روابط ایران و ارمنستان را باید به صورت متمرکز و هوشمندانه تقویت کنیم

به گزارش تور اروپا ارزان، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده، روابط ایران و ارمنستان را باید به صورت متمرکز و هوشمندانه تقویت کنیم.

روابط ایران و ارمنستان را باید به صورت متمرکز و هوشمندانه تقویت کنیم

گئورگ پارسیان، شهردار کاپان ارمنستان در نشست با شهردار کاشان اظهار کرد: سال گذشته برپایی کنسولگری ایران در کاپان روابط ایران با ارمنستان را نزدیکتر کرد. گزارش های شگفت انگیزی در خصوص کاشان ارائه شده و پیشنهادهای زیادی برای بازدید از این شهر تاریخی وجود دارد.

وی اضافه کرد: جشنواره محصولات غذایی ایران در ماه آگوست گذشته در کاپان برگزار گردید که عرقیجات گیاهی کاشان هم به نمایش عایدی و معرفی گردید. محصولاتی که متناسب با طبع ارامنه بوده و مورد استقبال نهاده شد.

شهردار کاپان توضیح داد: هدف از این سفر جستجو و یافتن مجذوب کنندهیتهای کاشان به عنوان یک منطقه تاریخی و تمدنی است که اتفاق های خوب شهرسازی و زیباسازی همراه با مدیریت خوب فضای سبز این شهر کویری برای ما معین شد.

پارسیان تأکید کرد: حفاظت از معماری و فضای سبز باغ فین کار دشواری است و آشنایی با شخصیت امیر کبیر برای ما جالب توجه بود. ملاقات از خانه طباطبایی مجذوب کننده بود، زیرا کمتر بنایی در دنیا با این جزئیات مفصل و ترکیبی از نقش های مختلف پیدا می گردد که به این خوبی هم بازسازی شده باشد.

وی گفت: باید از همه پتانسیل های ارتباطی برای معرفی شهرهایمان استفاده کنیم. دو شهر می توانند با ادامه ملاقات و گفت و گوها در فرصتهای بیشتر تمام فرصتها و ناشناخته ها را آنالیز و همکاری های سازنده تری داشته باشند و همکاری های یکپارچه در رسانه های دو شهر بازتاب پیدا کند.

شهردار کاشان نیز گفت: کاشان به عنوان یکی از نخستین سکونتگاه های شهرنشینی دنیا با تمدن 7500 ساله در محوطه باستانی سیلک شناخته می گردد و مدیریت شهری، نگاه ویژه ای به توسعه دیپلماسی شهری دارد.

کیومرث محمدپور اضافه کرد: کاشان در شش سازمان بین المللی مانند اتحادیه شهرهای تاریخی دنیا، شورای همکاری های بین شهری برای محافظت از میراث ناملموس، شهرهای میراث دنیای، سازمان شهرهای متحد و حکومت های محلی، مجمع شهرداران آسیایی و شورای دنیای صنایع دستی عضویت دارد.

وی توضیح داد: از مهمترین دستاوردهای این دیار کهن میتوان به کشف هنر سفالگری، نساجی، ذوب فلز و کاشی زرین فام اشاره نمود که آثار این تمدن بزرگ اکنون زینت بخش موزه های دنیا است.

محمدپور تأکید کرد: وجود بیش از 600 خانه تاریخی با معماری متنوع که بخشی از آن به عنوان اقامتگاه های سنتی بومگردی (بوتیک هتل) در خاورمیانه مطرح است، این شهر را به عنوان شهر دنیای خانه معرفی نموده است.

شهردار کاشان گفت: کاشان دارای 540 هکتار بافت تاریخی است که بازار بزرگ کاشان با بیش از 60 اثر (از جمله 12 کاروانسرا، مساجد، آب انبارها و…) به طول بیش از سه کیلومتر به عنوان یکی از بزرگترین بازارهای تاریخی ایران به شمار می رود.

وی اضافه کرد: بازارها، محل داد و ستد و استقرار صنوفی مثل فرش فروشی، پارچه بافی، مسگری، زرگری، رنگرزی و دیگر هنرهای سنتی بوده که معروفیت صنایع آن به وسیله سفرنامه نویسان و مستشرقان عالم گیر شده است و سالانه بیش از سه هزار متر مربع فرش دستباف از منطقه کاشان به کشورهای آسیایی و اروپایی صادر می گردد.

محمدپور اظهار کرد: وجود بیش از یک هزار کارگاه، کارخانه و شرکت صنعتی کوچک و بزرگ، کاشان را به یکی از قطب های صنعتی کشور تبدیل نموده است که حدود 70 درصد از صادرات فرش ماشینی کشور در این منطقه فراوری می گردد به گونه ای که کاشان را به مرکز فرش صنعتی دنیا تبدیل نموده است.

شهردار کاشان توضیح داد: منطقه فرهنگی و گردشگری کاشان دارای تنوع اقلیم آب و هوایی است که از یک طرف به کوهستانهای سرسبز با گلهای محمدی و از طرف دیگر به کویر مرکزی ایران متصل شده و مستعد سرمایه گذاری در زمینه فراوری اسانس های مختلف گیاهی، انرژی خورشیدی، صنعت و صنایع دستی است.

وی گفت: موقعیت ژئوپولیتیکی کاشان و کاپان و اشتراکات فرهنگی این دو شهر می تواند زمینه های امضای تفاهمنامه همکاری برای معرفی این شهرها فراهم کند و برپایی نمایشگاه فرش، محصولات فرهنگی و صنعتی کاشان در کاپان می تواند به عنوان یک موضوع در دستور کار قرار گیرد.

منبع: همگردی
انتشار: 7 آبان 1402 بروزرسانی: 7 آبان 1402 گردآورنده: euroro.ir شناسه مطلب: 2099

به "روابط ایران و ارمنستان را باید به صورت متمرکز و هوشمندانه تقویت کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روابط ایران و ارمنستان را باید به صورت متمرکز و هوشمندانه تقویت کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید