حقوق بازنشستگان محکم می شود

به گزارش تور اروپا ارزان، خبرنگاران : قرار است جریان متناسب سازی حقوق بازنشستگان که طی چند سال اخیر در مورد آن اقدام شد، به زودی در قالب لایحه دائمی شدن همسان سازی حقوق بازنشستگان به مجلس ارائه و تصویب شود که طی آن حداکثر فاصله حقوق بازنشسته ها با شاغلان تا حداکثر 10 درصد دائمی خواهد بود.

حقوق بازنشستگان محکم می شود

به گزارش به نقل از ایسنا، از چندی پیش نوبخت - رئیس سازمان برنامه و بودجه - قول هایی در رابطه با ارائه لایحه ای به مجلس برای قانون شدن متناسب سازی حقوق بازنشستگان داده بود و در تازه ترین اعلام خود از نهایی شدن لایحه مربوطه در دولت ارائه آن به مجلس در روزهای آینده خبر داده است.

ماجرای متناسب سازی حقوق بازنشستگان به ماده 30 قانون برنامه ششم توسعه بر می شود که تاکید دارد دولت مکلف است بررسی های لازم جهت برقراری عدالت در نظام پرداخت، رفع تبعیض و متناسب سازی دریافت ها و برخورداری از امکانات شاغلین، بازنشستگان و مستمری بگیران کشوری و لشکری سنوات مختلف را انجام دهد.

بر این اساس، طی بودجه های سنواتی در چند سال اخیر اقداماتی در این رابطه صورت گرفت و با پیش بینی منابع طی هر سال جریان متناسب سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشگری و البته تامین اجتماعی در دستور کار قرار گرفت.

این فرایند از پایان سال 1398 پررنگ تر و در سال گذشته قرار بر همسازی حقوق بازنشسته ها تا 90 درصد میانگین حقوق شاغلان همتراز شد و سازمان برنامه و بودجه وعده داد که آن را از نیمه دوم سال اجرایی کند و بر همین اساس با موافقت هایی که در دولت صورت گرفت همسان سازی در دستور کار قرار گرفت؛ به طوری که بر اساس مصوبه هیات دولت صندوق های بازنشستگی کشوری و سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح مکلف شدند علاوه بر امتیازات شغلی از محل منابع داخلی و سایر منابع حاصل از سرمایه گذاری های خود و همچنین منابعی که در بودجه پیش بینی شده نسبت به برقراری عدالت در نظام پرداخت و متناسب سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران تحت پوشش خود با 90 درصد میانگین حقوق مشمول کسور بازنشستگی شاغلین هم طبق مشترک صندوق متناسب با سنوات خدمت از نیمه دوم سال اقدام کنند.

اما در سال جاری جریان متناسب سازی حقوق بازنشستگان به این نحو مطرح بود که دولت آن را با ارائه لایحه ای به مجلس به قانون تبدیل کند ،بر این اساس سازمان برنامه و بودجه با تشکیل کارگروهی پیش نویس لایحه را آماده و چندی پیش به دولت ارائه کرد و اکنون رئیس سازمان برنامه و بودجه می گوید که لایحه مربوطه در دولت نهایی شده و احتمالا در روزهای آینده به مجلس ارائه خواهد شد.

دلیل این اقدام این است که آنچه برای متناسب سازی حقوق بازنشستگان پیش بینی شده به قانون تبدیل و جریانی با ثبات بوده و در دستور کار دولت ها قرار گیرد تا فاصله حداکثر 10 درصدی بین حقوق بازنشستگان و شاغلان رعایت شده و به یک قانون دائمی تبدیل شود.

این در حالی است که در سال 1398 که جریان متناسب سازی حقوق بازنشستگان به طور جدی تری پیش رفته، تا به امروز میانه حقوق بازنشستگان لشگری و کشوری با افزایش 120 درصدی به حدود 7.2 میلیون تومان و میانه حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی با رشد 138 درصدی به پنج میلیون تومان رسیده است.

در رابطه با حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در سال گذشته با وجود تخصیص منابع برخی موانع وجود داشت و به روال بازنشستگان لشگری و کشوری پیش نرفته بود اما آنچه مسئولان می گویند بیانگر تخصیص منابع برای پیگیری جریان حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در سال جاری است.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 27 تیر 1400 بروزرسانی: 27 تیر 1400 گردآورنده: euroro.ir شناسه مطلب: 1509

به "حقوق بازنشستگان محکم می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حقوق بازنشستگان محکم می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید