کاهش 67 درصدی مسافرت های برون استانی قم

به گزارش تور اروپا ارزان، خبرنگاران/قم مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده ای قم با اشاره به کاهش مسافر به دلیل شیوع ویروس کرونا، گفت: درهشت ماه گذشته نسبت به مدت مشابه پارسال، جابه جایی مسافر درون استانی 21 درصد افزایش و برون استانی 67 درصد کاهش یافته است.

کاهش 67 درصدی مسافرت های برون استانی قم

محمدحسن کلهری روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگاران، با اشاره به تعداد سفر نیز در این مدت گفت: درون استانی 23 درصد افزایش و برون استانی 49 درصد کاهش یافته است.

وی با اشاره به فعال بودن حدود 9 پایانه مسافربری درقم، گفت: در استان 45 شرکت حمل ونقل مسافر شامل 43 شرکت داخلی و 2 شرکت بین المللی فعالیت می کند.

وی بیان نمود: درقم یک هزار و 700 راننده حمل ونقل عمومی دارای مجوز و کارت هوشمند، چهار هزار و 700 راننده باری و 175 راننده وانت در محورهای مواصلاتی فعال هستند.

کلهری افزود: 795 دستگاه ناوگان حمل ونقل عمومی مسافر دراستان قم فعال است که از این تعداد 257 دستگاه اتوبوس با میانگین سن 13 سال، 324 دستگاه مینی بوس با میانگین سنی 22.5 سال و 214 دستگاه سواری کرایه با میانگین سنی 11.5 سال داریم.

وی ادامه داد: سه هزار و 266 ناوگان باری با میانگین سنی 26 سال و 932 دستگاه وانت بار با میانگین سنی 9 سال در این استان فعال هستند.

به گفته وی، در قم 40 شرکت حمل ونقل کالا شامل 39 شرکت داخلی و یک شرکت بین المللی فعال هستند که میزان جابه جایی و بارنامه صادر شده در هشت ماه گذشته، حجم کالای جابه جا شده درون استانی به لحاظ تناژ 24 درصد و برون استانی چهار درصد نسبت به سال گذشته افزاش نشان می دهد.

مدیرکل راهداری قم افزود: اوایل امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا حمل ونقل مسافر و کالا کاهش یافت که حمل ونقل کالا بعد از مدت کوتاهی به روال عادی برگشت و در هشت ماه گذشته نسبت به مدت مشابه پارسال صدور بارنامه درون استانی 10 درصد و برون استانی پنج درصد افزایش یافته است.

وی ادامه داد: بارنامه ای که برای مبدا استان به خارج از استان صادر شده ، پنج درصد و بارنامه ای که به مقصد قم صادر شده حدود 2 درصد افزایش یافته است.

به گفته وی، آهن آلات، روغن صنعتی، سیمان فله، کود ارگانیک، پودر سنگ و خاک معدنی از جمله کالاهایی می باشند که از مبدا استان حمل شده اند.

پرداخت تسهیلات به رانندگان حمل ونقل مسافر

کلهری گفت: به منظور ترمیم بخشی از خسارت وارده به رانندگان بخش مسافری به دلیل شیوع ویروس کرونا، به 32 شرکت مسافربری تسهیلات 120 میلیون ریالی پرداخت شد.

وی افزود: یک هزار و 700 راننده نیز از تسهیلات 60 میلیون ریالی و 90 متصدی شرکت حمل ونقل از تسهیلات 120 میلیون ریالی بهره مند و توسط خیران به 300 راننده کمک بلاعوض پرداخت شد.

وی ادامه داد: ثبت نام 98 درصد راننده های بخش حمل ونقل کالا برای بهره مندی از خدمات بیمه تکمیلی و اختصاص بیش از 39 هزار حلقه لاستیک برای حمل ونقل کالا و مسافر با نرخ مصوب دولتی از دیگر اقدامات حمایتی بوده است.

کلهری گفت: برای کنترل شیوع ویروس کرونا کارت هوشمند راننده ها به صورت غیرحضوری تمدید می شود و برای رعایت پروتکل های بهداشتی تذکرات لازم ارائه شده است.

وی افزود: برای جابه جایی مسافر رانندگان موظف هستند کد ملی مسافران را بررسی کنند و افرادی که کد ملی شان در سامانه وزارت بهداشت به عنوان مبتلایان به کرونا ثبت شده حق استفاده از ناوگان حمل ونقل عمومی را ندارند.

23 دستگاه دوربین فعال نظارت تصویری در محورهای مواصلاتی قم

وی با اشاره به اقدامات در حوزه حمل ونقل هوشمند جاده ای، بیان نمود: در محورهای مواصلاتی 23 دستگاه دوربین نظارت تصویری داریم که تصاویر را به صورت برخط به مرکز مانیتورینگ منتقل و پایش می کنند و در صورت وقوع پدیده ای به راهدارخانه ها اطلاع می دهند.

مدیرکل راهداری قم افزود: 76 دستگاه تردد شمار برخط، 71 دستگاه دوربین کنترل ثابت، 2 دستگاه تابلوی راهنمای ترافیک نمای برخط، یک دستگاه توزین در حین حرکت در محور کاشان برای اندازه گیری اضافه تناژ وسایل نقلیه، سه دستگاه تابلوی سرعت نما برای هشدار سرعت غیرمجاز و 10 دستگاه تابلوی پیام متغیر در سطح محورهای مواصلاتی استان نصب است.

به گفته وی، 120 دستگاه خودروی سبک و سنگین راهداری دارای ردیاب و 66 بی سیم جاده ای و ثابت برای ارتباط بین راهدارخانه ها موجود است.

کاهش 33 درصدی ورود و خروج به استان قم از ابتدای آذرماه تا به امروز

وی با اشاره به شرایط ترددی محورهای مواصلاتی استان در هشت ماه گذشته، گفت: در این مدت درصد ورودی و خروجی به استان در مقایسه با سال گذشته حدود 19 کاهش یافته است.

کلهری با اشاره به کاهش 33 درصدی ورود و خروج به استان از ابتدای آذرماه تا به امروز در مقایسه با مدت مشابه پارسال، گفت: آمار تردد در آزادراه تهران- قم 69 درصد و قم- تهران 67 درصد کاهش و محور پردیسان- ورجان 100 درصد و محور قدیم قم- تهران 44 درصد افزایش یافته است.

وی افزود: عمده ترافیک درمحورهای برون شهری قم، وسایل غیربومی و عبوری است و باعث شده محورهای قم نسبت به سایر استان ها تراکم بالا و استهلاک زیاد داشته باشد، به طوری که سرعت فرسایش محورها از میزان بازسازی بیشتر شده است.

قرارداد فعال با اعتبار یک هزار و 240 میلیارد ریال در حوزه راهداری

وی با اشاره به قرارداد فعال با اعتبار یک هزار و 240 میلیارد ریال در حوزه راهداری، ادامه داد: در حوزه راهداری استان قم، 10 طرح در راستای نگهداری راه با اعتبار 680 میلیارد ریال، پنج طرح در حوزه نگهداری ابنیه با اعتبار 100 میلیارد ریال، 6 قرارداد در حوزه ایمنی و حریم با اعتبار 440 میلیارد ریال و 20 میلیارد ریال در حوزه ماشین آلات و راهداری فعال است.

به گفته کلهری، در سال گذشته و امسال 12 کیلومتر جاده خاکی روستاهای بالای 20 خانوار در قالب طرح ابرار آسفالت شده است.

وی گفت: از 66 نقطه حادثه خیز استان قم، 50 نقطه برطرف شده و در بازنگری جدید 30 نقطه حادثه خیز احصا شده که تا سال آینده اقدام و برطرف خواهد شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 3 بهمن 1399 بروزرسانی: 3 بهمن 1399 گردآورنده: euroro.ir شناسه مطلب: 1186

به "کاهش 67 درصدی مسافرت های برون استانی قم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش 67 درصدی مسافرت های برون استانی قم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید