همه چیز درباره جراحی پلک؛ انواع، مزایا، معایب و مراقبت های بعد از عمل

به گزارش تور اروپا ارزان، به طور کلی عمل پلک چشم (بلفاروپلاستی) نوعی جراحی زیبایی و در مواردی درمانی، برای رفع کردن پوست یا چربی اضافی از پلک بالا یا پایین است. هدف از این نوع عمل این است که پلک های افتاده یا مشکل دار بهبود پیدا کند و صورت فرد متقاضی جوان تر و شاداب تر به نظر آید. اما آیا این نوع عمل زیبایی برای همه افراد مناسب است؟ عوارض جراحی پلک چیست و قبل از اقدام به انجام آن باید چه نکاتی را مدنظر داشت؟ هدف ما از نوشتن این مقاله این است که بسیاری موارد مهم حول عمل زیبایی پلک را مرور کنیم تا اگر قصد انجام چنین کاری را دارید، با آگاهی کامل نسبت به تمام جوانب آن اقدام به عمل کنید.

همه چیز درباره جراحی پلک؛ انواع، مزایا، معایب و مراقبت های بعد از عمل

فهرست محتوا

تاریخچه مختصر جراحی پلک

انواع عمل پلک چشم و چگونگی انجام هر کدام

عوارض جراحی پلک شامل چه مواردی می گردد؟

جراحی پلک افتاده و نقش آن در جوانی سازی چهره

جراحی پلک با لیزر؛ روش انجام و مزایای آن

مراقبت های بعد از عمل جراحی پلک

تاریخچه مختصر عمل پلک چشم

تاریخچه عمل جراحی پلک همانطور که قابل تصور است، چندان طولانی نیست، اما رویه آن همیشه ثابت بوده و هست. لیفت پلک در دهه گذشته در فهرست جراحی هایی با محبوبیت و رتبه بالا در بین انواع عمل های زیبایی ثبت شده است. جالب است بدانید که در بین 10 کشور با بالاترین آمار جراحی پلاستیک، تنها مکزیک، عمل زیبایی پلک را در 5 عمل برتر زیبایی خود قرار نداده است. درواقع عمل بلفاروپلاستی از ایالات متحده گرفته تا انگلستان و در سراسر دنیا یکی از محبوب ترین جراحی های پلاستیک در بازار است.

بعلاوه این نوع جراحی در شرق آسیا به اوج محبوبیت خود رسیده است و این محبوبیت تا بدان جا پیش رفته است که از آن به عنوان جراحی پلک شرقی یاد می نمایند. جالب است بدانید، از هر پنج زن در کره جنوبی، یک زن به نوعی جراحی پلاستیک انجام داده است.

انواع عمل پلک چشم و چگونگی انجام هر کدام

در حالت کلی سه نوع مختلف از عمل پلک چشم وجود دارد که بسته به شکل چشم و سایر شرایط سلامتی شما اعمال هر کدام از آن ها ممکن است.

1. جراحی پلک بالا

این نوع از جراحی عمدتاً برای بهبود مسائل بینایی و ظاهر چشم به علت افزایش سن یا ژنتیک استفاده می گردد. همان طور که از نام این نوع عمل زیبایی کاملا پیداست، کلیه فرآیند جراحی روی پلک بالایی متمرکز شده است. جراحی پلک بالا می تواند عملکرد چشم را بازیابی کند یا ظاهری گردتر و بازتر به آن دهد.

2. جراحی پلک پایین

جراحی پلک پایین، در اطراف پلک پایین و چشم ها با تمرکز بر برطرف چین و چروک های پوست انجام می گردد. این نوع از عمل پلک چشم، اصطلاحا پف زیر چشم ها را بهبود می بخشد تا ظاهر بیمار بهتر و زیباتر گردد!

3. جراحی پلک شرقی یا کانتوپلاستی

در عمل جراحی پلک شرقی یا کانتوپلاستی (Canthopexy) گوشه خارجی چشم ها اصلاح شده و انحنای چشم نیز تغییر می نماید. در نتیجه می توان اذعان داشت که با این نوع عمل طول افقی چشم ها بیشتر می گردد و ظاهری درشت تر به خود می گیرد. این روش در آسیای شرقی به شدت محبوب است!

عوارض جراحی پلک شامل چه مواردی می گردد؟

عمل پلک چشم را می توان با بی حسی موضعی یا بیهوشی عمومی اعمال کرد. البته لازم به تاکید است که قبل از انجام این عمل، جراح باید در خصوص مصرف دارو هایی مانند آسپرین یا وارفارین به منظور جلوگیری از خطر لخته شدن خون آگاهی پیدا کند. به همین دلیل جراحی پلک بالا شامل موارد زیر می گردد:

  • ایجاد برشی (شکاف) در امتداد چین پلک و بر روی تاشدگی طبیعی پوست آن بخش
  • از بین بردن پوست، چربی یا ماهیچه ای اضافی
  • از بین بردن افتادگی و سستی پلک بالایی

از طرفی همان طور که احتمالا در جریان هستید، هر نوع عمل جراحی ای به ویژه زیبایی عوارض خاص خود را دارد، که واکنش منفی به بیهوشی و احتمال لخته شدن خون از عوارض عمومی جراحی است. عوارض خفیفی که پس از عمل پلک چشم اتفاق می افتد شامل تاری یا دو بینی گذرا، تورم و کبودی پلک، عدم تقارن محل برش در دو طرف و ظهور جوش های سفید در محل بخیه ها است. علاوه بر این موارد، عوارض جراحی پلک بالا در کیس هایی ویژه و بسیار خاص، شامل موارد زیر می گردد:

  • عفونت و خونریزی
  • خشک و تحریک شدن چشم ها
  • مسائلی در پلک زدن یا سایر جوانب مربوط به آن
  • به جا ماندن جای زخم به شکلی قابل توجه پس از عمل پلک چشم
  • آسیب به عضلات چشم
  • تغییر رنگ پوست پلک
  • تاری دید موقت یا در مواردی نادر، از دست دادن بینایی
  • احتیاج به جراحی های بعدی در صورت اختلال در فرآیند عمل پلک

پس از انجام عمل پلک چشم، متخصصین معمولاً از نوارهای نازک و چسبناکی به نام نوار بخیه برای حمایت از پلک ها استفاده می نمایند که اغلب پس از 1 هفته حذف می شوند. جراحی پلک بالا ممکن است حدود 1 ساعت طول بکشد و جراحی پلک پایین ممکن است تا 2 ساعت هم به طول بیانجامد؛ گفتنی است که بیشتر بیماران می توانند در همان روز به خانه خود بروند.

جراحی پلک افتاده و نقش آن در جوانسازی چهره

جراحی پلک افتاده یکی از گزینه هایی است که می تواند ظاهر تازه و شاداب تری را به شما هدیه کند. همان طور که می دانید اگر مساله افتادگی پلک ها در ارتباط با مسائل مادرزادی یا حوادث نباشد، انسان ها به مرور زمان و با افزایش سن دچار چنین عارضه ای می شوند.

در واقع با افزایش سن، بافت های زیر پوست از جمله ماهیچه ها و بافت های چربی، سفتی و استحکام خود را از دست می دهند و شکلی افتاده به خود می گیرند. لازم به تاکید است که در مواردی بعضی از افراد جراحی افتادگی پلک را با لیفت ابرو اشتباه می گیرند که باید اذعان داشت این دو نوع جراحی با یکدیگر کاملا متفاوت هستند و عملا لیفت ابرو برای بالا کشیدن ابروها استفاده می گردد.

جراحی پلک با لیزر؛ روش انجام و مزایای آن

جالب است بدانید که با پیشرفت تکنولوژی و افزایش استفاده از اشعه لیزر به عنوان رویه ای امن و بسیار کارآمد، اشعه لیزر پای خود را به حوزه جراحی های زیبایی از جمله جراحی پلک هم باز نموده است و امروزه این نوع عمل با استقبال بالایی رو به رو شده است.

به طور کلی جراحی با لیزر، کاملا سراپایی و تحت بی حسی موضعی انجام می گردد و قابلیت اعمال بر پلک بالا و پایین را دارد. از آن جایی که در عمل پلک با لیزر به جای استفاده از تیغ جراحی از نور لیزر استفاده می گردد میزان خونریزی به حداقل میزان خود می رسد و در چنین شرایطی شاهد کبودی و تورم کمتری پس از جراحی خواهید بود؛ بعلاوه بهبود سریع تر و کم دردتری (بدون هر گونه اثر خارجی در زمان جراحی پلک پایینی) هم رقم خواهد خورد.

شما می توانید مزایای جراحی زیبایی پلک با لیزر را در فهرست زیر مشاهده کنید:

  • دوره بهبودی در جراحی با لیزر به مراتب از روش جراحی سنتی، کوتاه تر است.
  • با استفاده از این روش بازه وسیع تری از مسائل پلکی نسبت به روش سنتی قابل درمان است.
  • بلفاروپلاستی با لیزر، در مقایسه با روشی که از چاقوی جراحی استفاده می نمایند، باعث کبودی و تورم کمتری بعد از عمل می گردد. بعلاوه عملا جای زخمی ناشی از بریدگی بر روی پلک ها دیده نمی گردد!
  • دوره نقاهت روش سنتی، حدودا 2 تا 4 هفته است، در حالی که فرآیند بهبودی با لیزر در حدود 7 تا 10 روز زمان می برد.

مراقبت های بعد از عمل پلک چشم

توصیه می گردد برای بهبودی بهتر پس از عمل پلک چشم حتما حدود 1 هفته از محل کار مرخصی داشته باشید. به یاد داشته باشید که تا چند روز پس از عمل نمی توانید رانندگی کنید و مواردی همانند کبودی، ورم و قرمزی در اطراف چشم ممکن است چند هفته به طول بیانجامد تا محو شوند.

به طور کلی بیشتر افراد پس از یک الی دو روز می توانند به تماشای نمایشگرها یا مطالعه بپردازند و پس از حدودا یک هفته که تمام بخیه ها برداشته شدند می توان فعالیت شغلی را از سر گرفت.

  • در هنگام استراحت، با استفاده از بالشی بلند سر خود را به مدت چند روز بالا نگه دارید تا تورم سریع تر کاهش یابد.
  • پلک بالا یا پایین خود را به آرامی با استفاده از پماد یا قطره های تجویز شده برای بعد از جراحی تمیز کنید.
  • معمولا توصیه می گردد که پس از عمل به مدت 24 تا 48 ساعت از کمپرس سرد بهره ببرید!
  • برای محافظت از چشمان خود در برابر آفتاب و باد از عینک آفتابی بهره ببرید.
  • برای تسکین هر گونه درد خفیف پس از جراحی، پاراستامول یا مسکن های دیگری که به وسیله متخصص تجویز شده است را مصرف کنید.

بعلاوه توصیه می گردد که از فعالیت های زیر در طول دوران بهبود خود اجتناب کنید:

  • فعالیت های ورزشی شدید و شنا را برای چند روز کنار بگذارید.
  • سیگار نکشید، چراکه دود آن می تواند چشم شما را پس از عمل پلک تحریک کند.
  • از مالیدن چشم ها و استفاده از انواع لنزهای تماسی خودداری کنید.

منبع: MAYO CLINIC

کندوکاو بیشتر

عوارض جراحی پلک بالا چیست؟

به طور کلی عوارض خفیفی که پس از عمل پلک بالای چشم اتفاق می افتد شامل تاری یا دو بینی گذرا، تورم و کبودی پلک، عدم تقارن محل برش در دو طرف و ظهور جوش های سفید در محل بخیه ها است.

جراحی پلک با لیزر چیست؟

جراحی پلک با لیزر تحت بی حسی موضعی و کاملا سرپایی انجام می گردد و مزایای متمایزتری نسبت به تکنیک جراحی سنتی دارد. به طور کلی در این عمل از اشعه لیزر به جای تیغ جراحی استفاده می گردد و در طی عمل میزان خونریزی به حداقل می رسد و طبیعتا بعد از عمل کبودی و تورم کمتری را شاهد خواهید بود!

جراحی پلک شرقی یا کانتوپلاستی چیست؟

کانتوپلاستی نوعی عمل پلک محبوب در کشورهای آسیای شرقی است که در آن گوشه خارجی چشم ها اصلاح شده و انحنای چشم نیز تغییر می نماید. در نتیجه می توان اذعان داشت که با این نوع عمل طول افقی چشم ها بیشتر می گردد و ظاهری درشت تر به خود می گیرد.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 11 بهمن 1401 بروزرسانی: 11 بهمن 1401 گردآورنده: euroro.ir شناسه مطلب: 2005

به "همه چیز درباره جراحی پلک؛ انواع، مزایا، معایب و مراقبت های بعد از عمل" امتیاز دهید

1 کاربر به "همه چیز درباره جراحی پلک؛ انواع، مزایا، معایب و مراقبت های بعد از عمل" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره جراحی پلک؛ انواع، مزایا، معایب و مراقبت های بعد از عمل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید