راهنمای گام به گام راه اندازی اندروید تی وی (Android TV)

به گزارش تور اروپا ارزان، روزبه روز به شمار گجت های مبتنی بر اندروید تی وی افزوده می گردد و کاربران بیشتری از آن ها استفاده می نمایند. بر خلاف اندروید موجود در گوشی های هوشمند، اندروید تی وی گجت های مختلف عملا تفاوت خاصی با یکدیگر ندارند و اگر نحوه راه اندازی یکی از این گجت ها را یاد بگیرید، برای باقی گجت ها نیازی به هدایت نخواهید داشت. در هر صورت اگر می خواهید با راه اندازی و استفاده از اندروید تی وی آشنا شوید، ادامه این مطلب را بخوانید.

راهنمای گام به گام راه اندازی اندروید تی وی (Android TV)

پیش احتیاجهای راه اندازی اندروید تی وی

قبل از راه اندازی اندروید تی وی، به چند چیز احتیاج دارید که در ادامه به آن ها می پردازیم؛

  • اینترنت وای فای
  • اکانت گوگل

اگر تلویزیون هوشمند ندارید، به این ها احتیاج دارید؛

  • یک گجت مبتنی بر اندروید تی وی
  • یک تلویزیون یا مانیتور دارای پورت HDMI
  • یک کابل HDMI (که معمولا در جعبه اندروید باکس قرار گرفته است)

اگر تمام این ها را در اختیار دارید، حالا می توانید فرایند راه اندازی اندروید تی وی را شروع کنید. از سه راه می توانید چنین کاری را انجام دهید؛ گوشی اندرویدی، ریموت کنترل اندروید تی وی یا کامپیوتر. در ادامه به جزئیات این کارها می پردازیم.

راه اندازی اولیه

گام اول - روشن کردن اندروید تی وی و اتصال ریموت کنترل

گجت های مبتنی بر اندروید تی وی از فرایندهای متفاوتی برای اتصال ریموت کنترل استفاده می نمایند. به طور پیش فرض، بیشتر ریموت کنترل های این گجت ها برای روشن و خاموش کردن از امواج مادون قرمز استفاده می نمایند ولی برای انجام دیگر کارها از بلوتوث بهره می برند. برای اتصال ریموت کنترل به گجت فوق، اقدامات زیر را انجام دهید؛

  • گجت مبتنی بر اندروید تی وی و تلویزیون متصل به آن را روشن کنید.
  • راهنمای نمایش داده شده بر روی نمایشگر را دنبال کنید.
  • زمانی که ریموت کنترل به گجت یا تلویزیون وصل می گردد، یک تیک در نمایشگر نشان داده می گردد.

گام دوم - راه اندازی اندروید تی وی

هنگامی که ریموت کنترل را به گجت یا تلویزیون وصل کردید، گزینه ای برای راه اندازی اولیه توسط گوشی یا تبلت به نمایش درمی آید. اگر این گزینه را انتخاب کنید، فقط با چند کلیک ساده جزئیات اکانت و شبکه را به تلویزیون منتقل می کنید. البته می توانید چنین کاری را با ریموت و کامپیوتر هم انجام دهید که در ادامه به این راهکارها می پردازیم.

راه اندازی با گوشی اندرویدی

  • زمانی که در تلویزیون گزینه Quickly set up your TV with your Android phone? به نمایش درمی آید، با استفاده از ریموت گزینه Yes را انتخاب کنید.
  • در گوشی اندرویدی خود، اپلیکیشن گوگل را باز کنید.
  • عبارت Set up my device را بنویسید.
  • گام های ارائه شده در گوشی را دنبال کنید تا در نهایت یک کد را ببینید. مطمئن شوید که همین کد بر روی تلویزیون هم نمایش داده گردد.
  • در گوشی اگر نام تلویزیون نمایش داده گردد، بر روی آن ضربه بزنید.
  • برای اتمام فرایند، راهنمای ارائه شده در تلویزیون را دنبال کنید.

راه اندازی با ریموت کنترل

  • زمانی که در تلویزیون گزینه Quickly set up your TV with your Android phone? به نمایش درمی آید، با ریموت گزینه Skip را انتخاب کنید.
  • به شبکه وای فای وصل شوید.
  • شاید برای آپدیت سیستم باید مدتی صبر کنید.
  • گزینه Sign in را انتخاب کنید.
  • مشخصات اکانت گوگل خود را وارد کنید (البته می توانید این کار را بعدا انجام دهید).
  • برای اتمام فرایند، راهنمای ارائه شده در تلویزیون را دنبال کنید.

راه اندازی با کامپیوتر

  • زمانی که در تلویزیون گزینه Quickly set up your TV with your Android phone? به نمایش درمی آید، با ریموت گزینه Skip را انتخاب کنید.
  • به همان شبکه وای فای که کامپیوتر وصل شده، متصل شوید.
  • در تلویزیون گزینه Sign in را انتخاب کنید و سپس از کامپیوتر خود استفاده کنید.
  • وارد اکانت گوگل خود شوید.
  • برای اتمام فرایند، راهنمای ارائه شده در تلویزیون را دنبال کنید.

آپدیت سیستم و اپلیکیشن ها

اگر این گام ها را پشت سر بگذارید، حالا می توانید از اندروید تی وی استفاده کنید. اولین کاری که باید انجام دهید، آنالیز آپدیت سیستم عامل است. برای این کار به آیکون تنظیمات (چرخ دنده) سر بزنید و سپس گزینه های Device Preferences و بعد About و در نهایت System Update را کلیک کنید.

جدیدترین نسخه اندروید تی وی، اندروید 9 است. این یعنی بیشتر تلویزیون ها و گجت های مبتنی بر اندروید تی وی مبتنی بر این نسخه هستند ولی اگر تلویزیون شما بسیار قدیمی است، احتمالا باید به اندروید 8 بسنده کنید. گوگل اعلام نموده که مشغول توسعه اندروید 10 و 11 برای گجت های مبتنی بر اندروید تی وی است ولی معلوم نیست این نسخه ها چه زمانی آماده می شوند.

برای آنالیز شرایط آپدیت اپلیکیشن ها هم باید به پلی استور سر بزنید که معمولا در نوار بالایی صفحه اصلی اندروید تی وی قرار گرفته است. همچنین در بخش Apps channel در سمت چپ هوم اسکرین هم می توانید آن را پیدا کنید. برای آپدیت کردن تمام اپلیکیشن ها، به پلی استور سر بزنید و سپس در بخش My Apps گزینه Update All را انتخاب کنید.

اگر هم می خواهید اپلیکیشن ها به طور اتوماتیک به روزرسانی شوند، در پلی استور بر روی آیکون تنظیمات (چرخ دنده) سر بزنید و بعد از انتخاب گزینه Auto-update apps بر روی Auto-update apps at any time کلیک کنید.

راهنمای رابط کاربری اندروید تی وی

کلیت رابط کاربری

رابط کاربری اندروید تی وی بسیار ساده است. بعضی اپلیکیشن های پیش فرض را در سمت چپ آن می توانید مشاهده کنید. در ردیف های ارائه شده جلوی هرکدام از آن ها هم پیشنهادهایی ارائه می گردد. اگر می خواهید بخش هایی مانند کیفیت تصویر، صدا، مجوزها، ارتباطات بلوتوث و دیگر چیزهای این چنینی را شخصی سازی کنید، باید به بخش تنظیمات سر بزنید.

در همان هوم اسکرین، در سمت راست بخش فوقانی می توانید آیکون چرخ دنده را مشاهده کنید و با مراجعه به آن، تغییر تنظیمات بخش های مختلف امکان پذیر می گردد. باید خاطرنشان کنیم در آینده نزدیک رابط کاربری گوگل تی وی جایگزین اندروید تی وی خواهد شد. گوگل مدتی قبل همراه با کروم کست جدید خود از این رابط کاربری رونمایی کرد و وعده داده که این رابط کاربری راهی تلویزیون های هوشمند خواهد شد.

شخصی سازی هوم اسکرین

اگر از چینش هوم اسکرین اندروید تی وی راضی نیستید، می توانید آن را تغییر دهید. برای تغییر کانال های موجود در هوم اسکرین که پیشنهادهای آن ها به صورت ردیفی به نمایش درمی آیند، کافی است به انتهای رابط کاربری مراجعه کنید و گزینه Customize Your Channels را انتخاب کنید.

برای تغییر چینش اپلیکیشن ها هم باید به بخش Settings و سپس Device Preferences سر بزنید. در این بخش علاوه بر گزینه های مختلف مانند فعال سازی یا غیر فعال سازی پیش نمایش صدا و ویدیو، می توانید چینش اپلیکیشن ها را در هوم اسکرین تغییر دهید.

گوگل اسیستنت و جستجوی صوتی

این روزها بیشتر ریموت کنترل های مربوط به تلویزیون های هوشمند و گجت های مبتنی بر اندروید تی وی، از دکمه اختصاصی مربوط به گوگل اسیستنت بهره می برند. اندروید تی وی به طور پیش فرض دارای گوگل اسیستنت است و با فشردن دکمه مختص به آن یا دکمه مربوط به میکروفون در ریموت می توانید از آن استفاده کنید. همچنین بعضی گجت ها هم به کاربران اجازه می دهند فقط با گفتن Ok, Google یا Hey, Google این دستیار هوشمند را فعال نمایند.

همان طور که احتمالا می دانید، با این دستیار هوشمند می توان کارهای مختلفی را انجام داد که مثلا می توانیم و عقب و جلو کردن فیلم، کم و زیاد کردن صدا و انواع و اقسام کارهای دیگر اشاره کنیم.

سؤالات پرتکرار

چگونه اندروید تی وی را ریست فکتوری کنم؟

برای ریست فکتوری کردن اندروید تی وی مبتنی بر اندروید 8، کافی است در هوم اسکرین بر روی آیکون چرخ دنده کلیک کنید و بعد از مراجعه به بخش Storage & reset باید گزینه Factory data reset را انتخاب کنید. اگر هم تلویزیون یا گجت مبتنی بر اندروید 9 هستند باید بعد از انتخاب آیکون چرخ دنده به بخش Device preferences سر بزنید و سپس Reset را انتخاب کنید.

چگونه در اندروید تی وی قفل والدین تنظیم کنم؟

برای کاهش دسترسی فرزندان خود به اندروید تی وی، می توانید محدودیت هایی را وضع کنید که در این زمینه گزینه های زیادی وجود دارد. برای فعال سازی قفل والدین کافی است بر روی آیکون چرخ دنده در هوم اسکرین کلیک کنید و سپس راهی بخش Parental control شوید.

چگونه یک اکانت گوگل جدید را اضافه کنم؟

در اندروید تی وی می توانید چند اکانت گوگل را تعریف کنید. برای انجام این کار هم بعد از انتخاب آیکون چرخ دنده باید به بخش Accounts and Sign-in سر بزنید و بر روی Add account کلیک کنید.

  • تاریخچه کامل سیستم عامل اندروید

منبع: Android Authority

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 14 اسفند 1399 بروزرسانی: 14 اسفند 1399 گردآورنده: euroro.ir شناسه مطلب: 1267

به "راهنمای گام به گام راه اندازی اندروید تی وی (Android TV)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای گام به گام راه اندازی اندروید تی وی (Android TV)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید