ملازهی: جدال گروه های افراطی با مسلمانان بحران سابقه دار در هند است ، تضعیف هند یعنی تقویت چین

به گزارش تور اروپا ارزان، کارشناس روابط بین الملل گفت: جدال گروه های افراطی با مسلمانان یک بحران سابقه داری در هند است و بدعت این سیاست را انگلیس در هندوستان قرار داد.

ملازهی: جدال گروه های افراطی با مسلمانان بحران سابقه دار در هند است ، تضعیف هند یعنی تقویت چین

با ما همراه باشید و با تور چین ارزان از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

پیرمحمد ملازهی کارشناس مسائل منطقه در مصاحبه با خبرنگار سیاسی خبرنگاران، در مورد کشتار مسلمان در هندوستان توسط افراطی ها، گفت: جدال گروه های افراطی با مسلمانان یک بحران سابقه داری در هند است و بدعت این سیاست را انگلیسی ها در هندوستان قرار داده اند. انگلیس با سیاست تفرقه بینداز و حکومت کن، نتوانسته به این بحران قومیتی و مذهبی دامن بزند.

وی ادامه داد: انگلیس با توجه به اینکه حکومت را از گورکانیان یعنی مسلمانان هند گرفته بود، کوشش کرد که مسلمانان در موضع ضعف و هندو ها را در موقعیت برتر قرار گیرند؛ این تبعیض باعث شد تا شکافی میان هندو ها و مسلمانان شکل بگیرد. ساختار اداری، آموزش در اختیار جمعیت هندو نهاده شد و مسلمانان از امکانات هندوستان محروم شدند. این اختلاف در سال 1947 تشدید و بحث استقلال هند و پاکستان از یکدیگر مطرح شد و یک جابجایی شدید جمعیتی رخداد؛ در این جابجایی هندو های پاکستان به هند و خیل کثیری از مسلمانان از هندوستان به پاکستان مهاجرت کردند.

ملازهی اضافه کرد: بخشی از مسلمانان در آن سال ها معتقد بودند که نباید مسلمانان از هند جدا شوند چراکه اگر جدایی رخ دهد، آن هایی که در هند می مانند در موقعیت ضعف قرار می گیرند و به همین دلیل دو خط فکری در میان مسلمانان شکل گرفت؛ خط اول معتقد به جدایی مسلمانان از هند بود و خط فکری دوم نیز به پیوند مسلمانان با هندوستان اعتقاد داشتند. انگلستان با تشدید تضاد های قومیتی و مذهبی به دنبال جدایی هند و پاکستان از یکدیگر بودند.

این کارشناس مسائل منطقه اعلام کرد: در حال حاضر نزدیک به 200 میلیون مسلمان در هند زندگی می نمایند و هند بعد از اندونزی، به لحاظ جمعیت بزرگترین کشور اسلامی است. گروه های افراطی هندی مدعی هستند که مسلمانان باید هندو شوند یا به پاکستان مهاجرت نمایند و با تشکیل حزب بی جی پی در هند، افراطی ها توانسته حول مسئله هندوئیزم، انتخابات هند را ببرند و آقای مودی نخست وزیر فعلی هندوستان بار ها از گروه های افراطی حمایت نموده است.

وی گفت: اخیراً در هند قانونی تصویب شده است که مسلمانان باید ثابت نمایند که قبل از سال 1947 هندی بوده اند و پاکستانی نیستید و مناطق مانند کشمیر، حیدرآباد در آن سال ها حاضر نبودند هندی شناخته شوند.

ملازهی با اشاره به حمایت های آمریکا از دولت هند، بیان داشت: آمریکا سیاست های خاص خود را دارد و هند را به عنوان متحد استراتژیک خود برای مهار چین انتخاب نموده و تضعیف قدرت هند، به معنی تقویت قدرت چین در منطقه است؛ طبعا آمریکا از سیاست های داخلی دولت هند حمایت می نماید.

وی ادامه داد: پاکستان همیشه به عنوان رقیب هند شناخته می گردد و همیشه بحران کشمیر میان این دو کشور مطرح بوده است. طبعا پاکستان با توجه به فرصت پیش آمده از هند انتقاد می نماید و ترک ها نیز با توجه به سیاست خاص خود که به دنبال یک الگوی قدرت اخوانی هستند، حمایت هایی از مسلمانان هند انجام می دهند. ترکیه ارتباط مالی چندانی با هند ندارد و منافع اش درگیر نیست.

این کارشناس مسائل منطقه توضیح داد: ایران و عربستان و بقیه کشور های عربی، منافع زیادی با هندی ها دارند و ما در هندی ها در بندر چابهار سرمایه گذاری هایی انجام داده اند. در چند سال آینده خط لوله انرژی میان هند و ایران کشیده خواهد شد اما سکوت ایران پیرامون تحت فشار قرار دادن مسلمانان هند، با توجه به اینکه ایران خود را ام القرای دنیا اسلام می داند، تبعات منفی در پی خواهد داشت. سیاست میانجی گرایی برای ایران منطقی است و وزارت امور خارجه باید کوشش کند تا با دولت هند و رهبران مذهبی مصاحبهی سازنده ای داشته باشد و اگر این نقش را ایفا نماید می توانند میان منافع ایدئولوژیک و منافع ملی خود در هندوستان، یک توازنی نسبی ایجاد کند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 5 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: euroro.ir شناسه مطلب: 660

به "ملازهی: جدال گروه های افراطی با مسلمانان بحران سابقه دار در هند است ، تضعیف هند یعنی تقویت چین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ملازهی: جدال گروه های افراطی با مسلمانان بحران سابقه دار در هند است ، تضعیف هند یعنی تقویت چین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید