درگذشت زنی که ساخت هر اپلیکیشنی مدیون اوست

به گزارش تور اروپا ارزان، فرانسیس آلن از زنان برجسته حوزه علوم رایانه در 88 سالگی درگذشت.

درگذشت زنی که ساخت هر اپلیکیشنی مدیون اوست

به گزارش ایسنا به نقل از انگجت، فرانسیس آلن (Frances Allen) دانشمند آمریکایی علوم رایانه که بیشتر برای مشارکت های مهم در حوزه کامپایلرها یا نرم افزاری که کد خام را به برنامه های قابل اجرا سریع تبدیل می نماید، شناخته شده بود، در 88 سالگی از جهان رفت.

فرانسیس آلن در سال 1954 میلادی مدرک کارشناسی ریاضی خود را از دانشگاه ایالتی نیویورک در آلبانی و سه سال بعد کارشناسی ارشد کامپیوترش را از دانشگاه میشیگان دریافت کرد.

همچنین آلن در سال 1991 نیز پیروز به دریافت دکترای افتخاری علوم از دانشگاه آلبرتا شد.

آلن کارش را با تدریس ریاضی کاربردی به بچه ها آغاز کرد. شرایط بد اقتصادی او را مجبور کرد تا برای پرداخت بدهی هایش به فکر کار دیگری باشد و در شرکت آی بی ام به کار مشغول شد و مدت کوتاهی در آنجا به تدریس پرداخت. پس از آن در زمینه بهینه سازی و توسعه کامپایلر ها آغاز به کار کرد و سپس به طراحی و ساختاربندی زبان های برنامه نویسی پرداخت و به سرعت پیشرفت کرد.

در سال 1966 میلادی او و جان کوک (John Cocke) مقاله ای نوشتنند و در آن الگوریتم ها و چارچوب هایی را شرح دادند که کامپایلر ها (برنامه یا مجموعه ای از برنامه های کامپیوتری که متنی از زبان برنامه نویسی سطح بالا را به زبانی سطح پایین تبدیل می نماید) را کارامدتر می نماید. به نحوی که می توان گفت هر کسی که تا به امروز یک اپلیکیشن ساخته است، به نوعی مدیون کار آلن است.

این زن دانشمند در پیشرفت زنان در حوزه فناوری هم نقش مهمی ایفا کرد. علاوه بر اینکه از اولین زنانی بود که در حوزه علوم رایانه کار های مفیدی انجام می داد، بلکه با تدریس، از زنان دیگر نیز پشتیبانی کرد.

وی در سال 1989 اولین زنی بود که در شمار اعضای کلیدی شرکت آی بی ام در آمد و در سال 1995 نیز به سمت رئیس آموزشگاه فناوری این شرکت انتخاب شد.

آلن اولین زنی است که پیروز شده جایزه عظیم تورینگ را در سال 2006 میلادی کسب کند.

قرار است مؤسسه مهندسان برق و الکترونیک یک جایزه را به نام آلن نامگذاری کند.

منبع: فرارو
انتشار: 8 مهر 1399 بروزرسانی: 8 مهر 1399 گردآورنده: euroro.ir شناسه مطلب: 956

به "درگذشت زنی که ساخت هر اپلیکیشنی مدیون اوست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درگذشت زنی که ساخت هر اپلیکیشنی مدیون اوست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید