نیازمند ساخت 20 میلیون خانه در 10 سال آینده هستیم

به گزارش تور اروپا ارزان، خبرنگاران: کارشناس اقتصاد مسکن با اشاره به این که کشور تا 10 سال احتیاجمند ساخت 20 میلیون واحد مسکونی است، گفت: دولت با مسکن اجتماعی نمی تواند احتیاج خانوارهای کم درآمد را تامین کند و بهترین گزینه برای خانه دار کردن اقشار کم درآمد مسکن مهر است.

نیازمند ساخت 20 میلیون خانه در 10 سال آینده هستیم

جهت دریافت خدمات محوطه سازی باغ ایرانی با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان ارائه دهنده بهترین خدمات طراحی و اجرای محوطه سازی و حیاط سازی می‌باشد.

افشین پروین پور در گفت وگو با خبرنگارمالی خبرنگاران، اظهار کرد: در حال حاضر بیش از 12 میلیون نفر در سن ازدواج قرار دارند که تا 10 سال آینده بر اساس آمار 16 میلیون نفر دیگر به این تعداد اضافه می شوند.

وی توضیح داد: از سوی دیگر 2 میلیون واحد مسکونی ناپایدار در کشور در بافت های فرسوده داریم که واحدهای ناپایدار تا 10 سال آینده به شش میلیون واحد مسکونی افزایش خواهد یافت. بنابراین به طور متوسط تا 10 سال آینده باید 20 میلیون واحد مسکونی ساخته گردد تا عرضه و تقاضا به صورت نسبی با یکدیگر برابر شوند.

کارشناس اقتصاد مسکن تاکید نمود: اگر فرض کنیم در یک سال یک میلیون واحد مسکونی ساخته شد، سال بعد باید 3 میلیون واحد ساخته گردد تا به وسیله بتوانیم کمبود را جبران کنیم.

پروین پور با اشاره به برنامه دولت برای ساخت سالانه 50 هزار واحد مسکونی در قالب طرح مسکن اجتماعی، گفت: نکته ای در این بین وجود دارد که به آن پرداخته نمی گردد، اصل 43 قانون اساسی می گوید دولت موظف به تامین مسکن متناسب با احتیاج تمامی محرومان از مسکن است. به عبارت دیگر دولت باید مسکنی را تامین کند که متناسب با توان مالی خانوارهای احتیاجمند باشد.

وی ادامه داد: ممکن است اعلام گردد بخش خصوصی هم مسکن می سازد، اما این واحدها به درد اقشار کم درآمد نمی خورد چون قیمت تمام شده آن متناسب با توان مالی خانوارها نیست.

وی با اشاره به این که دولت نهم و دهم نیز به همین دلیل از خط اعتباری بانک مرکزی برای ساخت مسکن مهر استفاده کرد، اضافه کرد: این کار برای آن انجام شد تا دولت بتواند وام کم بهره 4، 7 و 9 درصدی برای واحدهای مسکن مهر پرداخت کند تا خانوارها کم درآمد نیز قدرت بازپرداخت انرا داشته باشند.

کارشناس اقتصاد مسکن با بیان این که کمبود مسکن کشور در حال تبدیل کردن خانوارهای متوسط را به خانوارهای کم درآمد (دهک های پایین) است، گفت: واحدهای مسکونی که هم توسط بخش خصوصی ساخته می گردد اقشار متوسط و کم درآمد نمی توانند آنرا بخرند چون که هزینه تمام شده آن زیاد است.

پروین پور با اشاره به این که در ادبیات مسئولان وزارت راه به این نکته اشاره می گردد که باید از ظرفیت های بخش خصوصی برای مسکن سازی استفاده گردد، گفت: در عین حال به این نکته اشاره نمی گردد که همین بخش خصوصی در ساخت وساز مسکن سرمایه گذاری می نماید، اما سود بازار را می خواهد. بنابراین اقشار متوسط و کم درآمد نمی توانند این سود را بپردازند و بدون سرپناه می مانند.

وی در پاسخ به این پرسش که بهترین برنامه برای عمل کردن دولت به وظیفه قانونی در بخش مسکن چیست، اضافه کرد: برنامه ای بهتر از مسکن مهر نداریم، این طرح مسائلی داشت اما اینها در حال بزرگنمایی این مسائل هستند تا از این برنامه استفاده نکنند. در طرح مهر مسکن متناسب با احتیاج در زمین های دولتی و تسهیلات ارزان قیمت ساخته شد. این که در بعضی جاها مسکن مهر زیرساخت ها وجود ندارد باید به تدریج ساخته گردد.

وی با بیان این که می گویند شهرسازی مسکن مهر مناسب نیست، اظهار کرد: واقعیت آن است که هیچ قانون مدون و الزامی در حوزه شهرسازی و معماری در وزارت راه و شهرسازی نداریم. به عنوان مثال به تهران نگاه کنید در هیچ جای این شهر شهرسازی نداریم و فقط تراکم فروشی را در پایتخت می بینیم.

منبع: تسنیم
انتشار: 10 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: euroro.ir شناسه مطلب: 672

به "نیازمند ساخت 20 میلیون خانه در 10 سال آینده هستیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نیازمند ساخت 20 میلیون خانه در 10 سال آینده هستیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید