Audius؛ پلتفرم استریم موسیقی بر بستر بلاک چین

به گزارش تور اروپا ارزان، با ظهور پلتفرم های پخش آنلاین موسیقی، گوش دادن به موسیقی حالا بیش از هر زمان دیگری در دسترس است. با این حال، هنرمندان همواره در صنعت موسیقی سنتی با چالش هایی مانند عایدی کم و عدم شفافیت و حداقل کنترل بر نحوه توزیع یا فروش محتوای خود روبرو بوده اند. Audius میخواهد با توانمندسازی سازندگان موسیقی و یاری به آن ها در کسب عایدی از محتوای خود به وسیله ارز دیجیتال بومی AUDIO، با این چالش ها مقابله کند. در ادامه برای آنالیز این پلتفرم با خبرنگاران مگ همراه باشید.

Audius؛ پلتفرم استریم موسیقی بر بستر بلاک چین

پلتفرم Audius چیست؟

Audius (AUDIO) یک پلتفرم پخش موسیقی غیرمتمرکز مبتنی بر بلاکچین است. همانطور که در صفحه توضیحات این تیم آمده، هدف این پروژه این است که هنرمندان و تهیه نمایندگان کنترل بیشتری بر آثار موسیقی خود داشته باشند. هنگامی که هنرمندان محتوا را در Audius آپلود می نمایند، می توانند رکوردهای تغییرناپذیری را برای کار خود فراوری نمایند که امنیت این موضوع به وسیله شبکه غیرمتمرکز گره ها در بلاک چین تأمین خواهد شد.

Audius واسطه های صنعت موسیقی سنتی را با ارتباط دادن مستقیم هنرمندان با هوادارانشان حذف می نماید. بنابراین هنرمندان تنها مالکیت موسیقی خود را دارند و می توانند تصمیم بگیرند که چگونه از آن ها در پلتفرم کسب عایدی نمایند. آن ها می توانند موسیقی خود را رایگان منتشر نمایند یا هزینه برای تهیه آثار معین نمایند تا در صورت پرداخت، دسترسی برای محتوا ایجاد گردد.

برخلاف سایر سرویس های پخش موسیقی، Audius از هنرمندان کارمزدی دریافت نمی نماید. تهیه نمایندگان موسیقی می توانند 90 درصد از عایدی را به صورت AUDIO، ارز دیجیتال بومی پلتفرم Audius، دریافت نمایند. 10 درصد دیگر به سهام دارانی که از شبکه Audius پشتیبانی می نمایند تعلق می گیرد.

AUDIO یک توکن ERC-20 است که به عنوان توکن حاکمیتی در Audius نیز عمل می نماید. دارندگان می توانند AUDIO خود را برای یاری به ایمن سازی شبکه، مشارکت در مدیریت Audius و دسترسی به محتوای پریمیوم به اشتراک بگذارند. اپراتورهای نود، برای راه اندازی نودها، باید توکن استیک نمایند. به ازای استیک کردن توکن، شبکه به اپراتورها پاداش پرداخت می نماید.

Audius یک پلتفرم پخش موسیقی کاملاً غیر متمرکز است که مستمعین را قادر می سازد تا از هنرمندان مستقیماً به وسیله ارز دیجیتال بومی خود، AUDIO پشتیبانی نمایند. از دسامبر 2021، Audius تقریباً 6 میلیون کاربر ماهانه دارد و میزبان بیش از 100000 هنرمند است.

Audius که در سال 2018 به وسیله فارست براونینگ و رونیل رامبورگ تأسیس شده، مدل صنعت موسیقی سنتی را با حذف واسطه ها و موانع شرکت های ضبط متحول نموده است. برخلاف سایر پلتفرم های استریم، عایدی هنرمندان با تعداد دفعات پخش یک آهنگ معین نمی گردد. Audius مالکیت انحصاری موسیقی خود را به هنرمندان می دهد و آنها تصمیم می گیرند چگونه از کار خود عایدیزایی نمایند. طبق گفته Audius، تهیه نمایندگان موسیقی 90٪ از عایدی را به وسیله توکن های AUDIO دریافت می نمایند، در حالی که 10٪ به جای مانده به اپراتورهای گره (استاکرها) که از شبکه Audius پشتیبانی می نمایند، تعلق خواهد گرفت.

Audius یک پروتکل بلاک چین لایه 2 است که در ابتدا بر روی یک زنجیره جانبی اتریوم به نام شبکه POA ساخته شد. به علت افزایش تقاضا برای پخش محتوا، Audius با مسائل مقیاس پذیری روبرو شد و تصمیم گرفت سیستم مدیریت محتوای خود را در سال 2020 به بلاک چین Solana منتقل کند تا عملکرد خود را ارتقاء دهد. اما ارز دیجیتال بومی آن، AUDIO، روی بلاک چین اتریوم به جای مانده است. AUDIO یک توکن حاکمیتی ERC-20 است که به سهام داران اجازه می دهد در خصوص پیشنهادهای مربوط به تغییرات و ارتقاء شبکه رأی دهند. استیک کردن این رمزارز قفل بعضی از امکانات پریمیوم شبکه را برای کاربر باز می نماید، مانند دریافت نشان و قدرت رأی دهی.

Audius چگونه کار می نماید؟

هدف Audius حل چالش هایی است که هنرمندان در صنعت موسیقی با آن روبرو هستند، از جمله حقوق موسیقی، کپی رایت و مالکیت، با دادن آزادی به همه برای توزیع، کسب عایدی و پخش موسیقی. این پلتفرم واسطه های بین هنرمندان و مخاطبانشان را حذف می نماید و به آن ها اجازه می دهد مستقیماً روی پلتفرم تعامل داشته باشند.

برخلاف کانال های سنتی صنعت موسیقی، Audius به هنرمندان تنها بر اساس تعداد دفعات پخش آهنگ هایشان پولی پرداخت نمی نماید. بعلاوه فعالیت هنرمندان در پلتفرم، نحوه تعامل آنها با هواداران و مشارکت کلی کاربران را در نظر می گیرد.

در Audius، هنرمندان می توانند آهنگ های خود را به وسیله گره های غیرمتمرکز آپلود و توزیع نمایند. راه های مختلفی برای هنرمندان وجود دارد که بتوانند از محتوای صوتی خود بدون از دست دادن مالکیت خود عایدی کسب نمایند. آن ها می توانند با وارد شدن به 5 آهنگ پرطرفدار هفتگی، 5 لیست پخش پرطرفدار هفتگی، 10 برنامه API برتر ماهانه، و اولین آپلود پس از تأیید حساب های رسانه های اجتماعی خود، AUDIO را دریافت نمایند.

در آینده، Audius میخواهد پشتیبانی از USDT و سایر استیبل کوین ها را برای هواداران اضافه کند تا به وسیله آن ها به محتوای پریمیوم دسترسی پیدا نمایند.

توکن AUDIO چیست؟

توکن Audius (AUDIO) ارز دیجیتال بومی است که پروتکل Audius را تقویت می نماید. این توکن سه عملکرد اصلی را در زیست بوم Audius انجام می دهد:

  • امنیت شبکه را تأمین خواهد نمود.
  • توکن های استیک شده برای شرکت در رأی گیری های مربوط به تمام پروتکل ها مورد احتیاج هستند.
  • هنرمندان با استیک کردن توکن، به امکانات پریمیوم دسترسی پیدا می نمایند.

AUDIO یک توکن ERC-20 با عرضه اولیه 1 میلیارد توکن است. از دسامبر 2021، بیش از 500 میلیون AUDIO در حال حاضر در گردش است.

امنیت

امنیت شبکه Audius به وسیله گره های غیر متمرکز تأمین می گردد. هر کاربر می تواند با نگه داشتن و قرار دادن توکن های AUDIO به یک اپراتور گره تبدیل گردد. هرچه سهام آن ها بیشتر باشد، شانس بیشتری برای استفاده از گره های آنها به وسیله هواداران برای جستجوی موسیقی وجود دارد. با یاری به اجرای عملیات پروتکل، آنها می توانند AUDIO را از محل انتشار توکن و استخر های ماینینگ کسب نمایند. گروهی از نودها به نام گره محتوا، محتوا را میزبانی نموده و گروهی دیگر از نودها با نام گره اکتشاف این محتوا را لیست بندی می نمایند.

دسترسی به امکانات

توکن AUDIO به هواداران و هنرمندان این امکان را می دهد تا به محتوای پریمیوم هنرمندان دسترسی داشته باشند. هنرمندان می توانند از AUDIO برای رشد و جذب بهتر هواداران خود استفاده نمایند. با قرار دادن AUDIO، هنرمندان می توانند به ابزارهای توزیع محتوا دسترسی داشته باشند تا توکن های هنری خود را بین هواداران توزیع نمایند. هوادارانی که توکن های هنرمند را در اختیار دارند، می توانند دسترسی انحصاری به محتوا و تجربیات منحصر به فرد خود، مانند گوش دادن به آهنگ های منتشر نشده، شرکت در مسابقات ریمیکس و موارد دیگر را داشته باشند.

کاربرانی که میزان مشخصی از AUDIO را در کیف پول Audius خود نگه می دارند، می توانند به سطح VIP4 دسترسی داشته باشند تا از مزایای بیشتری برخوردار شوند. هرچه AUDIO آن ها بیشتر باشد، سطح VIP آن ها ارتقا پیدا می نماید و به محتوای پریمیوم بیشتری دسترسی خواهند داشت. کاربران می توانند برای خرید توکن شبکه یعنی AUDIO هزینه نموده و یا با گوش دادن به تبلیغات پلتفرم، عایدی کسب نمایند.

Audius چه تفاوتی با سایر پلتفرم های استریم دارد؟

یکی از تفاوت های عمده بین Audius و سایر پلتفرم های استریم مانند Spotify این است که از فناوری بلاکچین برای اجرای غیرمتمرکز استفاده می نماید. این به هنرمندان و سازندگان محتوا اجازه می دهد تا با کنترل بیشتری موسیقی خود را به اشتراک بگذارند.

به گفته بنیان گذاران، 90 درصد از عایدی این پلتفرم مستقیماً به هنرمندان تعلق خواهد گرفت. در مقایسه با این اعداد در صنعت موسیقی سنتی، که تنها 12٪ به هنرمندان اختصاص می یابد، Audius به آنها اجازه می دهد دستمزد بالاتری دریافت نمایند.

تفاوت دیگر در Audius شامل دارندگان توکن AUDIO می گردد. هنرمندان و هم هواداران، در فرآیند تصمیم گیری برای شبکه شرکت خواهند کرد. نگه داشتن یک توکن AUDIO به آنها یک رأی می دهد تا در اداره پروتکل شرکت نمایند. آنها می توانند به هر گونه تغییر پیشنهادی در پلتفرم رأی مثبت داده یا مخالفت نمایند، موضوعی که ما نمی توانیم در سایر سرویس های پخش موسیقی پیدا کنیم.

Audius بعلاوه این توانایی را دارد که به هنرمندان یاری کند تا پایگاه و جامعه هواداران خود را پرورش دهند. این اولین پلتفرم استریم موسیقی است که با TikTok، پلتفرم رسانه اجتماعی پخش ویدئوی مشهور همکاری می نماید. این مشارکت به کاربران TikTok امکان می دهد تا آهنگ های روی پلتفرم Audius را مستقیماً به ویدیوهای خود اضافه نمایند. به غیر از Audius, TikTok بعلاوه با بازی بلاک چین DeFi Land به شکل یک ایستگاه رادیویی FM در متاورس یکپارچه شده است.

جمع بندی

Audius ممکن است شبیه سرویس پخش موسیقی دیگری باشد، اما امکانات جدیدی را برای صنعت موسیقی و هنرمندان ارائه می دهد. بعلاوه نشان می دهد که چگونه برنامه های بلاک چین می توانند در بسیاری از جنبه های مختلف زندگی ما، هم در زندگی واقعی و هم در متاورس استفاده شوند. شما می توانید به وسیله صرافی های معتبر مانند Binance اقدام به خرید AUDIO نموده و سپس به وسیله کیف پول های سرد و گرم مانند Ledger Nano S و Trust Wallet دارایی رمزنگاری شده خود را ذخیره و مدیریت کنید.

منبع: Coindesk Binance Academy

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 9 اسفند 1400 بروزرسانی: 9 اسفند 1400 گردآورنده: euroro.ir شناسه مطلب: 1775

به "Audius؛ پلتفرم استریم موسیقی بر بستر بلاک چین" امتیاز دهید

2 کاربر به "Audius؛ پلتفرم استریم موسیقی بر بستر بلاک چین" امتیاز داده اند | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "Audius؛ پلتفرم استریم موسیقی بر بستر بلاک چین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید