4 سـوال درباره بیسکویـت ها

به گزارش تور اروپا ارزان، کِرِم دار، کاکائویی، شکری، شور، ویتامین دار، سبوس دار و... خلاصه اینکه بیسکویت ها تنوع گسترده ای دارند و بخش بزرگی از محصولات صنایع غذایی را تشکیل می دهند. اصل لغت بیسکویت، فرانسوی و به معنای خوراکی ای است که آن را 2 بار می پزند.

4 سـوال درباره بیسکویـت ها

4 سـوال درباره بیسکویـت ها

نویسنده: پروانه شهرکی

کِرِم دار، کاکائویی، شکری، شور، ویتامین دار، سبوس دار و... خلاصه اینکه بیسکویت ها تنوع گسترده ای دارند و بخش عظیمی از محصولات صنایع غذایی را تشکیل می دهند. اصل لغت بیسکویت، فرانسوی و به معنای خوراکی ای است که آن را 2 بار می پزند.

اما در آمریکا بیسکویت به خوراکی ای گفته می گردد که خمیرش را به جای مخمر از طریق جوش شیرین به عمل می آورند. برای آنها، بیسکویت در واقع، نانی است که سریع آماده می گردد. از این حرف ها که بگذریم، می رسیم به 4 سوالی که زیاد درباره بیسکویت ها می پرسند. پرسش های زیر را همراه با پاسخ متخصصان تغذیه به این پرسش ها بخوانید.

چقدر بیسکویت بخوریم؟

یک باور رایج درباره میزان مصرف بیسکویت ها این است که تصور می کنیم هر چه بسته بندی این محصولات غذایی کوچک تر باشد، کمتر از آنها می خوریم. اما محققان آمریکایی بین 30 خانم داوطلب تحقیقی انجام دادند و بیسکویت هایی شامل انواع نمکی و شیرین را در بسته بندی عظیم و کوچک بین آنها تقسیم کردند. بعد از 3 روز، آنالیز شرایط تغذیه ای آنها شروع شد و نتیجه به دست آمده نشان داد افرادی که 2 برابر دیگران بیسکویت خورده بودند از بسته بندی های کوچک تر استفاده نموده و در نهایت کالری بیشتری دریافت نموده بودند. نباید فراموش کنید که بیشتر بیسکویت ها در هر 100 گرم، 80 کیلوکالری انرژی دارند و البته این موضوع در خصوص انواع شکلاتی یا کِرِم دار صادق نیست پس بهتر است قبل از خرید، برچسب غذایی روی بسته بندی آنها را با دقت بخوانید. نکته دیگر درباره بیسکویت ها آن است که محصولاتی مثل بیسکویت و چیپس مقادیری آکریلامید دارند. آکریلامیدها ترکیباتی هستند که در محصولات کربوهیدراتی مانند نان یا بیسکویت یا چیپس دیده می شوند. در تحقیقی بین 374 خانمی که سرطان پستان را از سر گذرانده بودند با کسانی که پیروز به مقابله با این بیماری نشده بودند، انجام شد میزان دریافت آکریلامید آنالیز شد. نتیجه نشان داد با افزایش هر 10 درصد آکریلامید به رژیم غذایی، ریسک ابتلا به سرطان 7/2 درصد افزایش پیدا نموده است. بنابراین توصیه می گردد مصرف این دسته از محصولات غذایی هرگز بی رویه نباشد.

کدام بیسکویت ها سالم ترند؟

به طور کلی، احتیاج هفتگی ما به فیبر 25 تا 30 گرم در روز است اما متاسفانه بسیاری از افراد از انواع تنقلات فیبردار استفاده می نمایند و این تنقلات که بیسکویت ها را هم شامل می شوند، نمی توانند میزان مورد احتیاج بدن را تامین نمایند؛ زیرا قسمت اعظم آنها از آرد سفید تشکیل شده و میزان فیبر موجود در آنها کمتر از آرد ترکیبی است. در نتیجه، اگر بیسکویتی انتخاب می کنید، بهتر است از میان آنهایی باشد که غلات ترکیبی دارند. منظور، همان بیسکویت های سبوس دار است. یادتان باشد که نوع سبوس دار بیسکویت ها به میزان 3 عدد در روز میان وعده مفید به حساب می آیند که البته بهتر است با شیر به مصرف نرسند زیرا این فیبر جذب کلسیم را پایین می آورد.

بیسکویت ها قند خون را خیلی بالا می برند؟

در خصوص بیسکویت ها و مزایا و معایب شان باورهای متفاوتی وجود دارد. به اسم نمونه این تصور که می گویند بیسکویت ها به میزان نان سفید باعث افزایش قندخون می شوند، اشتباه است. درست است که بیشتر محصولات غله ای مانند نان سفید باعث افزایش قند خون می شوند و درواقع اندیس گلایسمی آنها افزایش پیدا می نماید اما این مساله در خصوص بیسکویت ها صحت ندارد. بیسکویت های خشک با طعم نسبتا شیرین در عملکرد آنزیم های گوارشی کمتر اختلال ایجاد می نمایند و در نتیجه آزادسازی گلوکز در خون، پس از مصرف آنها، بسیار آهسته انجام می گردد. البته بیسکویت هایی که در آنها میزان این اندکس پایین تر است (مثلا انواع سبوس دار)، گزینه های مناسب تری برای خرید هستند.

ورزشکاران باید بیشتر بیسکویت بخورند؟

اگر بپرسید افرادی که فعالیت های ورزشی می نمایند باید در برنامه غذایی شان بیسکویت باشد یا نه؛ پاسختان مثبت است. قبل از فعالیت های ورزشی برای حفظ قند خون یا در طول انجام یک فعالیت ورزشی، خوردن مواد غذایی حاوی کربوهیدرات یا قند هستند، تاثیر مثبتی بر نتیجه کار آنها می گذارند.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 29 شهریور 1400 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: euroro.ir شناسه مطلب: 1594

به "4 سـوال درباره بیسکویـت ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "4 سـوال درباره بیسکویـت ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید