دیابت چگونه منجر به نابینایی می گردد؟

به گزارش تور اروپا ارزان، یک جراح و متخصص بیماری های چشم با اشاره به عوارض دیابت بر چشم، عمده ترین عارضه چشمی دیابت را آسیب به شبکیه دانست و گفت: بعضی عوارض چشمی دیابت در مراحل اولیه قابل درمان هستند، اما در صورت خونریزی وسیع، پارگی شبکیه یا انسداد عروق وسیعی از شبکیه می تواند موجب نابینایی کامل فرد گردد.

دیابت چگونه منجر به نابینایی می گردد؟

دکتر مصطفی فقهی در تبادل نظر با ایسنا، اظهار کرد: با توجه به اینکه دیابت یک بیماری عروقی است، نخستین ارگانی که دچار عوارض دیابت می گردد، ارگان های دارای عروق زیاد است و هر چه عروق ریزتر و باریک تر باشند، بیشتر مورد هدف دیابت قرار می گیرند.

وی با بیان اینکه یکی از ارگان هایی که درگیر عارضه دیابت می گردد چشم است، اضافه نمود: هر چه مدت زمان ابتلا به بیماری دیابت طولانی تر گردد، احتمال درگیری چشم افزایش می یابد.

این جراح و متخصص بیماری های چشم گفت: عوارض چشمی دیابت به نوع دیابت بستگی دارد؛ در نوع 1 به علت اینکه فرد از دوران کودکی درگیر بیماری می گردد انتظار می رود عوراض دیابت نیز از سنین جوان تر رخ دهد. از طرفی با توجه به اینکه بیشترین سن شروع دیابت نوع 2 در سن بالای 40 سال رخ می دهد در صورت تشخیص به موقع بیماری، عوارض پنج سال پس از شروع بیماری بروز پیدا می نمایند، اما باید بینیم عوامل همراه مانند چاقی و فشار خون وجود دارند یا کنترل بیماری خوب انجام می گردد یا نه.

این فوق تخصص شبکیه با بیان اینکه کنترل دیابت موجب می گردد عوارض چشمی رخ ندهد، اضافه نمود: چاقی، بالا بودن چربی خون و فشار خون بعضی عوامل شناخته شده در افزایش عوارض چشمی دیابت هستند. در بعضی منابع استرس نیز عامل بعضی عوارض چشمی دیابت عنوان شده است.

آسیب به شبکیه، مهم ترین عارضه چشمی دیابت

فقهی عمده ترین عارضه چشمی دیابت را آسیب به شبکیه دانست و گفت: این عوارض موجب کاهش قابل توجه دید می شوند. آنچه بر اثر دیابت چشم را درگیر می نماید، به طور معین شبکیه است، اما گاهی سایر قسمت های چشم درگیر می شوند و ممکن است فرد دچار خشکی چشم، کدورت های قرنیه و آب مروارید گردد، اما این عوارض نسبت به عوارض شبکیه چشم که شامل خون ریزی، تورم یا بروز لکه زرد در مرکز بینایی است کمتر هستند.

وی در مورد راه های پیشگیری از عوارض چشمی دیابت اعلام کرد: باید از ابتلا به دیابت پیشگیری کرد، اما در صورت ابتلا به دیابت باید قند به خوبی کنترل گردد تا عارضه چشمی رخ ندهد یا در صورت بروز مشکل ساز نباشد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز مطرح نمود: عوامل موثر بر دیابت یا افزایش عوارض دیابت مانند فشار خون، چربی بالا، چاقی باید کنترل و درمان شوند. ورزش کرد، تنظیم رژیم غذایی و پرهیز از استرس نیز موجب می گردد عوارض دیابت بر شبکیه چشم رخ ندهد، به تاخیر بیفتد یا احتیاج به درمان خاصی نداشته باشد.

دیابت چشم موجب نابینایی می گردد

فقهی با بیان دیابت چشم می تواند موجب نابینایی نیز گردد، توضیح داد: بعضی عوارض چشمی دیابت در مراحل اولیه قابل درمان هستند، اما در صورت خون ریزی وسیع، پارگی شبکیه یا انسداد عروق وسیعی از شبکیه می تواند موجب نابینایی کامل فرد گردد و عملا نمی توان کاری برای درمان بیمار کرد.

این فوق تخصص شبکیه یکی از عوامل بسیار موثر در بروز دیابت را ارث دانست و گفت: یکی از مسائل در کنترل دیابت، تشخیص دیرهنگام بیماری است و گاهی مبتلایان به دیابت با عوارض شبکیه ای به پزشک مراجعه می نمایند که این مساله نشان می دهد فرد سال ها به دیابت مبتلا بوده و متوجه نشده است بنابراین افراد بالای 40 سالی که فردی از خانواده آن ها به دیابت مبتلا است، حتما باید قندخون خود را آنالیز نمایند.

دیابت؛ بیماری غیر قابل درمان

فقهی با تاکید بر کنترل قند و عوامل زمینه ساز آن اعلام کرد: کنترل دیابت تنها به معنی مراجعه به پزشک متخصص داخلی نیست و باید سالانه معاینات چشم پزشکی انجام گردد و بر این اساس پزشک معین کند بیمار چه زمانی باید برای مراجعات بعدی مراجعه کند.

وی با اشاره به نوسانات قند، گفت: مبتلایان به دیابت باید بدانند این بیماری خوب شدنی نیست و تنها قابل کنترل است بنابراین باید مرتب پیگیری و درمان انجام گردد.

منبع: فرارو
انتشار: 22 آبان 1401 بروزرسانی: 22 آبان 1401 گردآورنده: euroro.ir شناسه مطلب: 1966

به "دیابت چگونه منجر به نابینایی می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیابت چگونه منجر به نابینایی می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید