130 مقاله به دبیرخانه پنجمین همایش ملی باستان شناسی ایران رسید

به گزارش تور اروپا ارزان، خبرنگاران/خراسان جنوبی دبیر علمی پنجمین همایش ملی باستان شناسی ایران گفت: 130 مقاله از پژوهشگران سراسر کشور به دبیرخانه این همایش رسید که پس از داوری 71 مقاله پذیرش قطعی و در کتاب مجموعه مقالات چاپ شد.

130 مقاله به دبیرخانه پنجمین همایش ملی باستان شناسی ایران رسید

سامان فرزین، امروز پنجشنبه 18 شهریور در آیین افتتاحیه پنجمین همایش ملی باستان شناسی ایران در دانشگاه بیرجند که به صورت مجازی و ارتباط تصویری پژوهشگران برگزار گردید.

وی اضافه نمود: برنامه ریزی های لازم برای برگزاری همایش از اردیبهشت 1399 با برگزاری جلسات شروع شد و از اهداف اصلی این همایش می توان به مبادلات علمی نو، تبادل تجربیات، بیان چالش ها و ارائه پژوهش های نوین اشاره نمود که به ارتقای جامعه یاری می نماید.

به گزارش خبرنگاران، وی گفت: همایش ملی باستان شناسی از معدود همایش هایی در کشور است که به صورت مداوم برگزار می شود و سابقه آن به 10 سال پیش برمی شود که امیدواریم این فرایند ادامه یابد.

دبیر علمی پنجمین همایش ملی باستان شناسی ایران اظهار کرد: محورهای اصلی همایش باستان شناسی ایران به چند بخش پیش از تاریخی، اسلامی، میان رشته ای و تاریخی تقسیم شد و پژوهشگران مقاله های متعدد را به دبیرخانه ارسال کردند.

احمد خامسان، رییس دانشگاه بیرجند هم در این همایش گفت: دانشگاه بیرجند و گروه باستان شناسی این دانشگاه علیرغم اینکه نوپا است توانسته در چند سال گذشته با برگزاری این همایش نقش خود را در توسعه این رشته ایفا نماید.

وی اضافه نمود: دانشگاه در سه دوره میزبانی همایش ملی باستان شناسی را برعهده داشته و امید است در پنجمین همایش همه اهدافی که مشخص شده، محقق شود.

وی بیان نمود: باستان شناسی و آشنایی با ریشه و پیشینه ما نقش بسیار مهمی در توسعه کشور و ایجاد هویت که زیربنای همه پیشرفت های مملکت است، ایفا می نماید و کوشش های پژوهشگران این حوزه بدون شک نقش بسیار مهمی در توسعه و آبادانی این مرز و بوم خواهد داشت.

رییس دانشگاه بیرجند گفت: امیدوارم نتایج پژوهش هایی که در این همایش لحاظ خواهد شد به توسعه روزافزون این رشته بسیار مهم و علمی و تعمیق هویت ایرانی اسلامی در نسل جوان یاری کند با این امید که نتایج آن در صحنه های کاربردی نقش ایفا نماید.

وی اضافه نمود: امیدوار بودیم این همایش در شرایط عادی برگزار شود و به صورت حضوری پذیرای میهمانان همایش باشیم اما شرایط به علت شیوع ویروس کرونا فراهم نشد.

خامسان توضیح داد: دانشگاه بیرجند این آمادگی را دارد که با همه توان این همایش را در آینده هم برگزار کند و ضروری است از مسوولان دانشکده هنر دانشگاه بیرجند و گروه باستان شناسی و همکاران علمی و اداری قدردانی کنیم.

محمد بارانی، رییس دانشکده هنر دانشگاه بیرجند هم گفت: همایش باستان شناسی ایران به صورت منظم یک سال در میان برگزار گردیده که سه دوره آن در دانشگاه بیرجند بوده است.

وی اضافه نمود: رشته باستان شناسی یک رشته چند بعدی است و با توجه به ویژگی هایی که در این رشته وجود دارد جای امیدواری است در مقطع کارشناسی ارشد دانشکده هنر دانشگاه بیرجند طرح توجیهی کارشناسی ارشد باستان سنجی را آماده نموده و امیدواریم مجوزهای لازم را اخذ کنیم.

وی گفت: طرح ارسال شده و در حال آنالیز است تا این رشته کارشناسی ارشد را در دانشگاه داشته باشیم و در حال حاضر در گرایش های اسلامی، دوره پیش از تاریخ در خدمت پژوهشگران هستیم.

رییس دانشکده هنر دانشگاه بیرجند اسم کرد: یکی از ویژگی ها و مزایای وقایع علمی این است که پژوهشگران نتایج و دستاوردهای خود را در این رویدادهای علمی ارائه می دهند و دانشجویان می توانند از آن استفاده نمایند.

وی با بیان اینکه این همایش ها فرصتی برای نقد، آنالیز و ابقای دستاوردهای پژوهشگران است اضافه نمود: هدف از برگزاری همایش ها این است که از دیدگاه، نظرات و نتایج پژوهش هایی که در سطح ملی انجام می شود، مطلع شویم و دانشجویان از این دستاوردها استفاده نمایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 شهریور 1400 بروزرسانی: 20 شهریور 1400 گردآورنده: euroro.ir شناسه مطلب: 1585

به "130 مقاله به دبیرخانه پنجمین همایش ملی باستان شناسی ایران رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "130 مقاله به دبیرخانه پنجمین همایش ملی باستان شناسی ایران رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید