انتقاد از جایگاه شغلی پرستار ایرانی در اروپا، شأن اعزام ها حفظ گردد

به گزارش تور اروپا ارزان، ابراهیم محمدی در مصاحبه با خبرنگاران، با عنوان این مطلب که جذب پرستاران در انگلستان و آلمان در جایگاه غیر واقعی آنها اجرا شده است، گفت: با توجه به نتایج مثبتی که در سرمایه گذاری و جذب پرستار بر رگشت اقتصادی و سلامت افراد و جوامع به دست آمد، سیر تحول پرستاری در دنیا از سال 2015 شروع و طی نشست های کمیسیون بهداشت سازمان ملل و سازمان بهداشت جهانی بر آموزش، حفظ و شرایط بهتر جذب پرستاران تاکید گشت.

انتقاد از جایگاه شغلی پرستار ایرانی در اروپا، شأن اعزام ها حفظ گردد

وی اضافه نمود: در نشست سال 2016 سازمان بهداشت جهانی در دوبلین کشورها مکلف به خودکفایی در پرستاری گردیدند و اهمیت این حرفه بر همگان بیش از پیش نمایان و حفظ و نگهداری و سرمایه گذاری و جذب در دستور کار کشورها نهاده شد.

محمدی ادامه داد: پرستاران ایرانی که از باهوش ترین و با تجربه ترین پرستاران در دنیا هستند مورد توجه کشورهای توسعه یافته بوده و با قراردادهای رسمی و غیر رسمی توسط موسسات و اشخاص به صورت قانونی و غیر قانونی بدون هیچ گونه نظارتی با گرفتن پول های هنگفت از پرستاران به اعزام و اقامت آنان با وعده های توخالی اقدام و متاسفانه اکثریت این عزیزان در جایگاه واقعی خود به عنوان کارشناس پرستاری قرار نگرفته و در درجات پایین تر به عنوان کمک بهیار و یا مشاغل غیر از حرفه پرستاری جهت امرار معاش فعالیت دارند.

وی اضافه نمود: با وجود کمبود حداقل 100 هزار پرستار در کشور جهت رسیدن به یک استاندارد پایه یعنی به ازای هر 1000 نفر جمعیت 3 پرستار، سیاست گذاران سلامت می بایست با شرایط جذب بهتر و اهمیت بیشتر به این حرفه از خروج پرستاران جلوگیری نمایند. در کشوری مثل سوییس به ازای هر 1000 نفر جمعیت 18 پرستار، ایرلند 16 و در آمریکا سالیانه 150 هزار پرستار جذب سیستم سلامت می شوند که هم اکنون در ایران به ازای هر 1000 نفر جمعیت 1/3 پرستار وجود دارد.

مدیر روابط بین الملل سازمان نظام پرستاری ایران، ادامه داد: قرارداد با کشور انگستان و... از جمله قراردادهایی هستند که شأن و منزلت پرستاری در آن حفظ نگردیده و پرستاران ایرانی در جایگاه واقعی خود یعنی به عنوان پرستار حرفه ای دیده نگردیده و در سطوح پایین تر یعنی به عنوان کمک بهیار ، با وعده های بی اساس این نیروهای شایسته و حرفه ای را از ایران خارج می نمایند.

وی اضافه نمود: با توجه به اینکه شکایات و نارضایتی های زیادی در خصوص گرفتن پول های هنگفت از پرستاران توسط موسسات و اشخاص به سازمان نظام پرستاری رسیده است، واحد بین الملل سازمان نظام پرستاری برای جلوگیری از آسیب های بیشتر به پرستاران در نظر دارد کارگروه مشاوره و معرفی کشورهای مناسب و هدایت مرحله به مرحله اشخاص جهت رسیدن به یک شغل متناسب با حرفه و در خور یک پرستار ایرانی، را تشکیل و در آینده نزدیک فعالیت خود را شروع و اطلاع رسانی لازم در این خصوص انجام خواهد گردید.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 10 شهریور 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: euroro.ir شناسه مطلب: 77

به "انتقاد از جایگاه شغلی پرستار ایرانی در اروپا، شأن اعزام ها حفظ گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتقاد از جایگاه شغلی پرستار ایرانی در اروپا، شأن اعزام ها حفظ گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید