وجه مشترک عروسک ها دعوت به صلح و اندیشیدن و آرامش است

به گزارش تور اروپا ارزان، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده و گزارشات منتشر شده، وجه مشترک عروسک ها دعوت به صلح و اندیشیدن و آرامش است.

وجه مشترک عروسک ها دعوت به صلح و اندیشیدن و آرامش است

فرهنگ هر سرزمین حامل نشانه هایی است که حکایتگر چگونگی روش زندگی مردم آن سرزمین است. رنگ ها، طعم ها، چینش ها، جشن ها، سازها و آواها همه و همه نشانه هایی برگرفته و برخاسته از فراز و فرود و احتیاج و خواسته مردم در طوایف و قبایل و قومیت های مختلف است.

در این بین عروسک ها حکایتی شیرین دارند. کمتر منطقه ای در ایران میتوان پیدا کرد که حامل عروسکی دست ساز نباشد. قصه خلق عروسک ها در اقوام، طوایف و قوم های مختلف قصه ای حیرت انگیز و البته معنادار است که گاه در قامت عروسک های بازیچه، گاه در قامت عروسک های آیینی و گاه در قامت عروسک های نمایشی جان گرفته و به عینیت نشسته است.

گرچه تنوع عروسک ها بنا به تنوع فرهنگ ها وسیع و گسترده است اما وجه مشترک همه آنها دعوت به صلح، آگاهی، اندیشیدن و آرامش است.

از سویی عروسک ها به مثابه مؤثرترین ابزار برای تبادل، ترویج و توسعه فرهنگی محسوب می شوند؛ ابزاری که جای آن در سیاستگذاری کلان فرهنگی خالی است و خلاش را به خوبی میتوان در بازار محصولات فرهنگی مشاهده کرد. بازاری که سهم فراوری داخل در آن چنان ناچیز است که حتی با کیفیت ترین عروسک های داخلی چونان غریبه ای در میان انبوه محصولات خارجی گمند.

با نگاهی اجمالی به این حوزه میتوان شاهد کوشش بی دریغ و عاشقانه طراحان و فراورینمایندگانی بود که با شرایط حداقلی ایجاد نماینده حرکت هایی خودجوش و هدفمند بوده اند، حرکت هایی که برای نشان دادن توان و قابلیت طراح و فراورینماینده ایرانی موثر و روشنگر بوده و از این پس جا دارد تا مدیران فرهنگی مرتبط نقش خود را در اعتلای این جریان معین و ایفا نمایند.

بدون شک توجه همه سویه و متمرکز بر عروسک ها به عنوان محصولی که ریشه های عمیق فرهنگی در ایران دارد می تواند علاوه بر تقویت هویت و توجه به میراث فرهنگی سبب ایجاد جریانی مالی شده و فضایی نو را در این عرصه ایجاد کند. امید که چنین باشد.

نویسنده: ویدا ملکی | کارشناس فرهنگی

منبع: همگردی
انتشار: 28 تیر 1401 بروزرسانی: 28 تیر 1401 گردآورنده: euroro.ir شناسه مطلب: 1897

به "وجه مشترک عروسک ها دعوت به صلح و اندیشیدن و آرامش است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وجه مشترک عروسک ها دعوت به صلح و اندیشیدن و آرامش است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید