکز بخش شاهرود این شهرستان شرایط کرونا در این شهر قرمز اعلام و محدودیت های مربوطه در این منطقه اعمال خواهد شد.

فریدون بابایی اظهارکرد: با توجه به شمار بالای آمار مبتلایان به این بیماری اعمال محدودیت های مربوط به شهرهای قرمز از سوی بخشداری و دستگاه های اجرایی عضو قرارگاه فرماندهی مقابله با ویروس کرونا و افزایش مراقبت های بهداشتی از سوی دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی این شهرستان از امروز در این منطقه از خلخال ضرورت دارد.

خبر دیگر اینکه مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان گفت: سه هزار و 800 مسافر در مبادی ورود به کشور در سه سرانجامه مرزی این استان غربالگری کرونا شدند.

علیرضا میربها الدین اظهارداشت: امدادگران مستقر در مبادی مرزی استان از ابتدای اجرای طرح مراقبت بهداشتی سه هزار و818 نفر را مورد غربالگری کرونا قرار دادند.

وی اضافه کرد: مجموع افراد غربالگری شده سه هزار و 443 نفر مشکوک به کرونا شناسایی و تست فوری از آنان انجام شد که از ابتدای اجرای طرح تنها 2 نفر با تست مثبت در مرز میرجاوه شناسایی و به قرنطینه موقت ارجاع داده شدند.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان شرح داد: در این مراکز خدمات غربالگری از جمله تست فوری تشخیص کرونا، تب سنجی، خدمات امدادی و توزیع ماسک و مایع ضد عفونی انجام می شود.

همچنین نصرت الله علیرضایی فرماندار آوج با ارائه گزارشی از آخرین شرایط کرونا در شهرستان، بیان داشت: تعداد کل بیماران مبتلا به کرونا در شهرستان از ابتدا تا به امروز 497 نفر بوده است که از این تعداد 35 نفر فوت کرده اند.

وی اضافه کرد:آخرین مورد فوتی در تاریخ یکم اسفند سال گذشته بوده است و هم اکنون 14 بیمار تحت مراقبت در منزل قرار دارند و بیمار بستری در بیمارستان ها نداریم.

فرماندار آوج گفت:طبق آخرین رنگ بندی کشور که دیروز اعلام شد، آوج جزو معدود شهرستان های آبی رنگ کشور است.

علیرضایی با تاکید بر پرهیز از اجتماعات و حضور در دورهمی ها و جشن ها، عنوان کرد:انتظاری که از عموم شهفرایندان ساکن در شهرهای آوج و و مناطق روستایی شهرستان می رود این است که حساسیت بالایی نسبت به رعایت دستورالعمل های بهداشتی در سطوح فردی و اجتماعی داشته باشند و شرایط موجود را سرانجام یافته تلقی نکنند.

از چابهار خبر رسیده که مدیر ستاد اجرایی خدمات سفر منطقه آزاد چابهار با بیان اینکه هفت هزار توریست طی 6 روز به چابهار سفر کردند گفت: با توجه به تغییر شرایط کرونا از آبی به زرد در این منطقه از مردم می خواهیم سفرهای نورزی را به وقت دیگری موکول کنند.

عدنان حسینی با بیان اینکه پیش از این، شرایط چابهار به لحاظ شیوع کرونا، آبی بود شرح داد: به همین دلیل و با تصویب ستاد کرونا مقرر شد تعداد حداقلی از توریستان با رعایت پروتکل های بهداشتی به منطقه چابهار سفر کنند و ضمن حفظ سلامتی خود بتوانند به برنامه توریستی شان هم برسند.

وی ادامه داد:از 28 اسفند 99 بیشترین تاکید ما بر انجام سفرهای مسوولانه و ایمن مسافران و توریستان بود و قرار بر این شد در مکان های مجاز و مورد تایید ستاد کرونا همچون هتل ها و مهمان پذیرها و سایر اماکن توریستی و اقامتی، با ارائه رزرو اقامت به توریستان خدمات ارائه شود.

مدیر اجرایی ستاد خدمات سفر منطقه آزاد چابهار با بیان اینکه الان در چابهار با شرایط زرد کرونایی روبرو هستیم تاکید کرد: پیشنهاد می کنیم مردم از انجام سفرهای غرضروری پرهیز کنند و در موقعیت های دیگر و مناسب تری به چابهار سفر کنند. در تیرماه و جشنواره های دیگری در خدمت مردم خواهیم بود

از خوزستان خبر رسیده که رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز با بیان اینکه حدود 25 درصد فوتی های کرونایی خوزستان، کمتر از 24 ساعت در بیمارستان حضور دارند گفت: این افراد چون دیر به بیمارستان مراجعه می کنند کاری از دست پرسنل درمان ساخته نیست.

دکتر فرهاد ابول نژادیان گفت: اغلب این بیماران یا فوت شده به مراکز درمانی آمده و یا یکی، 2 ساعت در بیمارستان می مانند که این موضوع به ویژه در شهرستان شوش نمایان است.

وی اضافه کرد: در شهرستان شوش روزانه 2 تا سه بیمار کرونایی فوت شده کمتر از یکی، 2 ساعت در بیمارستان حضور دارند لذا هر کسی علائمی دارد باید هر چه سریعتر به کلینیک های تنفسی و یا به اورژانس بیمارستان ها مراجعه کند. اکنون شاهد مراجعه بیمارانی به مراکز درمانی خوزستان هستیم که بعضا تنگی نفس و سرفه ندارند اما درصد زیادی از ریه آنها درگیر بیماری شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز در خصوص فرایند روزانه مراجعان به بیمارستان های خوزستان گفت: میزان مراجعه به مراکز درمانی در روز سوم فروردین ماه 2 هزار و 500 نفر بود که روز چهارم فروردین به 2 هزار و 300 نفر رسید.

وی ادامه داد: در سه روز اخیر میزان مراجعه به بیمارستان ها نسبت به سه روز قبل، 26 درصد افزایش یافته است که از این بابت نگران هستیم و امیدواریم بروز بیماری که اکنون فرایند کاهشی دارد به دنبال افزایش تعداد مراجعه کنندگان، صعودی نشود.

خبر دیگر از دزفول اینکه رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: ظرفیت تخت های بیمارستان بزرگ دزفول در سایه بی توجهی یه پروتکل های بهداشتی در حال تکمیل است.

علی قمیشی اضافه کرد: همکاری مردم و مسوولان در شرایط حساس کنونی برای کاهش بار ورود بیماران به بیمارستان ضروری است.

وی ادامه داد: استفاده از ماسک، جلوگیری از تجمع و دورهمی، رعایت فاصله اجتماعی و شستن مکرر دست از مهمترین راهکارها برای شکستن زنجیره انتقال کرونا هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول از برگزاری مراسم عروسی و عزا در این شهرستان انتقاد کرد و گفت: در این شرایط بحرانی با برگزاری هرگونه مراسم و دورهمی به شدت مخالفیم ولی با وجود تذکرهای مکرر، آموزش و اطلاع رسانی شاهد برگزاری اینگونه این تجمع ها هستیم.

وی با بیان اینکه ویروس انگلیسی به شدت در حال گسترش است، اضافه کرد: 85 درصد بیماران در اسفندماه با علائم شدید و بحرانی به بیمارستان مراجعه کرده اند.

دزفول در شرایط قرمز کرونا قرار گرفته است و تا به امروز مواردی از ابتلا به ویروس انگلیسی در این شهرستان مشاهده شده است.

در زاهدان نیز رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: با اضافه کرده شدن 26مورد جدید کرونا در سیستان و بلوچستان شمار مبتلایان این ویروس در استان به 28 هزار و 313 نفر رسید.

دکتر محمد هاشمی شهری اظهارداشت: هم اینک 69 بیمار با علایم تنفسی در بیمارستان های سیستان و بلوچستان بستری هستند. همچنین 14 بیمار کرونایی در بیمارستان های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: شمار درگذشتگان این ویروس در سیستان و بلوچستان با اضافه کرده شدن 2 نفر جدید تا کنون به یکهزار و 183 نفر رسیده است.

از سوی دیگر رییس شبکه بهداشت و درمان اشنویه گفت: تعداد مبتلایان به کرونا طی هفته جاری در این شهرستان صعودی بوده که این افزایش نگران کننده است.

حسین زرزا گفت: بی توجهی به هشدارهای کادر درمانی مبنی بر رعایت محدودیت ها و پروتکل های بهداشتی و افزایش تجمع و مراسم خانوادگی از دلایل افزایش ابتلا به کرونا در این شهرستان است.

وی اضافه کرد: طی روزهای گذشته بررسی ها نشان داده که استفاده از ماسک بین شهفرایندان به شدت کاهش یافته و این عادی انگاری زنگ خطری برای اوج دریافت دوباره کرونا در شهرستان است.

رییس شبکه بهداشت و درمان اشنویه گفت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا در این شهرستان تا به امروز یک هزار و 628 مورد مبتلا به کووید-19 در این شهرستان شناسایی شده است.

در جیرفت نیز نخستین مورد کرونای جهش یافته انگلیسی در منطقه جنوب کرمان ثبت شد که این موضوع زنگ خطری برای مردم این منطقه است.

علی اصغر خیرخواه معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جیرفت اضافه کرد: پس اعلام شیوع ویروس جهش یافته در کشور امروز شاهد 2 مورد کرونای جهش یافته مشکوک به کرونای انگلیسی در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت و جنوب کرمان بودیم.

وی با بیان اینکه افراد مبتلا به کرونای جهش یافته از یک خانواده هستند، شرح داد: طبق تحقیقات تعیین شده که یکی از افراد این خانواده به استان هرمزگان مسافرت داشته لذا افراد تحت مراقبت شبکه بهداشت و درمان قرار دارند.

خبر دیگر اینکه رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام از شناسایی 130 مورد ابتلای جدید کرونا در 24 ساعت گذشته در استان خبر داد و گفت: تعداد مبتلایان به 27 هزار و 210 نفر افزایش یافته است.

دکتر محمد کریمیان روز پنجشنبه گفت: در 24 ساعت گذشته 2 مورد فوتی ناشی از کرونا نیز در استان ثبت شده و مجموع فوتی ها تا به امروز به تعداد 673 نفر رسیده است.

وی اضافه کرد: 22 بستری جدید در مراکز درمانی بستری شدند و در مجموع 71 نفر در استان بستری هستند.

وی با اشاره به فرایند افزایشی تعداد مبتلایان و بستری ها و ورود به پیک جدید کرونا گفت: دهلران با هزار و 704 ابتلا و آبدانان با هزار و 927 ابتلا در شرایط نارنجی قرار دارند و سایر شهرستان ها در شرایط زرد قرار دارند.

بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی ایلام از مجموع 12 شهرستان استان ایلام دوشهرستان دهلران وابدانان نارنجی و مابقی زرد هستند.

از گیلانغرب خبر رسیدکه شرایط این شهرستان از نظر ابتلا به ویروس کرونا با افزایش شمار مبتلایان به زرد تبدیل شد.

کوروش محمودیان اضافه کرد: در چند روز اخیر آمار افراد ابتلا و بستری ناشی از کووید 19 در سطح این شهرستان افزایش یافته است. موارد جهش یافته در این شهرستان هم اکنون به هشت مورد افزایش یافته و با این حال اقدام های کنترلی و پیشگیرانه اتخاذ شده است.

همچنین رییس مرکز مدیریت فوریت های پزشکی استان البرز با هشدار به میزان افزایش ابتلا به کووید 19 در این استان اعلام نمود که 40 بیمار بدحال کووید 19 طی 24 ساعت گذشته در البرز به تخت های بستری انتقال یافتند.

دکتر محمد فتحی گفت : اکنون در مجموع 374 بیمار کووید 19 در بیمارستان های استان البرز تحت مراقبت پزشکی قرار دارند. 33 هزار و 410 بیمار کووید 19 از ابتدای شیوع کرونا تا به امروز در بیمارستان های استان البرز تحت مراقبت پزشکی قرار گرفته که 30 هزارو 192 بیمار آنان بهبود یافته اند.

در آبادان رییس دانشکده علوم پزشکی آبادان با اشاره به فرایند افزایشی ابتلا به کووید 19 در منطقه جنوب غرب خوزستان گفت: تست کرونای 205 نفر در شهرستان های آبادان ، خرمشهر و شادگان در 24 ساعت گذشته مثبت بود.

شکراله سلمان زاده اعلام نمود: در 24 ساعت گذشته از تعداد 395 نمونه گرفته شده 205 مورد جدید مثبت شناسایی شد که 77 نفر مربوط به آبادان، 91 نفر خرمشهر، و 37 مورد مثبت قطعی ابتلا به کووید - 19 در شادگان گزارش شد.

وی اضافه کرد: از این 205 مورد مثبت ، 182 نفر (آبادان 60 نفر، خرمشهر 85 نفر و شادگان 37 نفر) به صورت سرپایی درمان شدند.

آبادان و هشت شهرستان دیگر استان خوزستان در شرایط قرمز قرار دارند. شهرستان های خرمشهر و شادگان نیز اخیرا از شرایط قرمز خارج و در شرایط نارنجی کرونا بسر می برند.

از سوی دیگر در قزوین رییس مرکز بهداشت شهید بلندیان قزوین گفت: در حاضر 23 بیمار مبتلا به کرونای جهش یافته در روستای فشیان الموت شرقی شناسایی و اقدامات پیشگیرانه لازم اجرا شده است .

علیرضا مهرعلیان در نشست ستاد کرونای استان با موضوع گسترش بیماری کرونا در روستای فیشان الموت، اضافه کرد: متاسفانه علت شیوع بیماری کرونا در این روستا، برگزاری مراسم خاکسپاری و رعایت نکردن دستورالعمل های بهداشتی از سوی اهالی روستا گزارش شده است .

همچنین رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: تا کنون شمار موارد مثبت آزمایشگاهی ویروس جهش یافته انگلیسی در این استان به کمتر از 10 مورد رسیده که علاوه بر آن، تعدادی موارد مشکوک به آزمایشگاه ارسال شده که احتمال افزایش این رقم وجود دارد.

دکتر پرویز قزلباش اضافه کرد: بر این اساس از جمعیت 450 نفری روستای زهترآباد شهرستان طارم، تست کرونای 10 نفر مثبت شد که 2 از نفر آنان به کرونای انگلیسی مبتلا شده بودند.

وی اضافه کرد: در این راستا محدودیت های جدی در این روستا اعمال شد و از طرفی کنترل ورودی شهرستان طارم به دقت انجام می گیرد، بطوری که روزانه تعدادی تست کرونا از افرادی که قصد اقامت در این شهرستان دارند، گرفته می شود.

در استان فارس با توجه به شرایط شیوع بیماری کووید 19 در استان فارس، بخش های ICU بیمارستان های مرجع کرونا در شیراز و دیگر شهرها در آستانه تکمیل است.

طبق آمار روز چهارشنبه، بیش از 600 بیمار در بخش های کووید بیمارستان های استان فارس بستری هستند و خدمات درمانی دریافت می کنند.

واکسیناسیون

در همین رابطه مدیرکل بهزیستی استان اردبیل گفت: 140 نفر شامل 118 نفر سالمند در کنار پرسنل، مراقبان و مددکاران زیر پوشش در این استان واکسن کرونا دریافت کردند.

بهزاد ستاری اظهارکرد: اداره کل بهزیستی استان با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی در مرحله اول واکسیناسیون کرونای گروه های هدف سازمان با اولویت سالمندان مقیم مراکز نگهداری و مراقبتی، برنامه واکسینه نمودن آنها را از روزهای سرانجامی سال 99 آغاز کرد.

وی اضافه کرد: این اقدام که به مدت سه روز به طول انجامید، فرایند واکسیناسون کرونا از سوی کادر درمان دانشگاه علوم پزشکی با همراهی اکیپ اورژانس 115، پزشکان، پرستاران و مسئولان بهزیستی با رضایت قبلی خانواده های سالمندان انجام گرفت.

بر اساس آخرین آمارها تعداد بستری ها در مراکز درمانی استان اردبیل به 164 نفر رسید که 51 نفر آنها در بخش های ویژه هستند و مجموع فوتی های کرونا نیز به یک هزار و 438 نفر رسیده است.

در زنجان نیز مدیر خدمات شهری شهرداری زنجان با اشاره به آغاز مرحله اول واکسیناسیون پاکبانان زنجانی گفت: طبق هماهنگی اجرا شده با دانشگاه علوم پزشکی استان 250 نفر از پاکبانان زنجانی دوز اول واکسن پیشگیری از کرونا را دریافت کردند.

بیوک شامی با اشاره به اینکه روز گذشته با اجرای این طرح 35 نفر از پاکبانان زنجانی واکسن کرونا دریافت کردند، اضافه کرد: بر اساس هماهنگی انجام گرفته با دانشگاه علوم پزشکی استان تزریق مابقی گروه هدف طی هفته آینده به تدریج در درمانگاه شماره 9 شهر زنجان انجام خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه پاکبانان، دوز 2 واکسن کرونا را با فاصله 28 روز دیگر دریافت می کنند اضافه کرد: در این مرحله پاکبان دارای بیماری های زمینه ای، از قبیل مبتلایان فشار خون، دیابت و آسم در اولویت تزریق واکسن هستند و سپس دیگر افراد عادی، تحت پوشش این طرح قرار می گیرند.

در صورت مساعدت دانشگاه علوم پزشکی در مراحل بعدی تمامی پاکبانان باقی مانده شامل بیش از 200 نفر دیگر واکسن کرونا دریافت خواهند کرد که در مجموع به حدود 550 نفر خواهد رسید.

در خراسان رضوی نیز مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد گفت: تمام پرسنل و کارگران فعال در بخش پسماندهای بیمارستانی دوز اول واکسن کرونا را دریافت کرده و واکسینه شدند.

ابوالفضل کریمیان اضافه کرد: واکسیناسیون افرادی که در بخش های جمع آوری پسماندهای بیمارستانی فعال هستند و رانندگانی که انتقال پسماندهای بیمارستانی را برعهده داشتند در روزهای سرانجامی سال گذشته آغاز و طبق سهمیه دریافتی از مرکز بهداشت استان، در فاز اول این افراد واکسینه شدند.

وی اعلام نمود: در فاز بعدی نیز کارگرانی که در محل های دفن پسماند و ایستگاه های انتقال زباله فعالیت دارند، واکسینه خواهند شد و هماهنگی های لازم در این خصوص اجرا شده است.

خبر دیگر اینکه معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به ورود پنجمین محموله واکسن کرونا به استان گفت: با احتساب این محموله تا به امروز بیش از 10 هزار دُز واکسن وارد استان شده است.

شکیبا گفت: در آخرین مرحله چهار هزار و 900 دُز واکسن وارد شد که قرار است بخشی از آن به کادر درمان و بخشی هم به پاکبانان، سالمندان و جانبازان تزریق شود.

وی با بیان اینکه محموله اخیر وارد شده ساخت کشورهای هند و چین است، گفت: تا به امروز در مجموع بیش از 10 هزار دوز واکسن کرونا وارد استان شده است.

شکیبا ادامه داد: طبق برنامه ریزی های اجرا شده واکسن کرونا در استان تا سرانجام امسال به همه افراد واجد شرایط نظیر پرسنل و کادر درمان، سالمندان، افراد در معرض آسیب و سایر اقشار تزریق می شود.

سخنگوی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه با ابراز نگرانی از افزایش آمار مبتلایان به کرونا در استان، گفت: متاسفانه هم آمار بیماران مثبت سرپایی و هم تعداد بیماران بستری شده در روزهای اخیر نسبت به هفته های گذشته رشد داشته است.

وی اعلام نمود: کاهش رعایت نکات بهداشتی و استفاده از ماسک توسط مردم باعث شده تا آمار شهرهای با شرایط زرد استان به 9 شهرستان برسد که آخرین آن گیلانغرب بوده است.

شکیبا همچنین از افزایش آمار مبتلایان به کرونای جهش یافته موسوم به کرونا انگیسی در استان خبر داد و تداوم این شرایط را برای هفته های آینده بسیار خطرناک توصیف کرد.

در اهواز نیز مرحله نخست واکسیناسیون پاکبانان و کارکنان سازمان آرامستان های اهواز در مقابل کرونا، روز پنجشنبه در گلزار شهدا این شهرستان آغاز شد.

طبق هماهنگی اجرا شده با دانشگاه علوم پزشکی اهواز 100 نفر از پاکبانان و کارکنان سازمان آرامستان های اهواز روز پنجشنبه دوز اول واکسن پیشگیری از کرونا را دریافت کردند.

امراله مردانی رییس مرکز بهداشت شرق اهواز با اشاره به اینکه امروز با اجرای این طرح یکصد نفر از پاکبانان و کارکنان آرامستان های اهواز واکسن کرونا دریافت کردند، اضافه کرد: بر اساس هماهنگی انجام گرفته با دانشگاه علوم پزشکی اهواز تزریق مابقی گروه هدف طی روزهای آینده به تدریج انجام خواهد گرفت.

گزارش های کرونایی استان ها

لذتِ در خانه ماندن

پا در رکاب کرونا

زنگ خطر کرونا در سیستان و بلوچستان

منبع: ایرنا
انتشار: 21 فروردین 1400 بروزرسانی: 21 فروردین 1400 گردآورنده: euroro.ir شناسه مطلب: 1343

به "خبرنگاران پنجم فروردین و مهمترین اخبار کرونایی استان ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران پنجم فروردین و مهمترین اخبار کرونایی استان ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید