اتحادیه اروپا: به حمایت از برجام ادامه می دهیم

به گزارش تور اروپا ارزان، ایرنا نوشت: سفیر اتحادیه اروپا در آژانس بین المللی انرژی روز سه شنبه در نشست فصلی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین توضیح داد که اتحادیه به حمایت از توافق هسته ای ایران (برجام) ادامه می دهد.

اتحادیه اروپا: به حمایت از برجام ادامه می دهیم

با ما سفر کنید و با تور اروپا از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

استفن کلمنت در ادامه اظهارات خود که یک نسخه آن در تارنمای سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا منتشر شد ، اضافه نمود که اتحادیه اروپا مصمم است به وسیله همکاری با جامعه دنیای این دستاورد مهم (برجام) در حوزه چندجانبه گرایی را حفظ کند.

وی برجام را عنصر کلیدی در معماری دنیای عدم اشاعه تسلیحات هسته ای توصیف کرد که برای امنیت منطقه، اروپا و دنیا حیاتی است. به گفته نماینده اروپا، برجام ماهیت صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران را تضمین می نماید و از این جهت اجرای کامل آن لازم است.

کلمنت بر همین اساس از تمام کشورها خواست تا از اقداماتی که مانع اجرای تعهدات برجامی گردد پرهیز نمایند.

سفیر اتحادیه اروپا همچنین نسبت به خروج آمریکا از برجام و بازگرداندن تحریم ها علیه ایران عمیقا ابراز تاسف و توضیح داد که لغو تحریم ها بخش اصلی این توافق به شمار می رود. وی بر همین اساس ادعا کرد که اتحادیه اروپا به تمام تعهداتش در برجام به نحو پیش بینی شده در این توافق، پایبند بوده است.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود نسبت به اقدامات ایران در مورد کاهش تعهداتش ذیل برجام ابراز نگرانی و تاسف کرد و از تهران خواست تا تمام اقداماتی را که با این توافق ناسازگار است به عقب برگرداند.

ایران دو سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و تعلل طرف های اروپایی در عمل به تعهداتشان در این توافق، گام هایی را تحت نظارت آژانس برای کاهش تعهداتش شروع کرد.

بر این اساس، ایران 15 دی ماه 1398، با صدور بیانیه ای آخرین گام کاهش تعهدات برجامی خود را گفت که طبق آن، تهران دیگر هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده، و تحقیق و توسعه) نخواهد داشت و از این پس، برنامه هسته ای ایران فقط بر اساس نیازهای فنی خود پیش خواهد رفت و همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز طبق روال ادامه می یابد.

ایران بارها اعلام نموده که اگر سایر طرف های باقی مانده در برجام تصمیم بگیرند تعهدات خود را مطابق با توافق اجرا نمایند، گام های کاهش تعهدات برجامی ایران قابل بازگشت خواهد بود.

نماینده اتحادیه اروپا در ادامه اظهارات خود، از توافق اخیر ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی استقبال و بر لزوم اجرای موافقت نامه های پادمانی توضیح داد. وی توضیح داد که اتحادیه اروپا از کوشش های آژانس برای حل و فصل مسائل گزارش شده توسط مدیرکل حمایت می نماید.

آژانس پیش تر ادعاهایی را درباره آنچه فعالیت های هسته ای اعلام نشده در مکان هایی در ایران خواند مطرح نموده بود. با این حال دو طرف، چهارشنبه 5 شهریور 1399 در انتها سفر مدیرکل آژانس به تهران و انجام مذاکرات با مقامات ایران، توافق کردند تا همکاری های خود را بیش از پیش تقویت نمایند و اعتماد متقابل را به منظور تسهیل اجرای کامل موافقتنامه جامع پادمان و پروتکل الحاقی به آن، که از 16 ژانویه 2016 به صورت موقت توسط ایران در حال اجراست، ارتقا بخشند.

311311

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 6 آبان 1399 بروزرسانی: 6 آبان 1399 گردآورنده: euroro.ir شناسه مطلب: 1012

به "اتحادیه اروپا: به حمایت از برجام ادامه می دهیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اتحادیه اروپا: به حمایت از برجام ادامه می دهیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید