نمایندگان مجلس به تهران بودجه نمی دهند ، نقاطی در شهر هست که بدترین شرایط زیستی را دارد

به گزارش تور اروپا ارزان، رئیس شورای شهر تهران با انتقاد از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مورد تخصیص بودجه به تهران گفت: نقاطی در تهران وجود دارد که در بدترین و پایین ترین شرایط زیستی قرار دارند که نباید این موضوع از نگاه همین نمایندگان مغفول بماند.

نمایندگان مجلس به تهران بودجه نمی دهند ، نقاطی در شهر هست که بدترین شرایط زیستی را دارد

به گزارش خبرنگاران، مهدی چمران با بیان اینکه استان تهران با مسائل فراوانی روبروست که حل کردن بخشی از این مسائل به عهده ماست، گفت: بخشی هم بر عهده دولت و قوه مقننه خواهد بود.

او با انتقاد از اینکه شهر تهران از نگاه مجلس شورای اسلامی دارای مغفولیت های متعدد است، گفت: زمانی که از شهر تهران در بین نمایندگان و مجلسی ها صحبت به میان می آید آنان مدعی هستند شهر تهران به عنوان یک شهر برخوردار محسوب می گردد و اعلام می نمایند ما در کشور استان های محروم و کم برخوردار زیاد داریم و وقتی می خواهند توزیع بودجه نمایند و با توجه به اینکه حدود 60 درصد عایدیهای کشور از تهران است اما می بینیم تهران مشمول کمترین بودجه قرار می گیرد.

رییس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه استان تهران دارای حداقل 14 میلیون نفر جمعیت است، ادامه داد: با این بودجه کم نمی توان جوابگوی حجم بزرگ از خواسته های خدماتی در شهر بود، ضمن آنکه نقاطی در تهران وجود دارد که در بدترین و پایین ترین شرایط زیستی قرار دارند که نباید این موضوع از نگاه همین نمایندگان مغفول بماند.

بحران فعلی تهران آب است

او مسئله کمبود آب را یکی از جدی ترین بحران های فعلی شهر تهران دانست و اضافه نمود: ما از 20 سال قبل وارد مدار مدیریت شهری و بدنه شورا شدیم. بعضی مسئولان آب استان تهران از آن موقع هشدارهایی را در مورد بحران آب با افزایش جمعیت و گسیل مردم به شهر نشینی بخصوص تهران داده و اعلام نموده بودند که اگر تهران به جمعیتی بیش از 13 میلیون برسد، تهدید کمبود آب جدی خواهد بود و منابع آبی توان پاسخگویی را نخواهد داشت و الان می بینیم که با توجه به وجود بیش از 14 میلیون جمعیت متاسفانه شرایط آب تهران در شرایطی نامساعد و دچار یک بحران جدی است.

چمران در ادامه به موضوع آلودگی هوای مرکز اشاره نمود و گفت: مسئله هوا و آلودگی آن مایه رنج همه مردم تهران است و وسعت این آلودگی به شهرهای حاشیه مرکز نیز سرایت نموده است.

او دیگر چالش موجود در کلانشهر تهران را موضوع حریم برشمرد و گفت: قوانین حریمی که در مورد استان تهران وضع شده اصلا مناسب نیست و مقوله حریم تهران کاملا ناعادلانه است چرا که در بسیاری از نقاط تهران مقدار جمعیت در روز 12 میلیون و ساکن شب آن حدود 10 میلیون برآورد شده اما حریم تهران با خط مرزی شهرستان های تهران نامشخص است و این موضوع آمارها را دچار گسیختگی خواهد نمود.

رییس شورای شهر تهران ادامه داد: محدوده حریم های تهران به طوری است که به هیچ وجه نمی توان برای آن خطی ترسیم کرد. به طور مثال منطقه مرتضی گرد در حریم تهران است که این منطقه از هر لحاظ نمونه بی قانونی صریح در ساخت و سازها و اقدامات دیگر است چرا که ما دیدیم سوداگران ظرف 48 ساعت ساختمانی با بنای چهار طبقه را به طور غیر قانونی ساختند و برق و آب خود را به طور غیر مجاز از منابع عمومی سرقت می نمایند و در نهایت با حربه خانه های اجاره ای امکان تخریب ساخت و سازهای غیر مجاز را از مجری های قانون سلب می نمایند.

او با تاکید بر اینکه باید ابتدا زمینه پیشگیری از مهاجرت به شهرها فراهم گردد، گفت: مهمترین عامل مقابله با مهاجرت ها و افزایش بی رویه جمعیت کلانشهرها به خصوص تهران است. در درجه اول باید روستاها و شهرهای کوچک آباد و دارای عایدی شوند تا خاستگاه مهاجرت در آن محدوده کم گردد.

چمران توضیح داد: ما معتقدیم که اگر به گونه ای سیاستگذاری گردد تا در کل کشور آبادانی صورت گیرد قطعا ما مقوله ای به نام مهاجرت نخواهیم داشت چراکه زندگی در کنار داشتن امکاناتی چون آب و هوای سالم و غیره به چالش هایی که کلانشهرها درگیر آن هستند، ترجیح داده می گردد.

تهران حریم ندارد

او با انتقاد از اینکه با وضع قوانین نادرست بلاهای بغرنجی را در مورد حریم شهرها ونظایر آن علیه شهرها و مردم صورت دادیم، گفت: این اتفاقات سبب این شده تا تداخل هایی در موضوعات حریم ها گریبان خیلی از شهرها و منطقه ها حاشیه شهرها به وجود بیاید و باعث بروز چالش های جدی گردد و تهران نیز از این اتفاق نه تنها مستثنی نیست بلکه مسائل آن فراوان تر از سایر استانهاست.

رییس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه عموماً اعلام شده که سه برابر هر شهر باید به عنوان حریم آن شهر محسوب گردد، گفت: اگر بخواهیم حریم قانونی تهران را در نظر بگیریم حدفاصل فرودگاه امام تنها از یک سو به عنوان حریم استان تهران محسوب می گردد اما علی رغم ابلاغ مصوبه حریم در شورای عالی معماری شهرسازی دولت تهران به هیچ وجه حریم ندارد و به گفته وزارت کشور و استانداری این کاستی ها منشاء بعضی مسائل با شهرستان ها و فرمانداری ها است.

چمران در انتها اظهارکرد: کشور ما هم از نظر معماری و هم از منظر مسائل شهری و هم مدیریت آن در جهان نمونه بود و به آن می بالیم و سند های ثبتی آن در مجامع جهانی موجود است پس می توانیم با همت عالی و با کوشش های مستمر و همفکری بر مسائل فائق بیاییم تا مردم را در آسایش و آرامش ببینیم.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 25 آذر 1401 بروزرسانی: 25 آذر 1401 گردآورنده: euroro.ir شناسه مطلب: 1977

به "نمایندگان مجلس به تهران بودجه نمی دهند ، نقاطی در شهر هست که بدترین شرایط زیستی را دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمایندگان مجلس به تهران بودجه نمی دهند ، نقاطی در شهر هست که بدترین شرایط زیستی را دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید