آغاز بازسازی و ساماندهی قلعه تاریخی مروست

به گزارش تور اروپا ارزان، میراث آریا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، آغاز بازسازی و ساماندهی قلعه تاریخی مروست صورت گرفت.

آغاز بازسازی و ساماندهی قلعه تاریخی مروست

عباس قدیریان گفت: این قلعه با ساختاری از مصالح خشت و گل و بکارگیری آجر در سر آن، بر بالای بلندی و مشرف به شهر مروست قرار گرفته است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان مروست با بیان اینکه این قلعه شاخص ترین اثر تاریخی مروست است، اضافه نمود: عمده فعالیت های اجرایی مرمتی این بنا شامل دیوارچینی با خشت، اجرای سقف ضربی خشتی، کاهگل بدنه و پشت بام، آجرفرش کف و قلوه سنگ ورودی قلعه است.

قدیریان با اشاره به معماری خاص این بنا ادامه داد: قلعه مروست با قرارگیری در مرکز بافت تاریخی، شکل گیری آن را تحت الشعاع خود قرار داد، بطوریکه بیشتر بناهای مهم این شهر در حریم و گرداگرد آن واقع شده اند.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان مروست اعلام کرد: این بنا بر روی یک تپه ای دست ساز با شیب و ارتفاع حدودا 25 متری ساخته شده و همین امر نشانه شاخص بودن و بی نظیر بودن این بنا در بین قلعه های استان و حتی کشور شده است، در گذشته گرداگرد قلعه خندقی وجود داشته و ورودی آن نیز یک رمپ بوده که متاسفانه هم اکنون اثری از آنها باقی نمانده است.

قدیریان از دیگر ویژگی های مهم این قلعه بزرگ را دیوارهای بلند و کنگره دار به شکل چهارضلعی بیان کرد که در سه گوشه آن برج های بلندی ساخته شده و از فضاهای داخلی قلعه میتوان به هشتی ورودی، شاه نشین، اسطبل ها و مطبخ و اتاق هایی در اطراف اشاره نمود.

قلعه مروست که بنایی زیبا و ماندگار از معماری تاریخی ایران پس از اسلام است، در سال 1378 با شماره ثبتی 2545 در لیست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

منبع: همگردی
انتشار: 18 تیر 1401 بروزرسانی: 18 تیر 1401 گردآورنده: euroro.ir شناسه مطلب: 1889

به "آغاز بازسازی و ساماندهی قلعه تاریخی مروست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آغاز بازسازی و ساماندهی قلعه تاریخی مروست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید