همه چیز درباره حساسیت فصلی

به گزارش تور اروپا ارزان، حساسیت فصلی بسیاری از افراد، شدید نیست و بعضی داروهای بدون نسخه برای مقابله با عطسه، خارش یا آبریزش چشم ها و بینی کافی است. با این حال، با بی توجهی به این مشکل ممکن است علائم حساسیت های شدید مانند فشار در قفسه سینه و تنفس سنگین نیز نادیده گرفته گردد که ممکن است به درمان احتیاج داشته باشند. این که بدانید چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید، به شما یاری می نماید تا از بروز یک سری مسائل جدی که در اثر حساسیت به وجود می آید، جلوگیری کنید.

همه چیز درباره حساسیت فصلی

چه اتفاقی در بدن می افتد؟

اگر دچار حساسیت فصلی هستید، سیستم ایمنی بدنتان به یک سری ذرات خاک و گرده گیاهان عکس العمل نشان می دهد، گویی این ذرات مهاجمان خطرناکی برای بدن هستند. در نتیجه این ذرات خطرناک می شوند. بدن یک سری مواد شیمیایی از جمله هیستامین فراوری می نماید تا به هنگام ورود مهاجمان به بدن با آن ها مقابله نماید.

نشانه های هشداردهنده یک حمله حساسیتی می تواند به مقدار آبریزش بینی، عطسه، گرفتگی بینی و خارش ساده و یا به جدیت نشانه هایی همانند تنفس سنگین و فشار در شش ها و قفسه سینه باشد. این نشانه ها ممکن است تا یک ساعت یا بیشتر ادامه داشته باشند و بعد از چند ساعت دوباره عود نمایند.

استفاده از داروهای آنتی هیستامین تأثیر هیستامین را متوقف می نماید و در نتیجه التهاب و نشانه های دیگر مهار می شوند. آنتی هیستامین ها به وسیله چسبیدن به همان گیرنده هایی که هیستامین می چسبد، عمل می نمایند. بدین صورت از چسبیدن هیستامین به سلول ها جلوگیری می گردد.

روش های درمانی

در بعضی موارد استفاده از آنتی هیستامین ها مفید است؛ اما نباید بیش ازمقدار مورد استفاده قرار بگیرد؛ زیرا ممکن است اعتیادآور باشد. استفاده طولانی مدت از آنتی هیستامین ها معمولاً عملکرد ذهنی را به ویژه در افراد مسن تر تحت تأثیر قرار می دهد. سردرگمی، عدم توانایی برای تمرکز، اضطراب، آشفتگی، بدخلقی و بی صبری بعضی از عوارض جانبی آنتی هیستامین ها هستند. بعلاوه افسردگی، خستگی، توهم، کابوس و مشکلاتی در هماهنگی از جمله عوارض دیگری هستند که با مصرف طولانی مدت آنتی هیستامین ها به وجود می آیند.

یک سری داروها مانند Nasacort، Claritin یا Zyrtec به منظور استفاده روزانه، به ویژه در فصلی که علائم حساسیت شدیدتر هستند، طراحی شده اند. اگر بیش از دو نوع داروی بدون نسخه برای حساسیت خود استفاده می کنید یا از داروهای تجویز شده به وسیله پزشک بهره می برید، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. بعضی داروها با داروهای دیگر به شدت تداخل دارند و باعث یک سری عوارض جانبی یا آسیب داخلی می شوند.

حساسیت های خفیف تا میانه

در بیشتر افرادی که دچار حساسیت فصلی هستند، علائم حساسیت به مقدار ای شدید نیستند که در زندگی روزمره تداخل ایجاد نمایند. اگر شما هم جزو این افراد هستید، استفاده از داروها یا آنتی هیستامین های بدون نسخه مسئله ای ایجاد نمی نماید. اولین کاری که باید برای پیشگیری از بروز علائم انجام دهید، اجتناب از بیرون رفتن در هوای خشک و بادی است.

هوای نمناک به ویژه پس از یک طوفان، برترین هوا برای بیرون رفتن است؛ زیرا رطوبت، مواد آلرژی زا را از جو تمیز می نماید. بعلاوه می توانید از شرایط آب وهوا به وسیله سایت های مختص هواشناسی آگاه شوید.

اگر دفعات زیادی حساسیتتان عود می نماید، سعی کنید محرک های خاص حساسیت خود را شناسایی نمایید. به عنوان مثال به هنگام بروز علائم، به زمان وقوع علائم، شرایط آب وهوایی و محلی که در آن هستید، توجه کنید. بعلاوه می توانید با پاسخ به سؤال های زیر، این محرک ها را شناسایی نمایید.

  • چه زمانی علائم بروز می نمایند و چه مدت ادامه دارند؟
  • آیا زمانی که خارج از خانه هستید، علائم بروز می نمایند یا زمانی که داخل هستید؟
  • آیا زمانی که حیوان خانگی در نزدیک شما باشد، علائم بدتر می گردد؟
  • آیا در اطراف خود دود سیگار دارید؟
  • چه چیزی باعث بهبود علائم می گردد؟
  • چه روش هایی برای درمان حساسیت خود به کار گرفته اید؟

نشانه های هشداردهنده

اگر نهایت کوشش خود را می کنید تا حساسیتتان را تحت کنترل بگیرید؛ اما این علائم همچنان باعث ایجاد اختلال در زندگی تان می شوند، احتمالاً زمان آن فرا رسیده که به پزشک مراجعه کنید. اگر علائم حساسیت فصلی با استفاده از داروهای بدون نسخه از بین نرفتند و کنترل های محیطی مانند بسته نگه داشتن پنجره ها یا اجتناب از گرده ها، مثمر ثمر نبودند، پس حتماً به پزشک مراجعه کنید.

اگر هر روز از داروهای بدون نسخه استفاده می کنید یا علائم حساسیت شدیدتر شده اند، نیز باید به پزشک مراجعه کنید. علائمی همانند آبریزش بینی یا عطسه خطرناک نیستند؛ اما اگر این علائم پیشرفت نمایند و مشکلاتی در تنفس به وجود آورند، باید به وسیله یک پزشک معاینه شوید.

اگر در پی راهکار واقعی هستید، آمادگی داشته باشید. زمانی که برای بار اول با پزشک روبرو می شوید، حائز اهمیت است که تأثیر منفی آلرژی در زندگی تان را برای وی بازگو نمایید. کمبود خواب، محدودیت در تمرینات ورزشی و دشواری در تمرکز نیز به مقدار عطسه، سرفه و خارش چشم ها اهمیت دارند.

بعلاوه فهرستی از داروهایی که در گذشته استفاده نموده اید، تهیه نمایید. اگر یادداشتی در خصوص مواقع حساسیت (زمان، مکان و دلیل) دارید، به پزشک بگویید. بعلاوه به خطر داشته باشید تمام سؤال های خود در زمینه حساسیت را از پزشک بپرسید.

منبع: فوت و فن
انتشار: 16 مرداد 1401 بروزرسانی: 16 مرداد 1401 گردآورنده: euroro.ir شناسه مطلب: 1915

به "همه چیز درباره حساسیت فصلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره حساسیت فصلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید