هزینه های زندگی در ترکیه (استانبول) چطور است؟ (تور استانبول)

به گزارش تور اروپا ارزان، قبل از مهاجرت به هر کشوری مهم ترین سئوال این است که هزینه های زندگی در کشور مقصد چطور است؟ چطور می توان در ترکیه کسب عایدی کرد و با حداقل چه میزان عایدی می توان زندگی میانهی داشت؟

هزینه های زندگی در ترکیه (استانبول) چطور است؟ (تور استانبول)

بهترین تجربه سفر را با تور استانبول در خاطراتتان ثبت کنید. از استانبول زیبا دیدن کنید و لحظات زیبایی را در این شهر تاریخی و تفریحی بگذرانید.

منبع در آمد کشور ترکیه چیست؟

عایدی کشور ترکیه از راه جهانگرد تامین می گردد. حجم ورود گردشگران به حدی است که تقریبا با نیمی از عایدی نفتی ما برابری می نماید. بقیه عایدی کشور ترکیه از راه کشاورزی، صنعت پوشاک و حمل و نقل است. تقریبا یک سوم مردم ترکیه مشغول کار کشاورزی هستند. واحد پولی این کشور لیر است و در سال 2005 به علت تورم بسیار بالا (در اثر افزایش فراوری و در نتیجه افزایش حجم نقدینگی)، دولت تصمیم گرفت 6 صفر از واحد پولی این کشور را حذف کند. هم اکنون در زمان نگارش این متن هر دلار امریکا تقریبا 6 برابر یک لیر ترکیه است.

حداقل دستمزد در ترکیه چقدر است؟

میانه دستمزد در ترکیه بعد از کسر مالیات 2400 لیر است. کارفرما می بایست تمام حق بیمه و بازنشستگی، معروف به اس جی کا را نیز پرداخت کند. یک فرد مجرد اجاره نشین با پرداخت اجاره ماهیانه، با دریافت این مبلغ حقوق ماهیانه، زندگی حداقلی را خواهد داشت.

هزینه های زندگی در شهرهای مختلف ترکیه چطور است؟

مانند همه جای جهان، در ترکیه هم در شهرهای مختلف هزینه ها متفاوت بوده و البته کم و زیاد می گردد. مثلا شهری مثل ازمیر جزء شهرای گران محسوب می گردد یا شهری مانند استانبول به علت این که مرکز تجاری و گردشگری در تمیه محسوب می گردد، شهر گرانی است. یک خانواده 3 نفره در شرایطی که وام مسکن یا اجاره خانه پرداخت ننمایند، می توانند با در آمد ماهیانه 5000 لیر زندگی خوبی در استانبول داشته باشند.

هزینه های زندگی در ترکیه به پول ایران

در این بخش سعی می کنیم، هزینه های مختلف زندگی در کشور ترکیه، اعم از خرید ملک، اجاره آپارتمان و... را با احتساب پول ایران آنالیز کنیم. البته این آمار بر اساس نوسانات ارز ممکن است تغییر کند.

اجاره آپارتمان: اگر هر لیر را معادل دو هزار تومان در نظر بگیرید، با دو میلیون تومان می توانید آپارتمانی در شهرهای بزرگی مثل استانبول، آنتالیا، ازمیر و آنکارا اجاره کنید. آپارتمانی حدود 50 متر با امکاناتی مثل استخر، سالن ورزشی، نگهبانی 24 ساعته و غیره.

خرید آپارتمان: قیمت آپارتمان در ترکیه با توجه به موقعیت، دسترسی و... متغیر است. این قیمت حدودا از 360 میلیون (180/00 لیر) شروع می گردد.

هزینه های ساختمان: شامل هزینه های شارژ، آب، برق، گاز، اینترنت و غیره. این هزینه ها حدود یک میلیون (500 لیر) می گردد. این هزینه ها مسلما در خانه های بزرگتر، بیشترخواهد شد.

هزینه عقد قرارداد: به هنگام عقد قرارداد اجاره یک آپارتمان یک خوابه یا دوخوابه معمولی چیزی حدود 4میلیون تومان (2 هزار لیر) باید بپردازید: هزینه ای حدود دو برابر اجاره یک ماه.

هزینه های جاری: مانند خوراک و پوشاک برای هر فرد چیزی حدود 2 میلیون تومان (هزار لیر) تخمین زده اند. البته هرچه تعداد افراد خانواده بیشتر باشد هزینه هر فرد کمتر می گردد.

شرایط اجاره خانه در ترکیه چطور است؟

مانند هر جای دیگری در جهان، بسته به اینکه در کدام منطقه از شهر زندگی می کنید هزینه اجاره خانه فرق دارد. در استانبول می توانید در مرکز شهر خانه بگیرید که در این صورت خانه ها قدیمی تر هستند و اجاره بالاتری دارند بیشتر از 800 لیر.

در خارج شهر استانبول وقتی کمی از مرکز شهر فاصله بگیرید، خانه ها نوسازتر هستند و امکانات رفاهی بیشتری دارند. اما خوب دوری از مرکز شهر یکی از ایرادهای آنهاست که با توجه به نرخ بالای کرایه تاکسی و البته قیمت بالای بنزین، بیشتر مردم و البته کارمندان تمایل دارند که در مرکز شهر خانه بگیرند.

دومین هزینه اساسی بعد از مسکن، خودرو و حمل و نقل است:

دومین هزینه اساسی در زندگی مردم در ترکیه، هزینه خودرو و کلا موضوع حمل و نقل است. می توانید ماشین شخصی خریداری کنید مدل ها بالا که اتئمات هستند اما یک نکته را در نظر داشته باشید که قیمت ماشین درا ینجا به علت مالیاتی که برای آن دریافت می گردد، تفاوت چندانی با ایران ندارد. ماشین های مدل پایین قیمت شان خیلی کم است اما وقتی احتیاج به تعمیر پیدا می نمایند، هزینه های شان سرسام آور است. بنابراین اگر قصد خرید ماشین دارید، به سراغ ماشین های مدل بالا مثلا بالای 2010 بروید. برای مثال قیمت یک خودروی اتومات 2015 که گارانتی آن تمام شده است حدود 39 هزارلیر است. این موارد را به هزینه بیمه و سوخت و تعویض روغن آن اضافه کنید. تعویض روغن تقریبا هر بار بیش از 100 لیر برای تان هزینه دارد. هزینه بیمه را نیز به آن اضافه کنید همچنین مالیات که قبلا در خصوص ان شرح داده شد.

در عوض می توانید به راحتی از وسایل حمل و نقل عمومی بهره ببرید. برای آشنایی بیشتر حتما مطلب رفت و آمد مقرون به صرفه در استانبول چطور است؟ را مطالعه کنید.

هزینه سوخت در ترکیه چقدر است؟

قیمت بنزین بین 5.5 تا 6 لیر است. دیزل بین 3.5 تا 4.5 لیر و گاز (ال پی جی) بین 2 تا 2.5 لیر است. کلا برای خانواده هایی که عایدی کمتر از 5000 لیر در ماه دارند، داشتن خودرو توصیه نمی گردد.

لیست سایر هزینه ها در کشور ترکیه (تمامی قیمت ها به لیر درج شده است):

رستورانبازه قیمتی (لیر)
وعده غذایی رستوران مقرون به صرفه قیمت15 تا 25
وعده غذایی برای دو نفر در رستوران میانه

(پیش غذا، غذای اصلی و دسر)

50 تا 100
مک دونالد یا مک میل15 تا 20
کاپوچینو 7 تا 10
نوشابه قوطی2 تا 5
سوپرمارکت و فروشگاهبازه قیمتی (لیر)
شیر (1 لیتر)9.5 تا 15.5
نان سفید تازه1 تا 2.8
برنج سفید (ترک 1 کیلوگرمی)2.1 تا 4.5
تخم مرغ5 تا 12
پنیر محلی7 تا 16
سینه مرغ4.5 تا 9
گوشت گاو18 تا 32
سیب (1 کیلوگرم)1.3 تا 2.8
موز(1 کیلوگرم)2.3 تا 4.5
پرتقال (1 کیلوگرم)1 تا 2.27
گوجه فرنگی (1 کیلوگرم)1.36 تا 2.8
سیب زمینی (1 کیلوگرم)0.7 تا 2.3
پیاز (1 کیلوگرم)0.6 تا 2.3
کاهو (1 کیلوگرم)1.5 تا 4
آب (بطری 1.5 لیتری)1 تا 2
سیگار (مالبورو یک بسته)12 تا 14
موارد کاربردی و قبوضبازه قیمتی (لیر)
قبض عمومی (آب، برق، گرمایش، شارژ)

برای آپارتمان 80 مترمربع

200 تا 500
تعرفه تلفن همراه بدون تخفیف (هر دقیقه)0.4 تا 1
اینترنت (سرعت 60Mb/s، دانلود نامحدود)60 تا 120
اجاره ماهانه منزل در ترکیهبازه قیمتی (لیر)
آپارتمان (1 خوابه) مرکز شهر750 تا 2000
آپارتمان (1خوابه) خارج از مرکز500 تا 1200
آپارتمان (3 خوابه) مرکز شهر1300 تا 4000
آپارتمان (3 خوابه) خارج از شهر800 تا 2000
اوقات فراغت و تفریحاتبازه قیمتی (لیر)
باشگاه بدنسازی، هزینه ماهانه برای بزرگسال90 تا 200
اجاره زمین تنیس (1 ساعت در آخر هفته)25 تا 100
سینما15 تا 24

تهیه و تدوین: تحریریه خبرنگاران

لطفا در نشر دانسته های خود کوشا باشید.

برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.

منبع: دالاهو
انتشار: 28 شهریور 1401 بروزرسانی: 28 شهریور 1401 گردآورنده: euroro.ir شناسه مطلب: 1941

به "هزینه های زندگی در ترکیه (استانبول) چطور است؟ (تور استانبول)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هزینه های زندگی در ترکیه (استانبول) چطور است؟ (تور استانبول)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید