پس از آخرین پک سیگار چه اتفاقی برای بدن می افتد؟

به گزارش تور اروپا ارزان، 20 دقیقه پس از ترک سیگار: فقط 20 دقیقه بعد از ترک سیگار، فرایند متعادل شدن فشار خون و ضربان قلب که به خاطر گرفتگی های عروقی و مواد شیمیایی و تنگ شدن عروق، ضربان قلب و فشار خون بالا رفته؛ به تدریج و به آرامی متعادل می گردد.

پس از آخرین پک سیگار چه اتفاقی برای بدن می افتد؟

12 ساعت پس از ترک سیگار: پس از 12 ساعت از آخرین پکی که به سیگار زدید، هم اندازه منواکسید کربنی که از طریق کیسه های هوایی وارد خون می شدند پایدار خواهند شد؛ یعنی مونوکسید کربن زیادی منتقل نخواهد شد.

1 روز بعد از ترک سیگار: تازه بعد از 24 ساعت که سیگار را کنار گذاشتید؛ خطر سکته های قلبی به آرامی و به تدریج آغاز به کاهش خواهد نمود.

2 روز بعد از ترک سیگار: بعد از 48 ساعت از ترک سیگار نیز عصب بویایی که گفته شد بر اثر مصرف سیگار ممکن است آسیب ببیند و به مرور از بین برود؛ به تدریج آغاز به ترمیم خواهد نمود.

9 ماه بعد از ترک سیگار: 9 ماه پس از ترک سیگار آسیب های ریوی به مرور آغاز به ترمیم خواهند کرد.

یک سال بعد از ترک سیگار: یک سال بعد از اینکه آخرین پک را به سیگار زده اید نیز ریسک سکته قلبی تا 50 درصد کاهش پیدا می نماید.

5 سال بعد از ترک سیگار: تازه 5 سال پس از ترک سیگار هم ریسک لخته های خون و بیماری قلبی به شدت کم می شوند.

10 سال بعد از ترک سیگار: پس از 10 سال از ترک سیگار هم ریسک ابتلا به سرطان ریه تا 50 درصد کم خواهد شد.

15 سال بعد از ترک سیگار: تازه پس از 15 سال از ترک سیگار، احتمال ابتلا به بیماری های قلبی مثل افراد غیر سیگاری خواهد شد.

به گفته دکتر ثابتیان، بنابراین اگر شما سیگارکش حرفه ای (heavy smoker) باشید و هر روز سیگار می کشید یا هر روز فقط یک نخ سیگار دود می کنید؛ هنگامی که بخواهید آن را ترک کنید؛ چندین سال طول می کشد و زمان می برد که بدن شما بتواند به شرایط طبیعی خود بازگردد.

چطور می توان سیگار را ترک کرد؟

دکتر ثابتیان می گوید ترک سیگار کار خیلی سختی است و افراد بسیاری بار ها کوشش نموده اند، سیگار را ترک نمایند؛ ولی پیروز نشده اند و معمولا پس از چند روز یا چند هفته دوباره مصرف آن را آغاز نموده اند.

برخی افراد هم بعد از چند ماه ترک سیگار، دوباره با یک اتفاق، رو به مصرف سیگار آورده اند؛ بنابراین ترک آن چندان ساده و آسان نیست. ضمن آنکه هر چقدر انجام آن را به تاخیر بیندازید، ترک آن سخت تر خواهد شد.

مصرف نیکوتین بدون سیگار

ثابتیان می گوید راه های زیادی برای ترک سیگار وجود دارد. یکی از راه های ترک آن استفاده از چسب یا پچ، آب نبات، اسپری ها و آدامس نیکوتین است که برای ترک سیگار می تواند بسیار یاری نماینده باشد. درست است با این روش ها باز هم نیکوتین وارد بدن می گردد، ولی بسیاری از دیگر مواد شیمیایی داخل سیگار از جمله آرسنیک دیگر وارد بدن نمی شوند.

به این ترتیب با ورود نیکوتین به بدن، دوپامین ترشح می گردد و آن احساس لذت و آرامش را ایجاد می نماید. ولی مواد شیمیایی که با ورود به بدن سیستم دهان و دندان، حلق و مری، عصب بویایی، ریه و ... را دچار آسیب می نماید، وجود نخواهند داشت.

گروه درمانی، ورزش و مراجعه به متخصص

به گفته این جراح عروق، گروه درمانی و درمان های روان پزشکی، روان شناسی و روان درمانی هم برای ترک سیگار موثر خواهند بود. ورزش سبک و میانه هم به ترک سیگار یاری خواهد نمود.

یعنی فردی که سیگار را ترک می نماید، اگر پیاده روی را آغاز کند، باعث می گردد که دوپامین و اندورفین بیشتر ترشح گردد و به این ترتیب یاری خوبی خواهد بود تا احتیاج او به نیکوتین پایین بیاید.

جدیدترین روشی هم که در ترک سیگار وجود دارد، استفاده از هیپنوتیزم است که البته حتما باید از طریق متخصص انجام گردد.

منبع: فرارو
انتشار: 9 تیر 1402 بروزرسانی: 9 تیر 1402 گردآورنده: euroro.ir شناسه مطلب: 2066

به "پس از آخرین پک سیگار چه اتفاقی برای بدن می افتد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پس از آخرین پک سیگار چه اتفاقی برای بدن می افتد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید