خبرنگاران حمله به تندیس سیاستمدار مشهور فرانسوی

به گزارش تور اروپا ارزان، تهران- خبرنگاران- تندیس یک سیاستمدار مشهور فرانسوی که در تدوین قانون برده داری در مستعمرات فرانسه نقش داشت، مورد حمله یک معترض نابرابری نژادی نهاده شد.

خبرنگاران حمله به تندیس سیاستمدار مشهور فرانسوی

به گزارش روز چهارشنبه شبکه انگلیسی بی بی سی، تندیس ژان باتیست کولبِر وزیر اعظم و وزیر دارایی لویی چهاردهم پادشاه فرانسه در قرن 17 میلادی روز گذشته توسط یک معترض به نابرابری های علیه سیاهپوستان، مورد تعرض نهاده شد.

کولبِر که به خاطر اصلاحات مالی در فرانسه دوران استعمار لقب کولبِر کبیر را دریافت کرد، در دهه 1680 در آنچه قانون سیاه (Code Noir) خوانده می شد، نقش داشت.

قانون سیاه مقرراتی را درباره مستعمرات فرانسه در قاره آمریکا و منطقه کارائیب وضع نموده بود که شامل منع ورود یهودیان به مستعمرات فرانسه، تعریف حدود برده داری و محدود کردن آزادی های سیاهپوستان آزاد می شد.

فرد معترض پیش از دستگیری اش در اعتراض به نقش کولبِر در تدوین چنین قانونی، مجسمه او را با پاشیدن رنگ قرمز بر آن مورد تعرض قرار داد و روی آن عبارت سیاه هراسی دولتی را نوشت.

این اولین تندیس از شخصیت های سیاسی تاریخی در فرانسه نیست که در هفته های اخیر مورد حمله معترضان به نژادپرستی نهاده شده است. پیشتر نیز مجسمه لویی فدرب از فرماندهان نظامی فرانسه که در گسترش مستعمرات این کشور در آفریقا نقش داشت، مورد حمله نهاده شد.

پس از قتل جورج فلوید سیاهپوست آمریکایی توسط یک پلیس سفید پوست در ماه گذشته در ایالت مینه سوتای آمریکا، اعتراض های گسترده ای علیه نژادپرستی ساختاری علیه سیاهپوستان در این کشور شکل گرفت که ظرف چند روز به ده ها کشور دیگر نیز گسترش یافت.

در فرانسه نیز تظاهرات بسیاری شکل گرفت و معترضان با تشبیه آداما ترائوره فرانسوی آفریقایی تبار که در سال 2016 در بازداشت پلیس به قتل رسید، به جورج فلوید، خواستار اجرای عدالت برای او شدند.

منبع: ایرنا
انتشار: 1 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: euroro.ir شناسه مطلب: 879

به "خبرنگاران حمله به تندیس سیاستمدار مشهور فرانسوی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران حمله به تندیس سیاستمدار مشهور فرانسوی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید