جهش تجارت بین&zwnjالمللی گروه 20 در سه&zwnjماهه سوم 2020
به گزارش تور اروپا ارزان، تجارت بین المللی G20 در سه ماهه سوم 2020 پس از سقوط چشمگیر آن در سه ماهه دوم 2020، با آغاز اقدامات قرنطینه در سراسر دنیا، به شدت رشد نموده است تا جایی که آنالیز ها از افزایش 21.6 درصدی صادرات و رشد 18.1 درصدی واردات این گروه حکایت دارد.
باوجود این بهبود قابل توجه در سه ماهه سوم 2020، همچنان تجارت بین الملل حدود 5 درصد کمتر از سطح قبل از شیوع همه گیری در سه ماهه چهارم 2019 و حدود 10 درصد پایین تر از بالاترین میزان در سه ماهه سوم 2018 است.
علاوه بر این، آمار مالی ماه اکتبر مربوط به کشورهایی که داده هایشان در دسترس است، نشان می دهد که تجدید محدودیت های قرنطینه ای در بسیاری از اقتصادها، ممکن است موجب کاهش فعالیت های تجارت بین المللی گردد.
صادرات و واردات در آمریکای شمالی جهش چشمگیری داشت. صادرات و واردات در کانادا به ترتیب با 31.1 و 32.3 درصد، در ایالات متحده با 23.6 درصد و 18.5 درصد و در مکزیک با 2/50 و 18،5 درصد رشد روبرو شد. باوجود این تحولات مثبت، میزان تجارت در این منطقه همچنان کمتر از میزان آن در دوران پیش از همه گیری است.
اروپا در سه ماهه سوم سال 2020 شاهد بازگشتی مشابه بود. در اتحادیه اروپا، صادرات 27.4 درصد و واردات 22.4 درصد افزایش یافت، صادرات در فرانسه، آلمان و ایتالیا به ترتیب 35.9 درصد، 28.2 درصد و 40.8 درصد افزایش داشت و واردات نیز 30.7 درصد، 17.8 درصد و 29.8 درصد رشد داشت. در انگلستان صادرات 23.8 درصد و واردات 31.0 درصد افزایش داشته است.
در روسیه، در سه ماهه سوم 2020، علی رغم افزایش شدید بیش از 40 درصدی قیمت نفت خام، صادرات با افزایش 10.6 درصدی و واردات با 7.0 درصدی، روبرو شد و این کشور رشد متعادل تری را تجربه کرد.
در برزیل و ژاپن، واردات برای سومین فصل متوالی کاهش یافت (به ترتیب 8.9 و 5.3 درصد) و اگرچه صادرات با رشد متوسطی (با 1.6 درصد و 11.6 درصد) روبرو بود، اما صادرات و واردات این کشور همچنان به ترتیب 7 و 6 درصد پایین تر از سطح قبل از همه گیری باقی مانده است.
در میان کشورهای G20، تنها چین شاهد بهبود تجارت (صادرات 9.6 درصد و واردات 13.7 درصد افزایش در سه ماهه سوم 2020) و دستیابی به سطحی بالاتر از سطح قبل از همه گیری بوده است.
متن کامل گزارش تجارت بین المللی G20 در سه ماهه سوم 2020 به زبان انگلیسی را اینجا مشاهده کنید.
منبع: اتاق بازرگانی ایران