مادران شیرده نگران انتقال کرونا به بچه ها خود نباشند

به گزارش تور اروپا ارزان، در تحقیقات اجرا شده تا به امروز انتقال ویروس کرونا از شیر مادر به نوزاد گزارش نشده و گفته می گردد این ویروس قادر به ایجاد عفونت در نوزاد نیست.

مادران شیرده نگران انتقال کرونا به بچه ها خود نباشند

به گزارش خبرنگاران، براساس این تحقیقات، تا کنون انتقال ویروس از راه شیر مادر و جفت به اثبات نرسیده است بر عکس پادتن های موجود در شیر مادر امکان ایمنی شیرخوار را در برابر ویروس و سایر عفونت ها می تواند فراهم کند.

زیبا کاوه یی متخصص تغذیه روز چهارشنبه در مصاحبه با ایرنا اضافه نمود: مزایای تغذیه با شیر مادر بیشتر از خطرات احتمالی انتقال بیماری کرونا است و شیر مادر نقش مهمی در جلوگیری از عفونت های تهدید کننده زندگی ایفا می نماید که می تواند به طور قابل توجهی در کاهش بار سیستم مراقبت های بهداشتی نقش داشته باشد.

وی گفت: کرونا نه تنها زندگی و سیستم مراقبت های بهداشتی ما را تحت الشعاع قرار داده است، بلکه چالش های بی سابقه مختلفی از جمله برای زنان باردار و بچه ها تازه متولد شده ایجاد نموده، هنگامی که ما در خصوص نوزادان تازه متولد شده صحبت می کنیم، شیر مادر همواره به یک موضوع ضروری تبدیل می گردد.

کاوه یی ادامه داد: شیر مادر نقش مهمی در جلوگیری از عفونت های تهدید کننده زندگی ایفا می نماید که می تواند به طور قابل توجهی در کاهش بار سیستم مراقبت های بهداشتی نقش داشته باشد، ترویج و توزیع جایگزین های شیر نوزاد در طول همه گیری کرونا مضر است و در شرایط ویژه نباید ترویج گردد.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی توضیح داد: اگرچه ویروس کرونا به وسیله شیر مادر عبور نمی نماید، اما احتمال انتشار به وسیله قطرات تنفسی و تماس وجود دارد که در صورت مشاهده با انجام اقدامات پیشگیرانه و کنترل مناسب عفونت می توان آن را به حداقل رساند.

وی توضیح داد: بنابراین، شستن مکرر دست ها همراه با استفاده از مواد ضدعفونی کننده حاوی الکل قبل از تماس با نوزاد بسیار مهم است و از ماسک حتی هنگام شیردهی بهره ببرید تا از انتشار عفونت به وسیله قطرات تنفسی جلوگیری گردد. بعلاوه مهم است که اطمینان حاصل گردد که تمام سطوحی که مادر به آنها دست می زند به طور مرتب ضد عفونی شوند.

کاوه یی ادامه داد: اگر مادر بیمار بود و مادر و نوزاد مجبورند از هم جدا شوند، توصیه می گردد شیر مادر دوشیده شده و برای نوزاد ارسال گردد و در صورت نارس بودن نوزاد، به وسیله لوله یا قاشق تغذیه گردد. با توجه به شرایط کنونی، با محدودیت ها و کمبود منابع، نوزادان نارس باید در بخش مراقبت های ویژه نگهداری شوند.

محققان دانشگاه روچستر در آمریکا در این مطالعه، 37 نمونه شیر 18 مادر مبتلا به کرونا را تجزیه و تحلیل کردند و متوجه شدند که هیچ یک از آنها حاوی هیچ گونه ماده ژنتیکی ویروسی نبود بلکه حدود دو سوم از این نمونه ها حاوی 2 آنتی بادی خاص برای ویروس کرونا بودند.

این مطالعه نشان داد: نوزادن مادران مبتلا به کووید 19 با تغذیه از شیر مادر خود از آنتی بادی هایی برخوردار می شوند که می تواند ویروس کرونا را خنثی کند.

به گفته محققان، نتایج این مطالعه شواهدی ارایه می دهد دال بر اینکه مادران مبتلا به کرونا نباید از نوزادان خود جدا شوند. نتایج اولیه این مطالعه نشان می دهد شیر مادرانی که به عفونت کووید 19 مبتلا شده اند حاوی آنتی بادی های خاص و فعال علیه ویروس کرونا است و این ویروس به وسیله شیر مادر منتقل نمی گردد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: euroro.ir شناسه مطلب: 1561

به "مادران شیرده نگران انتقال کرونا به بچه ها خود نباشند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مادران شیرده نگران انتقال کرونا به بچه ها خود نباشند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید