تور ارمنستان: سه تصمیم مهم ایران و ارمنستان

به گزارش تور اروپا ارزان، معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: براساس سه تصمیم مهم با مقامات کشور ارمنستان، کریدور شمال به جنوبی که کشور ما را از مرز نوردوز به کشور ارمنستان و از آنجا به کشور گرجستان متصل نموده و راه ارتباط با قفقاز است، حتما باید باز نگه داشته گردد.

تور ارمنستان: سه تصمیم مهم ایران و ارمنستان

با ما سفر کنید و با تور ارمنستان از کشور جذاب همسایه دیدن کنید و شهر زیبای ایروان را ببینید.

به گزارش ایسنا، خیرالله خادمی در سفر به پایانه و مرز نوردوز در جمع خبرنگاران گفت: در پی مسائلی که از سمت نوردوز به سمت ارمنستان ایجاد شد، روز گذشته ملاقات های موثری با مقامات کشور ارمنستان برای رفع مشکل منطقه گوریس که سبب اختلال در تردد کامیون ها و حمل بار و مسافر کشورمان به سمت این کشور شده بود، برگزار گردید و تصمیمات بسیار مناسبی برای رفع این مشکل گرفته شد.

وی با اشاره به تصمیمات اخذ شده مشترک با مقامات ارمنستان، گفت: براساس این تصمیمات اول این که کریدور شمال به جنوبی که کشور ما را از مرز نوردوز به کشور ارمنستان و از آنجا به کشور گرجستان و راه ارتباط با قفقاز است، حتما باید باز نگه داشته گردد دومین تصمیم هم مقرر شد به وسیله راه جایگزین آن طی یک ماه آینده قابل استفاده برای وسایل نقلیه ترانزیتی باشد، بعلاوه بتوانیم همان محور قدیمی و دو نقطه ای که داخل خاک آذربایجان نهاده شده طراحی جدیدی انجام بگردد تا به اسم یک راه جایگزین در محور قدیم مورد استفاده قرار بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه این سفر به دستور وزیر راه و شهرسازی و بر اساس نظر دولت جمهوری اسلامی ایران اجرا شده است، اضافه نمود: با برنامه زمانبندی که دو کشور ایران و ارمنستان تهیه کردند، مقررشد تا روسازی جاده جایگزینی -جاده تاتو- که مورد نظر مقامات کشور ارمنستان است به اتمام برسد. بعلاوه، حداکثر تا 3 ماه آینده، گردنه ها و نقاط حادثه خیز که در محور جایگزین به واسطه جاده فرعی بوده رفع خواهد شد. همزمان جاده اصلی جایگزین دیگری که به اسم قطعه 4کریدور شمال- جنوب در کشور ارمنستان است (جاده سمت نوردوز به ایروان و از ایروان به مرز گرجستان) در حال عملیات اجرایی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام برگزاری جلسات موثر با مقامات کشور ارمنستان از حل مسائل وسایل نقلیه ترانزیتی در منطقه گوریس اطلاع داد و گفت: براساس برنامه زمانبندی که مقامات دو کشور ایران و ارمنستان تهیه کردند، مقرر شد تا روسازی جاده جایگزین که مورد نظر مقامات کشور ارمنستان است به اتمام برسد.

وی با اشاره به قطعه 4 کریدور شمال- جنوب در خاک ارمنستان که حدود 15 کیلومتر تونل و پل دارد و تکمیل آن به پنج سال زمان احتیاج دارد، شرح داد: برای قطعه 4 پیشنهاداتی برای آغاز عملیات اجرایی با استفاده از توان فنی و مهندسی از سوی پیمانکاران و مشاوران کشور ایران، ارایه شد که مورد استقبال نهاده شد. بعلاوه راه جایگزین قطعه 4 امروز مورد بازدید نهاده شد و مقرر شد تا نقاطی که در گوریس دچار اشکال است به وسیله مشاوران ایرانی آنالیز گردد و تا یکسال آینده محور جایگزین قطعه 4 در خاک ارمنستان آماده سازی گردد.

وی تاکید نمود: کار اصلی ما احداث قطعه 4 جنوبی ایروان به مرز ایران است که به اسم بخشی از کریدور اصلی شمال به جنوب، می تواند جاده مهم و ترانزیتی برای ارتباط بین کشور ما با کشور ارمنستان و قفقاز باشد.

وی اضافه نمود: خوشبختانه قسمت شمالی آن یعنی ایروان به سمت گرجستان به وسیله ارمنستان احداث شده است. قسمت جنوبی به سمت مرز نوردوز ایران قطعه 4 است که تصمیم گیری برای آغاز عملیات اجرایی آن گرفته شد. امیدواریم بتوانیم در اجرای سریع کریدور، یاری های فنی و مهندسی را به کشور ارمنستان داشته باشیم.

خادمی گفت: گرفتاری هایی که برای وسایل نقلیه ترانزیتی در این محور ایجاد شده حل خواهد شد و امیدواریم بتوانیم در بخش زیرساخت حداکثر مساعدت را برای رفع مشکل در منطقه گوریس که محور اصلی ترددی ایران به کشور ارمنستان و منطقه قفقاز است به عمل آوریم.

بنا بر اعلام معاون وزیر راه و شهرسازی، در ادامه جلسات، معاون وزیر راه و شهرسازی کشورمان با هیات همراه بازدیدی از محور ایروان به سمت نوردوز ایران انجام دادند تا تمامی موانع و مسائل را رفع نمایند.

منبع: فرارو
انتشار: 22 مهر 1400 بروزرسانی: 22 مهر 1400 گردآورنده: euroro.ir شناسه مطلب: 1619

به "تور ارمنستان: سه تصمیم مهم ایران و ارمنستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور ارمنستان: سه تصمیم مهم ایران و ارمنستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید