چین، ژاپن را رعیت آمریکا خواند

به گزارش تور اروپا ارزان، سخنگوی وزارت خارجه چین بیانیه مشترک آمریکا و ژاپن را محکوم کرد و آن را دخالت آشکار در امور داخلی چین و کوشش برای ضربه زدن به منافع این کشور دانست.

چین، ژاپن را رعیت آمریکا خواند

با ما همراه باشید و با تور چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین اظهارات از سوی آمریکا و ژاپن را رد کرد و گفت: نخست، تنها یک سیستم در دنیا وجود دارد و آن نظم و مقررات بین المللی با موضوع سازمان ملل است. تنها یکسری قوانین وجود دارند و این هنجارهای اساسی حاکم بر روابط بین الملل با منشور سازمان ملل متحد است. آمریکا و ژاپن حق ندارند نظم بین المللی را آن طور که می خواهند تعریف نمایند.

وی ادامه داد: دوم اینکه چین همواره نیرویی مهم برای تامین امنیت صلح دنیای بوده و توسعه مشترک را به جلو پیش رانده است. ما شراکت خود را با 112 کشور و سازمان بین المللی ایجاد نموده ایم و به بیش از 100 سازمان بین دولتی ملحق شده و بیش از 500 معاهده چند ملیتی نیز امضا نموده ایم. چین اکنون به عنوان بزرگترین تامین نماینده صلح بان ها در میان تمامی اعضای دائمی شورای امنیت تبدیل شده است.

سخنگوی وزارت خارجه چین همچنین گفت: این آمریکاست که در قبال قوانین بین المللی و نظم های دنیای سیاست استاندارد دوگانه در پیش گرفته است. در طول 250 سال تاریخ این کشور، تنها 16 سال آمریکا در جنگ نبوده است. این کشور در سراسر دنیا صدها پایگاه نظامی دارد. جامعه بین الملل باید درباره اینکه چه کسی تهدیدی جدی برای صلح و ثبات دنیای است، قضاوتی عادلانه داشته باشد.

لیجیان همچنین گفت: سوم اینکه، موضع چین در قبال مسائل مرتبط با تایوان، هنگ کنگ، سین کیانگ، دریای چین جنوبی و جزیره دیائویو (در ژاپنی سنکاکو) تعیین و واضح است. نظر و خواسته ما دفاع از حق حاکمیت ملی، امنیت و منافع چین آن هم با قاطعیت است. حق حاکمیت چین بر جزایر واقع در دریای چین جنوبی و آب های اطراف، جزیره دیائویو و جزایر مرتبط غیر قابل مناقشه است. دریای چین جنوبی بیش از 8300 مایل با قاره آمریکا فاصله دارد. با وجود این فاصله، طرف آمریکایی بارها و بارها ناوها و جنگنده هایش را به دریای چین جنوبی اعزام نموده تا در آن رزمایش انجام دهد و اینها را هر سال تکرار می نماید.

سخنگوی وزارت خارجه چین اضافه کرد: این آمریکا است که قدرت نمایی می نماید و دست به تهدید و ارعاب می زند. مسائل مربوط به سین کیانگ، تایوان و هنگ کنگ جزو امور داخلی چین هستند که هیچ مداخه خارجی را برنمی تابد. بیانیه مشترک آمریکا و ژاپن نشان دهنده بی توجهی به تاریخ، حقایق و مستندات است. این بیانیه نشان می دهد که دو کشور برای مداخله در امور داخلی چین و بدنام کردن کشور، تبانی نموده اند.

سخنگوی وزارت خارجه چین ادامه داد: چهارم اینکه آمریکا و ژاپن که از نظر ذهنی همچنان درگیر جنگ سرد هستند، به عمد به دنبال بلوکه کردن تقابل و کوشش برای تشکیل یک چرخه ضد چینی هستند. این با فرایند دورانی که در آن زندگی می کنیم و آرمان صلح، توسعه و همکاری مشترک در منطقه و اکثریت قریب به اتفاق کشورهای دنیا مغایرت دارد. این فرایند تنها باعث ناآرامی یا درگیری در منطقه شده و چهره واقعی اتحاد ایالات متحده و ژاپن را در خصوص تضعیف صلح و ثبات منطقه بیشتر آشکار می نماید.

لیجیان گفت: پنجمین مورد این است که ژاپن به دلیل خودخواهی برای کنترل فعالیت های چین دوست دارد تا رعیت استراتژیک آمریکا باشد و پا را بیش از این هم فراتر گذاشته با نقض حقیقت، لطمه زدن به روابط با چین، گرگ را به خانه دعوت نموده و به منافع جامع تمام منطقه خیانت می نماید. چنین رفتار نفرت انگیزی به شدت منفور است.

سخنگوی وزارت خارجه چین همچنین گفت: مساله آخر این است که ما به آمریکا و ژاپن تاکید می کنیم تا هر چه سریعتر مداخله در امور داخلی چین را متوقف کند، دست از تشکیل یک گروه ضد چینی بردارند و صلح و ثبات منطقه ای را تضعیف ننمایند. چین تمامی اقدامات لازم را برای دفاع قاطع از حق حاکمیتش، امنیت و منافعش انجام می دهد.، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 15 فروردین 1400 بروزرسانی: 15 فروردین 1400 گردآورنده: euroro.ir شناسه مطلب: 1329

به "چین، ژاپن را رعیت آمریکا خواند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چین، ژاپن را رعیت آمریکا خواند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید