نکات مهم تاکسی گرفتن در استانبول

به گزارش تور اروپا ارزان، تاکسی گرفتن در استانبول آداب خاص و ویژه ای ندارد، پس جای هیچ نگرانی نیست اما به هر حال شما وارد یک کشور دیگر شده اید و این یعنی باید از مواردی که شاید هیچ شباهتی به مقررات کشور شما نداشته باشند، پیروی کنید. در هر صورت هر کشور و شهری قوانین خاص خود را دارد که بد نیست قبل از سفر به آن منطقه، قوانین خاصی که دارد را بدانیم. تاکسی سوار شدن در کشور ترکیه نیز احتیاج به دانستن اطلاعاتی دارد که ما در این مقاله آن ها را به شما ارائه خواهیم داد.

نکات مهم تاکسی گرفتن در استانبول

تاکسی گرفتن در استانبول

در همه جای جهان، تاکسی یک وسیله حمل و نقل عمومی به شمار میرود و جدا از اینکه هدف و قصد شما از سفر کردن به شهر یا کشور دیگری چیست، می تواند خدمات مختلف و متنوعی را در دسترس شما قرار دهد. خصوصاً زمانی که آب و هوای منطقه محل اقامت شما مناسب نبوده و یا وسایل حمل و نقل دیگری در دسترس شما نبوده و یا فعالیتی ندارند، تاکسی یکی از مناسب ترین گزینه ها برای حمل و نقل به شمار میرود. با استفاده از تاکسی شما بدون هیچ دغدغه و نگرانی می توانید به مقصد خود برسید اما بد نیست بدانید که تاکسی گرفتن در استانبول نکات ظریفی دارد که دانستن آنها خالی از لطف نخواهد بود.

  • قوانین تاکسی گرفتن در استانبول

تاکسی گرفتن در استانبول شاید در نگاه اول سریع ترین راه برای رسیدن به مقصد و یا حتی بازدید از منطقه ها گردشگری محسوب گردد اما، استانبول شهر بزرگی است و به همین علت ترافیک های بسیار سنگینی دارد، پس بدون شک تاکسی گرفتن به عنوان سریع ترین راه نمی تواند فکر خوبی باشد. تاکسی ها در حالت کلی به صورت شبانه روزی در سطح شهر استانبول فعال هستند و شما خیلی راحت می توانید آنها را در ایستگاه های تاکسی و احیاناً در خیابان ها پیدا کنید.

بیشترین تعداد مسافرانی که در یک تاکسی گنجانده می شوند چهار نفر است، اما به طور کلی هزینه تاکسی در استانبول نسبت به سایر شهرهای اروپایی کمتر محاسبه می گردد و همین امر علتی است که گرفتن تاکسی در استانبول یک عملکرد سریع و راحت به شمار میرود. نکته اینجاست که اگر تعداد افرادی که قصد دارند از تاکسی استفاده نمایند چهار نفر باشد، هزینه های تاکسی برای شما کمتر نیز محاسبه می گردد. به جرات می توان گفت مبلغی که برای تاکسی گرفتن در استانبول پرداخت می کنید از اتوبوس و تراموا کمتر است.

هزینه های تاکسی در شهر استانبول

اگر بخواهیم هزینه های قانونی تاکسی گرفتن در استانبول را برای شما توضیح دهیم باید بگوییم که تاکسی های فیروزه ای برای آغاز 6.38 لیر اخذ می نمایند و به ازای هر کیلومتر که به جهت اضافه می گردد 3.99 لیر به کرایه تاکسی شما افزوده می گردد. اگر تاکسی شما در دسته تاکسی های لوکس مشکی رنگ قرار گرفته باشد هزینه ها برای آغاز جهت 9.44 لیر است که به اضافه که به ازای هر کیلومتری که به جهت شما افزوده می گردد 5.84 لیر نیز به هزینه تاکسی افزوده خواهد شد. در کنار تمام این موارد ذکر شده بد نیست بدانید که شما براحتی می توانید به وب سایت

taksi-ucreti.hesaplama.net مراجعه کنید و به صورت کاملا دقیق هزینه های تاکسی در شهرهای مختلف ترکیه را حساب کنید.

انواع مختلف تاکسی در شهر استانبول

در شهر استانبول مانند هر شهر دیگری تاکسی ها با رنگ زرد فعالیت می نمایند و بر بالای آن ها کلمه Taxi یا Taxion دیده می گردد. به طور معمول تاکسی های شهر استانبول پلاک خود را بر روی سقف و بعلاوه بر روی درها درج می نمایند. دقت کنید که تاکسی شما حتما تاکسی متر داشته باشد و هزینه را دقیق محاسبه کند. ولی بد نیست که بدانید تاکسی گرفتن در استانبول دو نقطه ضعف هم دارند و آن این است که به واسطه وجود ترافیک های سنگین در این شهر و کلاهبرداری هایی که به علت دریافت بیش از حد کرایه از مسافران انجام می گردد، این شهر سابقه خوبی در سیستم حمل و نقل عمومی مانند تاکسی ندارد، البته تمام تاکسی ها این گونه نیستند. در این قسمت انواع مختلف تاکسی های استانبول را به شما معرفی خواهیم کرد.

  • تاکسی زرد استانبول

در شهر استانبول تاکسی های زرد تاکسی هایی مقرون به صرفه و معمولی هستند که در حدود 18000 هزار عدد محاسبه شده اند و در سراسر شهر استانبول قابل رویت هستند. به علت تعداد زیاد آن ها همین طور هزینه مناسبی که می گیرند به راحتی می توانید آنها را در تمام نقاط ببینید و از خدمات آنها بهره ببرید.

  • تاکسی فیروزه ای استانبول

اگر قصد تاکسی گرفتن در استانبول را دارید بد نیست بدانید که تاکسی های فیروزه ای از تاکسی های زرد رنگ کمی گران تر و البته لوکس تر هستند. البته اجازه بدهید کمی دقیق تر در خصوص قیمت این تاکسی ها به شما تذکر بدهیم. بد نیست بدانید که قیمت کرایه در تاکسی فیروزه ای تقریباً 18 درصد از تاکسی های زرد رنگ بالاتر است.

  • تاکسی سیاه استانبول

در استانبول علاوه بر تاکسی های زرد رنگ و فیروزه ای رنگ، تاکسی هایی با رنگ سیاه نیز وجود دارند که البته از دو نمونه قبلی بسیار گران تر و بشدت لوکس تر هستند. به طور معمول کرایه در تاکسی سیاه رنگ 100 درصد از مقدار کرایه در تاکسی های زرد رنگ و فیروزه ای رنگ بالاتر است.

  • تاکسی ون استانبول

همانطور که پیشتر نیز اشاره کردیم تاکسی های معمولی مانند تاکسی های زرد رنگ، فیروزه ای رنگ و مشکی رنگ ظرفیتی معادل 4 نفر دارند. اما اگر تعداد جمعیت شما از 4 نفر بیشتر است، به راحتی می توانید از تاکسی های ون در شهر استانبول بهره ببرید. تاکسی های ون قابلیت پذیرش 7 الی 10 نفر را در درون خود دارند.

چند نکته مهم برای تاکسی گرفتن در استانبول

البته تاکسی گرفتن در استانبول مانند تاکسی گرفتن در ایران است اما اگر کمی دقیق تر به قضیه نگاه کنیم خواهیم دید که نکات ظریفی در این بین وجود دارند که دانستن آنها بطور حتم خالی از لطف نخواهد بود.

  • تفاوت نرخ کرایه در روز و شب

در زمان سوار شدن شما به تاکسی دستگاه تاکسی متر نرخ کرایه را برای شما معین می نماید که این نرخ به طور کلی نرخ پایه در شهر استانبول است و در ازای هر 400 متر این بالا می رود. به همین علت قیمت کرایه تاکسی در کشور ترکیه اینگونه محاسبه می گردد که در کنار نرخ پایه، شما باید به ازای هر یک کیلومتر اضافه، مبلغ 5 لیر و در ازای هر یک دقیقه که در ترافیک معطل می شوید، یک سوم لیر به هزینه نهایی قابل پرداخت خود اضافه کنید. ضروری است که به این نکته توجه کنید که تفاوت نرخ تاکسی در روز و شب برای تاکسی های ترکیه یکسان است و به واسطه تغییر ساعت و اختلاف زمان، مبلغ اضافه ای تاکسی گرفتن در استانبول از شما اخذ نخواهد شد.

  • هزینه های پرداختی به لیر هستند

نکته مهم اینجاست که همواره سعی کنید با خود لیر به همراه داشته باشید چون اگر تصمیم به تاکسی گرفتن در استانبول داشته باشید به هیچ عنوان نمی توانید هزینه کرایه را با یورو، دلار و سایر ارزهای دیگر پرداخت کنید. مشکل این کار این است که به علت لیر نبودن پول شما، مجبور هستید هزینه بالاتری را پرداخت کنید. پس تصمیم عاقلانه این است که پیش از هر کاری پول خود را تبدیل نموده و لیر ترکیه دریافت کنید.

  • ارزش پول خرد را دست کم نگیرید

متاسفانه در کشور ترکیه این یک امر کاملاً طبیعی است که وقتی به راننده اسکناس 50 لیری می دهید، او ادعا کند که شما 5 لیر بیشتر به او نداده اید. بعضی از رانندگان نیز شما را مجبور می نمایند به علت خرد نبودن پولتان، از بقیه پول خود صرف نظر کنید و شما به راحتی هزینه بسیار بالاتری نسبت به هزینه اصلی کرایه تاکسی خود پرداخت خواهید کرد. یکی از نکات مهم برای تاکسی گرفتن در استانبول این است که باید همواره به یاد داشته باشید پول خورد می تواند این مشکل شما را مرتفع کند و به شما اجازه می دهد که به راحتی در هر مکان و در هر زمانی در شهر استانبول، از تاکسی بهره ببرید.

  • کمربند ایمنی فراموش نگردد

یکی دیگر از نکات مهم تاکسی گرفتن در استانبول این است که بستن کمربند ایمنی را نباید فراموش کنید. استفاده از کمربند ایمنی ضامن امنیت و سلامت شماست، اما در عین حال کم نیستند رانندگانی که مقررات رانندگی را رعایت نمی نمایند و موجب به خطر انداختن سلامت و ایمنی مسافران می شوند. به همین علت ما به شما تاکید می کنیم که حتما برای جلوگیری از بروز هر اتفاق ناگواری به محض سوار شدن و نشستن در تاکسی کمربند ایمنی خود را ببندید.

  • تاکسی متر را نباید فراموش کنید

یکی دیگر از نکات تاکسی گرفتن در استانبول این است که دقت کنید حتماً تاکسی شما تاکسی متر داشته باشد، ضمن اینکه تاکسی متر روشن باشد. اگر راننده گفت که تاکسی متر خراب است، علتی برای روشن کردن آن وجود ندارد یا بدون روشن کردن تاکسی متر هزینه شما پایین تر در نظر گرفته می گردد، موافقت نکنید و خیلی سریع تاکسی را ترک کنید. حتی اگر در میانه راه با این اتفاق روبرو شدید که راننده، تاکسی متر را خاموش کرد حتماً اعتراض خود را نشان دهید و در صورت عدم همکاری راننده در روشن کردن تاکسی متر، با به زبان آوردن نام پلیس او را مجاب کنید که تاکسی متر خود را روشن کند.

  • تکنولوژی همواره در دسترس

پیشرفت تکنولوژی امکانات بسیار زیادی را با خود برای ما به همراه داشت که یکی از این امکانات بسترهای راهیابی و اپلیکیشن های معین جهت مانند گوگل مپ هستند، که در تمام نقاط جهان در دسترس بوده و جهتیابی را انجام می دهند. ما به شما توصیه می کنیم که اگر قصد تاکسی گرفتن در استانبول را داشتید حتماً قبل از سوارشدن به تاکسی اپلیکیشن گوگل مپ خود را بر روی گوشی یا تبلت روشن کنید تا راننده اجازه پیدا نکند برای دریافت هزینه بالاتر شما را از جهتهای نامعینی عبور دهد. این که شما بجای جهت اصلی از جهتهای فرعی برای رسیدن به مقصد بهره ببرید سبب می گردد تا هزینه بالاتری را برای تاکسی پرداخت کنید.

  • تاکسی متر را ببینید!

در بیشتر کشورها به طور معمول رانندگان تاکسی، تاکسی متر را در قسمتی قرار می دهند که برای مسافران قابل رویت باشد. اما نکته اینجاست که در شهر استانبول و بطور کلی در کشور ترکیه به طور معمول تاکسی متر در قسمت عقب جعبه دنده قرار داده شده است و به راحتی قابل رویت نیست. اگر شما بر روی جایگاه عقب نشسته باشید، به راحتی نمی توانید آن را ببینید. در حالت کلی مردم محلی و ساکن شهر استانبول انعکاس تصویر مانیتور تاکسی متر بر روی پنجره جلویی را می بینند. اما ما به شما توصیه می کنیم بعد از سوارشدن به تاکسی نقطه آغاز را چک کنید و در صورت طولانی بودن جهت هر چند دقیقه یکبار به این نقطه نگاه کنید.

  • به هیچ گونه سوالی پاسخ ندهید

گاها دیده شده که برای تاکسی گرفتن در استانبول شما با هیچ مسئله ای روبرو نخواهید شد ولی در میانه راه متوجه میشوید که راننده هوشمندانه اطلاعات شخصی شما را دریافت نموده است. بعضی اوقات رانندگان تاکسی با پرسیدن سوالات شخصی از مسافران قصد دارند تا با آنها احساس صمیمیت بیشتر و راحتی داشته باشند، اما اگر حتی کوچکترین تمایلی به پاسخگویی نداشتید احتیاجی به جواب دادن ندارید و این امر بی احترامی محسوب نمی گردد. نباید فراموش کنید که شما به هیچ عنوان در زمان سفر با تاکسی و در شهر استانبول، مجبور به پاسخگویی سوالات شخصی رانندگان نیستید.

عوارض پل یا بزرگراه را نباید فراموش کنید

اگر قصد سفر از قسمت آسیایی به اروپایی و یا از قسمت اروپایی به آسیایی شهر استانبول را داشتید، نباید فراموش کنید که باید عوارض پل بسفر یا اتوبان TEM را پرداخت کنید. راننده شما هزینه عوارض را پرداخت می نماید، اما این هزینه بر روی کرایه شما محاسبه خواهد شد. بر روی بسفر بطور کلی 3 پل وجود دارد که یکی از آنها برای عبور ماشین های سنگین اختصاص داده شده است. کامیون ها واتوبوس ها می توانند بدون هیچ دردسری از آن عبور نمایند اما فاصله این پل تا مرکز شهر بسیار زیاد است. پس نباید فراموش کنید که استفاده کردن راننده از این پل موجب بالا رفتن هزینه شما خواهد شد و این شما هستید که نباید به راننده خود اجازه عبور از این پل را بدهید.

  • انعام لازم نیست!

یکی دیگر از قوانین تاکسی گرفتن در استانبول این است که بیخودی به راننده انجام ندهید. در حالت کلی راننده ها اگر نقشی در جابجایی چمدان شما نداشته باشند، از شما توقع انعام نیز نخواهند داشت. در این بین اگر شما از راننده خود راضی هستید و تمایل دارید که به او انعام بدهید، مانعی وجود ندارد. اما در حالت کلی احتیاجی به پرداخت انعام به راننده تاکسی نیست.

  • آدرس را بدانید

به احتمال زیاد راننده تاکسی شما زبان انگلیسی بلد نیست و به همین علت ما به شما توصیه می کنیم که حتما آدرس مکان و مقصد نهایی خود را بدانید. اگر راننده متوجه مقصد نهایی شما نشد، شما آدرس را بر روی یک کاغذ بنویسید و به او ارائه دهید. در این بین حتی می توانید از اپلیکیشن هایی که برای گوشی و به همین منظور طراحی شده اند نیز بهره ببرید. این کارها به راننده یاری می نماید تا جهت را اشتباهی نرفته و شما را زودتر به مقصد برساند. در این حین اگر راننده تاکسی با جهتها آشنا نبود بهتر است نگران نباشید و با استفاده از گوگل مپ مقصد خود را معین کنید.

به هرحال استانبول شهر بزرگی است و تمام راننده ها به کوچه ها و خیابان های او احاطه و تسلط ندارند. نکته پایانی اینکه اگر شخصی در مقصد منتظر شماست با او تماس بگیرید و از او بخواهید که آدرس را به راننده شما بدهد. نباید فراموش کنید که برای تاکسی گرفتن در استانبول می توانید از برنامه BITAXI نیز بهره ببرید و با نصب آن بر روی گوشی، خود را بی احتیاج کنید.

تاکسی، وسیله ای سریع و ایمن

در این مقاله سعی کردیم تا راه و روش تاکسی گرفتن در استانبول را برای شما توضیح دهیم. البته جای نگرانی نیست اما اگر سعی کنید تا این نکات را رعایت کنید، بدون شک از سفر خود بیشتر لذت خواهید برد.

منبع: الی گشت
انتشار: 11 شهریور 1401 بروزرسانی: 11 شهریور 1401 گردآورنده: euroro.ir شناسه مطلب: 1932

به "نکات مهم تاکسی گرفتن در استانبول" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکات مهم تاکسی گرفتن در استانبول"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید