گشت و گذار در دنیا قهوه و شناخت انواع آن

به گزارش تور اروپا ارزان، همان طور که می دانید قهوه انواع و اقسام بسیار مختلفی دارد و حتی کسانی که قهوه خور حرفه ای هستند هم ممکن است گاهی تفاوت آن ها را ندانند. قهوه با عطر و طعم دلپذیری که دارد هواداران زیادی دارد اما شاید وقتی به کافه می روید و با منوی متنوع قهوه ها روبرو می شوید دقیقا ندانید که تفاوت بین این قهوه ها در چیست؟ اسپرسو، آمریکانو، ماکیاتو، کاپوچینو و … انواع مختلف قهوه هستند که شاید در ظاهر شبیه به هم باشند اما هر کدام شان طعم و عطر و اصلا، حال و هوای خودشان را دارند. در این فرصت به شناخت انواع قهوه می پردازیم و این نوشیدنی بی نظیر را بیش تر می شناسیم.

گشت و گذار در دنیا قهوه و شناخت انواع آن

انواع دانه قهوه معروف در بازار

قهوه روبوستا | قهوه عربیکا | قهوه سبز

اگر چه در دنیا دانه های قهوه متفاوتی وجود دارد اما دو قهوه هست که از همه بیشتر استفاده شده و متداول تر است. دو دانه قهوه عربیکا و روبوستا پر کشت ترین و پر مصرف ترین قهوه های دنیا هستند. اما بین این دو دانه قهوه تفاوت بسیار وجود دارد. از این دو قهوه معروف، طعم های ترکیبی هم تهیه می گردد که بسته به سلیقه و ذائقه خودتان، می توانید قهوه ای را که می پسندید، انتخاب کنید. اگر می خواهید که با انواع قهوه آشنا شوید باید ابتدا تفاوت بین آن ها را بدانید، سپس روش تهیه آن را در نظر بگیرید. در ادامه، دو قهوه معروف روبوستا و عربیکا را به شما معرفی می کنیم.

قهوه روبوستا | Robusta

گیاه قهوه روبوستا تا ارتفاع 6 متر رشد می نماید و بسیار مقاوم است.گیاه قهوه روبوستا را در ارتفاعات پایین و در ساحل پرورش می دهند. شکل دانه روبوستا گرد است و کافئین بیشتری دارد. بعلاوه مقدار آنتی اکسیدان ها در قهوه روبوستا 7 الی 10 درصد است که این مقدار آنتی اکسیدان خواص مفیدی برای سیستم عصبی دارد. این مقدار آنتی اکسیدان عوامل ایجاد نماینده التهاب در سیستم عصبی را کاهش داده یا برای درمان یبوست مفید است. قیمت قهوه روبوستا مقرون به صرفه تر از قهوه عربیکا بوده و مصرف کمتری از قهوه عربیکا دارد. علت این موضوع طعم تلخ و کافئین بیشتر این نوع دانه قهوه به نسبت عربیکا است. قهوه روبوستا برای تهیه اسپرسو مناسب تر است. کشورهایی که این نوع قهوه را میکارند ویتنام، برزیل، اندونزی و هند هستند که قهوه هایشان به قهوه روبوستای ویتنامی، قهوه روبوستای برزیلی، قهوه روبوستای اندونزی و قهوه روبوستای هندی معروف هستند. به جز این کشورها، کشورهایی همچون اتیوپی، سوماترا، ترکیه، مکزیک، نیکاراگوئه، کلمبیا، هندوراس و پرو این نوع قهوه را به بازار عرضه نموده اند.

قهوه عربیکا | Arabica

قهوه عربیکا را در گذشته با نام قهوه عربی می شناختند. چرا که در گذشته در کشورهای یمن، اتیوپی (جنوب غربی) و سودان (جنوب شرقی) کاشته می شد. همانطور که گفته شد دانه قهوه عربیکا در دنیا بسیار بیشتر از دانه قهوه روبوستا کشت می گردد. گیاه آن تا 4.5 متر رشد می نماید و به نسبت گیاه قهوه روبوستا آسیب پذیرتر است. این گیاه را در منطقه ها مرتفع می کارند. شکل دانه آن کشیده و به شکل S است. این نوع قهوه حدود 75 درصد فراوری دنیای قهوه را تشکیل داده و برزیل یکی از بزرگترین فراوری نمایندگان قهوه عربیکا در دنیاست.

مقدار کافئین در قهوه عربیکا 1.5 درصد و کمتر از قهوه روبوستا بوده که همین موضوع به همراه چرب تر بودن این دانه باعث شده که طعم دلنشین تری داشته باشد و در نتیجه مصرف آن در دنیا بیشتر گردد. اگر چه مقدار آنتی اکسیدان در دانه قهوه عربیکا بین 5.5 تا 8 درصد متغیر است و کمتر از قهوه روبوستا است اما این دانه قهوه گران تر از روبوستا بوده است. چرا که نحوه پرورش آن دشوارتر و مقدار درخواست آن در بین مردم بیشتر است. علت این موضوع طعم شیرین تر و خوش طعم تر قهوه عربیکا به نسبت دیگر قهوه هاست. بعلاوه عطر و رایحه بهتری به نسبت روبوستا دارد در نتیجه برای خوابی راحت بسیار مناسب است. این نوع قهوه در کشورهایی چون برزیل، کنیا، کلمبیا، اتیوپی، گواتمالا، سوماترا و بسیار دیگر کشت می گردد و با نام هایی همچون قهوه عربیکای برزیلی در دنیا شناخته می گردد.

قهوه سبز | Green Coffee

قهوه سبز همان قهوه خامی است که به اصلاح عمل رست شده یا بو داده نشده بر روی آن انجام نشده است. تمام قهوه ها مانند قهوه روبوستا و عربیکا برای استفاده و تهیه قهوه باید تفت داده شوند. در این میان برخی از افراد، قهوه خام سبز را بدون عمل تفت دادن استفاده می نمایند. علت این موضوع نیز آن است که گفته شده قهوه سبز باعث لاغری می گردد. بنابراین بیشتر کسانی که رژیم های لاغری دارند از این نوع قهوه مصرف می نمایند. اما قهوه سبز به علت اینکه بو داده نشده، از قهوه روبوستا نیز تلخ تر است. آنتی اکسیدان کلروژنیک اسیددر قهوه سبز به لاغری یاری بسیاری می نماید.

در این قسمت با روش های تهیه قهوه آشنا خواهید شد:

قهوه ترک | اسپرسو | دابل اسپرسو | کافه امریکانو | کافه لاته

کاپوچینو | ماکیاتو | فلت وایت | موکا | آفوگاتو

قهوه ترک | Turkish coffee

قهوه ترک یکی از محبوب ترین انواع قهوه است که در کشور ترکیه و همین طور کشورهای خاورمیانه و اروپای شرقی تهیه و مصرف می گردد. قهوه ترک روشی برای آماده سازی قهوه از دانه های آسیاب شده قهوه است. تفاوتی که قهوه ترک با قهوه های دیگر دارد در این است که پودر قهوه فیلتر نمی گردد و به همان صورت داخل فنجان ریخته می گردد. با این حال، پودر قهوه بعد از نوشیدن ته فنجان باقی می ماند و انواع فال قهوه با استفاده از همین نوع قهوه انجام می گردد.

انواع قهوه بر پایه اسپرسو

بسیاری از انواع قهوه که در کافه ها سرو می شوند بر پایه قهوه اسپرسو تهیه می شوند. اسپرسو با دستگاه های مخصوصی تهیه می گردد و با افزودن شیر بخار داده شده، کف شیر و شکلات انواع مختلفی از قهوه آماده می گردد. به این ترتیب، مهم ترین تفاوت این قهوه ها در ترکیبات اضافه شده به اسپرسو اولیه است. در ادامه انواع قهوه بر پایه اسپرسو را به شما معرفی می کنیم:

اسپرسو | Espresso

اسپرسو یکی از مشهورترین انواع قهوه است و بسیاری از قهوه های دیگر بر اساس اسپرسو تهیه می شوند. برای تهیه اسپرسو، آب جوش با فشار زیاد از بین دانه های آسیاب شده قهوه عبور داده می گردد و داخل فنجان کوچک ریخته می گردد. شاید به نظرتان این فرآیند کاملا ساده باشد، اما باید بدانید که درست کردن اسپرسو احتیاج به مهارت و تبحر بالای باریستا دارد و کار هرکسی نیست. اسپرسو خالص ترین قهوه ای است که می توانید بنوشید و قهوه خورهای قهار معمولا اسپرسو مصرف می نمایند. البته به علت طعم تلخی که دارد شاید هرکسی آن را دوست نداشته باشد و هواداران خاص خود را دارد.

دابل اسپرسو | Double Espresso

دابل اسپرسو همان اسپرسو است و همان طور که از نامش تعیین است به جای یک شات از دو شات اسپرسو تهیه می گردد. بنابراین دابل اسپرسو یعنی دو شات اسپرسو در یک فنجان قهوه.

کافه امریکانو | Caffè Americano

امریکانو با اضافه کردن آب داغ به قهوه اسپرسو تهیه می گردد. گفته می گردد که قهوه امریکانو اولین بار به وسیله سربازان آمریکایی و در جریان جنگ دنیای دوم ابداع شده تا در مصرف قهوه صرفه جویی گردد. بعد از جنگ این سبک تهیه قهوه به وسیله باریستاهای آمریکایی پذیرفته شد و به عنوان قهوه امریکانو در دنیا معروفیت پیدا کرد.

کافه لاته | Café Latte

کافه لاته یا Café au lait یکی از محبوب ترین انواع قهوه است و در تمام دنیا مصرف می گردد. کافه در لغت به معنای قهوه و لاته هم به معنی شیر است و از ترکیب شیر بخار داده شده و یک شات قهوه تهیه می گردد. کافه لاته معمولا با کف زیاد سرو می گردد و به علت تلخی کمتری که دارد بسیار پرطرفدار است.

کاپوچینو | Cappuccino

کاپوچینو احتمالا محبوب ترین نوع قهوه در دنیا است. کاپوچینو از سه لایه تشکیل می گردد: اولین لایه یک شات اسپرسو است، بعد یک لایه شیر بخار داده شده و در آخر یک لایه شیر کف دار و پف دار به قهوه اضافه می گردد. باریستاها معمولا روی لایه آخر را با پودر کاکائو تزئین می نمایند و طرح های بسیار زیبایی روی آن به وجود می آورند. ایتالیایی ها به طور سنتی کاپوچینو را هنگام صبحانه مصرف می نمایند. کاپوچینو بسیار خوشمزه و شیرین است و حتی کسانی که طعم تلخ قهوه را دوست ندارند هم عاشق این نوشیدنی خوشمزه می شوند.

ماکیاتو | Macchiato

یکی دیگر از انواع قهوه، ماکیاتو است که شباهت هایی با کاپوچینو دارد اما طرز تهیه آن کمی فرق دارد. برای تهیه ماکیاتو یک شات اسپرسو را داخل فنجان می ریزند و بعد شیر کف دار مستقیما روی آن ریخته می گردد.

فلت وایت | Flat White

فلت وایت هم یکی دیگر از انواع قهوه است که بیشتر در استرالیا و نیوزلند سرو می گردد. فلت وایت تقریبا شبیه کاپوچینو است با این تفاوت که روی آن کف شیر و شکلات ریخته نمی گردد. برای تهیه قهوه فلت وایت یک شات اسپرسو را داخل فنجان می ریزند و بعد شیر بخار داده شده را بدون ذره ای کف روی آن می ریزند.

موکا یا موکاچینو | Mochachino

قهوه موکاچینو که بیشتر با نام قهوه موکا شناخته می گردد تقریبا همان کافه لاته است که پودر شکلات یا شربت به آن اضافه شده و گاهی روی آن خامه ریخته می گردد. برای کسانی که قهوه خور حرفه ای نیستند و تازه می خواهند وارد وادی خوش عطر قهوه بشوند کافه موکا انتخاب خوبی است. کافه موکا به تلخی اسپرسو نیست و با طعم شکلاتی و خامه ای که دارد مرز بین هات چاکلت و کافه لاته است.

آفوگاتو | Affogato

آفوگاتو را هم در فهرست انواع قهوه به شما معرفی می کنیم اما در واقع، آفوگاتو یک قهوه واقعی نیست. آفوگاتو با ریختن یک شات اسپرسو روی یک دسر، معمولا بستنی تهیه می گردد. ترکیب تلخی اسپرسو با بستنی بسیار خوشمزه و لذیذ است و به همین علت آن را در این فهرست قرار دادیم.

منبع: canstarblue.co.nz

منبع: الی گشت
انتشار: 14 شهریور 1401 بروزرسانی: 14 شهریور 1401 گردآورنده: euroro.ir شناسه مطلب: 1933

به "گشت و گذار در دنیا قهوه و شناخت انواع آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گشت و گذار در دنیا قهوه و شناخت انواع آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید