کشف یک عامل امیدوارکننده برای درمان ملانوما

به گزارش تور اروپا ارزان، پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود، عامل موثری را برای درمان ملانوما کشف کرده اند.

کشف یک عامل امیدوارکننده برای درمان ملانوما

به گزارش خبرنگاران از ایسنا، طی پنج سال گذشته، پیشرفت های بسیاری در زمینه درمان ملانوما حاصل شده است اما حتی با وجود این پیشرفت ها نیز بسیاری از بیماران به سرعت مقاومت دارویی نشان می دهند و از دنیا می فرایند.

پژوهش جدید دانشکده پزشکی دانشگاه بوستون (BUSM) نشان می دهد که دارویی موسوم به YK-4-279 که پیشتر برای هدف قرار دادن یک پروتئین خاص ساخته شده است، کاربرد گسترده ای دارد.

دکتر دبورا لنگ (Deborah Lang)، از پژوهشگران این پروژه گفت: ما دریافتیم که این دارو از تهاجمی تر شدن ملانوما در سلول های انسان پیشگیری می کند. ما همچنین یک جهت خاص را یافته ایم که این دارو به واسطه آن، علیه سرطان عمل می کند و به مهار پروتئین هایی می پردازد که رشد سلول های سرطانی و متاستاز سرطان را تقویت می کنند.

ملانوما نوعی سرطان تهاجمی است که در ابتدای فرایند بیماری، تمایل زیادی نسبت به حمله و متاستاز دارد. چندین عامل وجود دارند که به فعال شدن ملانوما می انجامند.

از میان این عوامل می توان به یک گیرنده تیروزین کیناز موسوم به MET اشاره کرد که در ملانوما، بیش از اندازه بیان می شود و در رشد و تهاجم تومور و همچنین مقاومت دارویی نقش دارد.

پژوهشگران از سلول های انسانی کشت شده استفاده کردند تا مشخص کنند که آیا با استفاده از داروی YK-4-279 و بدون آن، تغییری در رفتار سلول ها پیش از سرطان رخ می دهد یا خیر. آنها دریافتند که با استفاده از این دارو، کاهش قابل توجهی در رشد و حرکت سلول های سرطانی رخ می دهد. مدل های آزمایشی تحت درمان با این دارو، پیشرفت قابل توجهی در به تاخیر انداختن یا جلوگیری از عدم پیشروی بیماری داشتند.

به گفته پژوهشگران، یافته های این پژوهش، فرصتی را برای YK-4-279 ایجاد می کند تا گزینه ای برای درمان ملانوما باشد و به صورت مجزا یا در ترکیب با دیگر درمان های در دسترس، مورد استفاده قرار بگیرد.

در مقاله این پژوهش آمده است: ما دریافتیم که این مولکول ، تعامل میان دو عامل شناخته شده برای تنظیم ملانوسیت ها و تقویت ملانوما را به واسطه تنظیم ژن مختل می کند. این کار ممکن است سیستم های دیگری از جمله سیستم عصبی را که این عوامل در آنها نقش دارند، تحت تاثیر قرار دهد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 8 فروردین 1400 بروزرسانی: 8 فروردین 1400 گردآورنده: euroro.ir شناسه مطلب: 1319

به "کشف یک عامل امیدوارکننده برای درمان ملانوما" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف یک عامل امیدوارکننده برای درمان ملانوما"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید