نازل یا افشانک کولینگ تاور چیست؟

به گزارش تور اروپا ارزان، نازل(nozzle) برج خنک نماینده یکی دیگر از قطعات مهم در برج خنک کن بوده که در اصطلاح به آن دوش پاشش آب یا افشانک اطلاق می شود. این قطعه را می توان تحت عنوان سیستم پاشیدن آب ایا اسپری نازل از آن یاد نمود. نازل ها بر دو محور اساسی ثابت و دوار فعالیت می نمایند. در نوع ثابت نازل ها در فاصله تعیین از هم آب گرم ورودی را بر روی پکینگ ها می پاشند. این مدل نازل ها تحت عنوان اسپری نازل کاربری دارند. نازل های دوار که با نام اسپرینکلر از آن ها یاد شده و در برج های خنک کن مخروطی به کار برده می شوند. این مدل نازل های چرخشی را می توان با نام دیگری تحت عنوان آب پخش کن کولینگ تاور ذکر کرد.

نازل یا افشانک کولینگ تاور چیست؟

وظیفه افشانک یا همان نازل کولینگ تاور پاشش مناسب آب بر روی سطح پر کن ها با فشار و شعاع پاشش مطلوب می باشد. نازل ها با افزایش فشار آب گرم گذر کننده از افشانک و در پی آن برتری یافتن سرعت جریان عبوری، آب را به روی سطح پر کن ها می پاشد. مطابق با اصل برنولی به دنبال کاهش سطح مقطع خروجی نازل نسبت به ورودی، فشار سیال گذرنده و به دنیال آن سرعت خطی اب نیز برتری می یابد. همکاری این قطعه با پکینگ و توزیع صحیح آب بر روی سطوح خنک کاری کمک شایانی به بهبود راندمان خنک کاری کولینگ تاور نموده است. نازل ها در انواع مختلفی به فراوری می رسند و کاربری های گسترده و متفاوتی در صنعت دارد.

نازل برج خنک کننده چیست؟

افشانک در برج خنک کننده سبب پاشش مساعد آب بر روی سطح پر کن ها با شعاع توزیع تعیین شده است. مکانیزم کاری این قطعه بسیار ساده بوده بدین شکل که ابتدا با ایجاد آشفتگی یا تنش در جریان آب و افزایش فشار و سرعت جریان خطی آب، سبب توزیع آب می شود. این تلاطم توسط قطعه ای درون نازل به نام روتور صورت می پزیرد. ایجاد تنش در جریان آب باعث از هم گسیختگی مدار آب شده و به دنیال این امر آب به صورت اسپری بر روی سطح پرکن ها خواهد شد. به این مدل مهپاش نازل های اسپری برج خنک کن گفته می شود.

به جهت دریافت بهترین بازخورد از عملکرد نازل کولینگ تاور و جلوگیری از مستهلک شدن این قطعه باید توجه کرد که فشار آب در بازه استاندارد خود قرار گرفته باشد. بهترین راندمان نازل زمانی مشهود است که تمام سطح پر کن توسط نازل پوشش داده شود. در این شرایط میزان برخورد و تماس آب هوا با پکینگ به حداکثر ممکن می رسد. بنابراین ما شاهد بالاترین کاهش دمای آب در برج خنک کن خواهیم بود.

تاریخچه نازل برج خنک کننده

افشانک ها یا به عبارتی همان نازل ها در گذر زمان به سه نسل تقسیم شدند. طراحی اولیه نازل ها بسیار ساده و به طبع کارایی آن ها بسیار پایین بود. به مرور زمان با پیشرفت دانش بشری و با بکارگیری از مواد فلزی و پلیمری پتروشیمی و با کمک تکنولوژی دستگاه های تزریق پلاستیک نسل هایی قوی تر از نازل ها را به وجود اورد.

  • نازل نسل اول:

نخستین نازل ها که احتمالا نام آن ها به گوشتان آشناست، افشانک های اوریفیس یا پلکانی بودند. در این مدل نازل ها مکانیزم کاری قطعات امروزی دیده نمی شود. در این نوع نازل ها شعاع پاشش آب کم، اما فشار آب درجریان زیاد می باشد این نوع نازل ها به نوبه خود در کولینگ تاور ها بتنی و چوبی توزیع پاشش آب مناسبی را ایجاد نموده و نقش خود را به درستی اعمال نمودند.

  • نازل نسل دوم:

افشانک های اولیه در گذر زمان دچار تغییرات به خصوصی از لحاظ شکل، جنس و سایز فراوریی شدند. نازل های اوریفیس به دلیل داشتن فشار زیاد، عملکرد ضعیفی از خود نشان داده و به همین سبب کنار رفتند. نسل دوم نازل ها، افشانک هایی با فشار کم و شعاع پاشش آب زیاد بودند. نازل های نسل دوم با متریال فلزی نظیر برنجی و چدن به فراوری می رسیدند.

  • نازل نسل سوم:

نسل سوم نازل های پلیمری هستند که توسط دستگاه های تزریق پلاستیک فراوری می شود. متریال فراوری نازل های پلیمری می باشد. سیستم های نازل پلیمری آخرین نسل و بهترین نوع فراوری افشانک بده که در سه گرید PP ، PVC، ABS به فراوری می رسد.

انواع نازل برج خنک کننده

  • نازل مهپاش کولینگ تاور

مهپاش ها از انواع نازل های برج خنک کننده بوده که این افشانک ها با شعاع پاشش کم آب را به صورت پودری بر روی سطح پرکن ها می پاشد. این مدل شیپوره یا نازل، راندمان خنک کاری را به دلیل افزایش سطح تماس و زمان برخورد قطرات آب به دلیل ریز شدن قطرات بالا می برد. با بیانی ساده آب ورودی را به صورت مه در می آورد. مهپاش به طور کلی برای انواع برج خنک کننده مدار باز یا کندانسور های تبخیری کاربرد دارد.

  • نازل قطره پاش کولینگ تاور

گریدی دیگر از انواع نازل های برج خنک کننده که میزان تعیینی از آب به شکل قطرات ریز در آورده و بر روی پکینگ های برج خنک کننده می پاشد. شعاع پاشش این محصول بین 20 تا 60 سانتی متر می باشد و از انواع ان می توان به چپقی، خورشیدیف فانوسی و حلزونی اشاره کرد.

  • نازل اسپری کننده کولینگ تاور

مدل دیگر از انواع افشانک های برج خنک کننده که درصد زیادی از آب ورودی کولینگ تاور را به صورت اسپری بر روی سطوح خنک کاری می پاشد. دارای شعاع پاششی حدود 60 تا 120 سانتی متر هستند و از انواع آن می توان به مربع پاش(دک اسپری)، 2H و بالتیمور نیز اشاره کرد.

مشخصات فنی نازل های رایج کولینگ تاور

به لحاظ فشار کاری دارای دو نوع کم فشار با فشار کاری کمتر از 1.2 بار و پر فشار با فشاری بین 1.2 تا 3 بار می باشد. به لحاظ نوع عملکرد دارای دو مدل پاشش اب ثابت و چرخشی یا دوار است. از نظر نوع سیستم پاشش آب دارای دو سبک پاشش به صورت مربع پاش و دایره پاش است. در واقع قطعات کولینگ تاور به صورت مداوم در هر دوره تعیین باید تحت سرویس قرار گیرند. این سرویس و تعمیر در بخش نازلها یا افشانه ها در برج خنک کن از اهمیت بالایی برخوردار است.

عملکرد نازل برج خنک کننده در یک نگاه

آب گرم از قسمت فلنچ ورودی وارد سیستم پاشش آب نازل، شامل لوله هایی که اب گرم را در قسمتهای مختلف پاشش می نماید. نازل ها در فواصل تعیین از هم نصب شده و آب پس از ورود به نازل با دریافت تنش و طلاتم به دلیل تفاوت سایز ورود و خروج، آب با فشار بر روی پکینگ ها پاشش می یابد.بهترین راندمان نازل زمانی است که سطوح خنک کاری به طور کامل توسط نازلها خیس شوند. در واقع یک نازل در کولینگ تاور مکعبی فایبرگلاس وظیفه اصلی هدر و توزیع کننده آب را بر روی پوشالها بر عهده دارد.

قیمت نازل برج خنک کننده

قیمت نازل برج خنک کننده به عوامل مختلفی نظیر شکل ظاهری، سایز و ابعاد طراحی نازل، جنس نازل بستگی دارد. همچنین قیمت نازل های دوار به نسبت بالاتر از نازل های ثابت است، بدین دلیل است که متریال به کار رفته در ساخت آنها برنج، آلومینیوم و چدن می باشد. متریال PP و ABS از قیمت کمتری برخوردارند. برای دستیابی به اطلاعات جامع و تکمیلی و خرید نازل می توانید به سایت دماگستر مراجعه نموده و به وسیله منوی ارتباط با ما اقدام به ارتباط با این شرکت نمایید.

منبع: فرارو
انتشار: 7 بهمن 1399 بروزرسانی: 7 بهمن 1399 گردآورنده: euroro.ir شناسه مطلب: 1195

به "نازل یا افشانک کولینگ تاور چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نازل یا افشانک کولینگ تاور چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید