کاهش وزن قانون دارد؟!

به گزارش تور اروپا ارزان، وقتی که برای کاهش وزن خود تصمیم می گیرید، یک رژیم غذایی مناسب را دنبال کنید. بهتر است تمام جوانب رژیم غذایی تازه خود را بسنجید، زیرا گذشته از کاهش دریافت کربوهیدرات ها و کالری باید به دریافت سایر ویتامین ها و املاح مورد نیاز بدن خود اهمیت دهید. هر ساله به طور میانگین، حدود 30 بیلیون دلار صرف خرید محصولات لاغری فقط در کشور آمریکا می شود. تقریباً از هر سه نفر، یک نفر در پی حفظ زیبایی ظاهر و اندام خود است. رژیم های غذایی معروف، به میزان غذایی که می خورید، پروتئین، چربی ها و کربوهیدرات های دریافتی بدن اهمیت زیادی می دهند و اغلب از ویتامین ها و املاح معدنی چشم پوشی می کنند.

کاهش وزن قانون دارد؟!

کاهش وزن قانون دارد؟!

وقتی که برای کاهش وزن خود تصمیم می گیرید، یک رژیم غذایی مناسب را دنبال کنید. بهتر است تمام جوانب رژیم غذایی نو خود را بسنجید، زیرا گذشته از کاهش دریافت کربوهیدرات ها و کالری باید به دریافت سایر ویتامین ها و املاح مورد نیاز بدن خود اهمیت دهید. هر ساله به طور میانگین، حدود 30 بیلیون دلار صرف خرید محصولات لاغری فقط در کشور آمریکا می شود. تقریباً از هر سه نفر، یک نفر در پی حفظ زیبایی ظاهر و اندام خود است. رژیم های غذایی معروف، به میزان غذایی که می خورید، پروتئین، چربی ها و کربوهیدرات های دریافتی بدن اهمیت زیادی می دهند و اغلب از ویتامین ها و املاح معدنی چشم پوشی می کنند. پژوهشگران، چهار نوع رژیم غذایی مختلف را با هم مقایسه کرده و تفاوت های عمده ای را در میزان مصرف مواد مغذی در این رژیم ها یافته اند. تغییر منابع غذایی چیزی فراتر از تغییر در میزان چربی ها و کربوهیدرات های مصرفی است. کمبود هر یک از ویتامین ها و مواد مغذی مورد نیاز بدن می تواند با افزایش خطرات جدی که سلامت بدن را تهدید می کنند، همراه باشد. مثلاً بیماری ضعف استخوان ها یا استئوپروز و آسیب های عصبی در اثر کمبود همین ویتامین ها و مواد مغذی مورد نیاز بدن به وجود می آید. گروهی از پژوهشگران روی 300 زن چاق و سنگین وزن که تصمیم گرفته بودند یکی از این چهار نوع رژیم غذایی شامل: آتکینز، زون، لرن و ارنیش را دنبال کنند، پژوهش هایی انجام دادند. دو ماه بعد از شروع رژیم غذایی، از زنان خواسته شد تا تمام چیزهایی را که در 24 ساعت گذشته خورده بودند، نام ببرند. تقریباً پاسخ تمام آنها مشابه بود. در دو ماه اول شروع یک رژیم غذایی معمولاً از همه شرکت کنندگان خواسته می شود میزان کالری دریافتی روزانه خود را به 1500 برسانند.

همان طور که انتظار می رفت، هر گروه برنامه رژیم غذایی خاص خود را دنبال می کرد؛ مثلاً گروه شرکت کننده در رژیم غذایی آنکینز، کمترین میزان کربوهیدرات ها را مصرف می کردند (17 درصد). همچنین میزان مصرف 12نوع ویتامین و املاح معدنی در میان شرکت کنندگان متفاوت بود. برخی از زنان واقعاً با خطر تغذیه نامناسب روبرو بودند. ویتامین E و کمبود آن مساله ای مشترک در میان شرکت کنندگان بود. بیش از 65 درصد از این زنان با کاهش چشمگیر ویتامین E در بدن شان روبرو بودند. افرادی که به طور کلی کم غذا می خورند، بدون هیچ تعجبی، با کاهش ویتامین ها و املاح معدنی در بدن شان روبرو می شوند. اما زنانی که در این برنامه شرکت کرده بودند، فقط در معرض خطر کاهش ویتامین های E و A و K و C قرار داشتند. از شرکت کنندگان خواسته نمی شود که مصرف تمام کربوهیدرات ها را به حداقل برسانند، بلکه باید به مصرف سبزیجات، گیاهان و لوبیا ادامه دهند و در عوض مصرف نوشابه، مواد شیرین و غذاهای فرآوری شده را به حداقل برسانند. برای پر کردن جای خالی ویتامین ها و املاح معدنی که با پیروی از این رژیم های غذایی به وجود می آید، می توان از مکمل ها استفاده کرد. اما در میان این چهار نوع رژیم غذایی معروف در میان مردم فقط آنکینز به مصرف مکمل ها اهمیت می داد و از میان زنانی که در این برنامه شرکت کرده بودند، فقط سه نفر از این مکمل ها درست و بجا استفاده می کردند. وقتی که در بدن مان کمبود ویتامین و املاح نداشته باشیم، عملکرد فیزیکی و ذهنی مان بسیار خوب می شود. خوردن غذاهای سالم بهترین راه برای دریافت مواد مغذی مناسب و مورد نیاز بدن است. به طول کلی این چهار شیوه رژیم غذایی، روش های تغذیه خوب و مناسب را به ما می آموزند؛ زیرا در هر چهار شیوه مهم ترین نکته مقابله با چاقی، دیابت و خطر بیماری های قلبی است و این مواد از مهم ترین عوامل مرگ و میر در جوامع امروزی به تعداد می آیند. یک رژیم غذایی مناسب در عمل، احتمال ابتلا به بیماری ها را کاهش می دهد. خوردن غذاهای کم چرب، از قبیل غلات، میوه ها، سبزی و محصولات لبنی کم چرب، احتمال ابتلا به بیماری های قلبی، فشارخون بالا، سکته مغزی و دیابت را پایین می آورد. محدود کردن مصرف چربی های اشباع شده که در فرآورده های حیوانی از قبیل گوشت پر چرب، پنیر، خامه و کره یافت می شوند هم میزان کلسترول را کاهش می دهد. جایگزینی چربی های اشباع شده با چربی های اشباع نشده کمک می کند تا کلسترول مضر یا LDL کاهش یابد. اشخاصی که مبتلا به دیابت هستند، لازم است میزان کربوهیدرات مصرفی خود را حتماً تحت نظر داشته باشند. برنامه غذایی که در آن مصرف کربوهیدرات محدود است، ممکن است در ابتدا باعث لاغر شدن شخص شود، اما در دراز مدت رژیم سالمی نخواهد بود. رژیم های غذایی که در آنها مصرف کربوهیدرات کم است، در مجموع از لحاظ چربی و روغن های اشباع شده غنی هستند؛ ولی مقادیر بافت ها در آنها اندک است. به علاوه مصرف حبوبات، میوه ها و سبزی ها که بسیار مغذی هستند و در جلوگیری از ابتلا به بیماری ها مؤثرند، محدود می کند. یک برنامه غذایی سالم وقتی با فعالیت و تحرک جسمی همراه باشد، تأثیر مضاعفی روی سلامتی خواهد داشت. فعالیت جسمانی منظم خطر ابتلا به بیماری های مختلف را کاهش می دهد. با داشتن یک برنامه غذایی سالم همراه با فعالیت جسمی نه تنها از بیماری ها به دور هستید، بلکه همیشه با نشاط و سرحال خواهید بود و انرژی لازم برای فعالیت روزانه را خواهید داشت.

منبع: دنیای سلامت(تعداده 61)

ae

منبع: راسخون
انتشار: 30 شهریور 1400 بروزرسانی: 30 شهریور 1400 گردآورنده: euroro.ir شناسه مطلب: 1595

به "کاهش وزن قانون دارد؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش وزن قانون دارد؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید