آیا قهوه بدون کافئین برای شما بد است؟

به گزارش تور اروپا ارزان، کافئین به اسم یک داروی روان گردان در نظر گرفته می گردد، و مثل سایر اعضای این خانواده، می تواند منجر به اعتیاد هم بگردد. در این مقاله، ما سطوح ایمن قهوه بدون کافئین و بعلاوه اثرات و فواید مصرف آن در

آیا قهوه بدون کافئین برای شما بد است؟

مترجم: سعید علیزاده

منبع:راسخون

کافئین به اسم یک داروی روان گردان در نظر گرفته می شود، و مثل سایر اعضای این خانواده، می تواند منجر به اعتیاد هم بشود. در این مقاله، ما سطوح ایمن قهوه بدون کافئین و بعلاوه اثرات و فواید مصرف آن در صورتی که بیش از حد باشد را می فهمیم.

کافئین، ماده اصلی فعال در نوشیدنی هایی مانند قهوه و چای، اغلب به خاطر چندین مشکل سلامتی مقصر دانسته می شود. بعلاوه به اسم پر مصرف ترین مخدر هم در نظر گرفته می شود، که بر روی سیستم عصبی مرکزی برای افزایش هوشیاری ذهنی و مبارزه با خستگی و بی خوابی عمل می نماید. روان گردان بودن، عوارض جانبی کافئین و نگرانی در خصوص آن، باعث شده است تا روز به روز افراد بیشتری به سوی قهوه بدون کافئین (decaf) کشیده شوند که نسخه بدون کافئین نوشیدنی مورد علاقه آن ها است. قهوه بدون کافئین به وسیله پردازش دانه های قهوه مشتق می شود. هنگامی که قهوه بدون کافئین است، بخش چشمگیری از کافئین آن حذف می شود، اما موادی که به قهوه عطر و طعم می دهند باقی می مانند. با این حال، تحقیقات و مطالعات اخیر اشاره نموده اند آنچنان که بسیاری تصور می نمایند، قهوه بدون کافئین ممکن است سالم تر از قهوه معمولی نباشد.

عوارض جانبی قهوه بدون کافئین

افزایش اسیدیته

قهوه که بسیار اسیدی است، می تواند معده را تحریک کند تا اسید بیش از حدی ترشح کند. مشاهده شده است که قهوه نسبت به کافئین در حین افزودن به آب اسیدی تر است. این می تواند به اسم یک شاخص در نظر گرفته شود که علاوه بر کافئین، بعضی از ترکیبات دیگر موجود در آن هم می توانند اسیدیته را افزایش دهند. یافت شده است که قهوه بدون کافئین در شرایطی مثل رفلکس اسید، زخم معده، بیماری رفلکس مری، سوزش سردل و ... مضرتر است.

خطر افزایش کلسترول و حمله قلبی

قهوه بدون کلسترول معمولا از دانه های روبوستا ساخته می شود، که شناخته شده است که حاوی دیترپن است که می تواند فراوری اسید های چرب در بدن را تحریک کند. این به نوبه خود، گفته می شود که فراوری کلسترول LDL را افزایش و بعلاوه موجب افزایش 8% در آپولیپوپروتئین B و آپوب a.k.a. (یک پروتئین مرتبط با کلسترول که با بیماری های قلبی و عروقی در ارتباط است) می شود. علاوه بر این، هر دو قهوه معمولی و بدون کافئین حاوی اسید کلروژنیک در سطح بالایی هستند که سطح هموسیستئین را افزایش دهند که این امر به نوبه خود می تواند خطر بیماری های قلبی را افزایش دهد.

امکان ابتلا به پوکی استخوان یا آرتریت روماتئید

مطالعات نشان می دهند که هر 6 اونس قهوه به طور منظم منجر به از دست دادن 5 میلیگرم کلسیم می شود، 300 تا 400 میلیگرم مصرف قهوه در هر روز خطر شکستگی لگن را دو برابر افزایش می دهد. گمان می رود که مصرف بیش از حد قهوه بدون کافئین همچون قهوه کافئین دار با دمیلینه شدن (حذف مواد معدنی) استخوان ها که می تواند در نهایت منجر به پوکی استخوان شود ارتباط دارد. آن عملکرد سلول استخوان را بهبود می بخشد که بازجذب کلسیم از استخوان را افزایش می دهد و تشکیل سلول استخوانی در استخوان را کاهش می دهد.

ارتباط با سرطان و آسیب ارگان

رویه کافئین زدایی شامل استفاده از کلرید متیلن یا اتیل استات است و این فرایند با حذف کردن بعضی از مواد تشکیل دهنده دانه های قهوه سرانجام می یابد. این ترکیب اورگانیک سرطان زا شناخته شده است، که به سیستم اعصاب مرکزی، ریه ها، کبد و غشای مخاطی سمی است. استفاده بیش از حد و طولانی مدت از این ترکیبات ممکن است منجر به آسیب ارگان شود. با این حال، میزان کلرید متیلن در دانه های تا سطح ته نشینی کاهش می یابد که می تواند با توجه به حداکثر حد مجاز معین شده به وسیله FDA ایمن در نظر گرفته شود.

فواید کافئین قهوه

کاهش خطر دیابت نوع دوم

وقتی شخصی از دیابت نوع دوم رنج می برد، مغز او به صورت بهینه از گلوکز استفاده نمی نماید که می تواند منجر به مسائل عصبی شود. Giulio Maria Pasinetti استاد مغز و اعصاب و روان پزشک در خصوص رابطه بین آماده سازی قهوه بدون کافئین و دیابت نوع دوم تحقیقی انجام داد. موش مبتلا به دیابت نوع دوم که رژیم غذایی هم داشت یک مکمل با آماده سازی قهوه بدون کافئین استاندارد به مدت 5 ماه به آن داده شد. یافته ها اینطور بود که مغز گلوکز را به طور موثرتری به منظور انرژی سلولی به اسم یک نتیجه از مصرف این مکمل می سوزاند. به نقل از دکتر Pasinetti، اختلال در سوخت و ساز انرژی در مغز با زوال عقل در دوران پیری و در افراد در معرض خطر ابتلا به اختلالات عصبی ارتباط تنگاتنگی دارد. این شواهد برای اولین بار فواید بالقوه آماده سازی قهوه بدون کافئین برای هر دو جلوگیری و درمان زوال عقلی که به وسیله دیابت نوع دوم، پیری و یا اختلالات عصبی ایجاد می شود را نشان می دهد.

مقابله با نقرس

نقرس یک بیماری التهابی دردناک است که مشنا آن در آرتریت است و با توجه به تجمع اسید اوریک ایجاد می شود. این مشکل در مردان در مقایسه با زنان بیشتر دیده می شود. اثر قهوه کافئین دار و بدون کافئین روی نقرس به وسیله دانشمندان در دانشگاه کلمبیا بریتانیا و دانشکده پزشکی هاروارد تجزیه و تحلیل شده است. در این گزارش که آن ها در سال 2007 ارسال کردند گفته شد که مردانی که روزانه 4 یا 5 فنجان قهوه مصرف می نمایند دارای خطر پایین تری در ابتلا به نقرس هستند. بعلاوه یافت شده است که قهوه کافئین دار هم خطر ابتلا به نقرس را کاهش می دهد.

کاهش موارد سرطان پروستات

تحقیقات تازه به وسیله محققان دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد نشان داد که مردانی که روزانه بیش از 6 فنجان قهوه یا قهوه بدون کافئین مصرف می نمایند در خطر پایینتری از ابتلا (20%) به هر نوع سرطان پروستات هستند و به طور چشمگیری در ریسک پایینی از سرطان پروستات در مقایسه با آن هایی که قهوه مصرف نمی نمایند هستند. این کاهش خطر در هر دو مصرف نمایندگان قهوه معمولی و قهوه بدون کافئین مشاهده شده است.

فرایند کافئین زدایی قهوه

فرایند از بین بردن کافئین از دانه های قهوه به اسم کافئین زدایی شناخته می شود که می تواند مستقیم یا غیرمستقیم باشد. اساسا سه نوع روش برای نابود کردن کافئین از دانه های قهوه وجود دارد. این روش ها شامل خیساندن دانه های قهوه در آب به منظور حل کردن کافئین است. کربن فعال یا حلال برای استخراج کافئین بعد از این که دانه های قهوه مجددا در آب بدون کافئین خیسانده شدند مورد استفاده قرار می گیرد، بنابراین آن ها مجددا می توانند ترکیباتی که به قهوه عطر و طعم می دهند را جذب نمایند. در کافئین زدایی غیرمستقیم، دانه های قهوه به طور مستقیم با حلال تماس ندارند. حلال هایی که معمولا در این رویه به کار گرفته می شوند کلرید متیلن و اتیل استات هستند. امروزه، اتیل استات معمولا به این منظور استفاده می شود چون به صورت طبیعی در بسیاری از میوه ها یافت می شود. قهوه که به یاری اتیل استات کافئین زدایی شده است، به اسم قهوه کافئین زدایی شده طبیعی شناخته می شود.

سلب مسئولیت: مطالب ذکر شده در این مقاله صرفا جهت آموزش هستند و نمی توانند جایگزینی برای توصیه های پزشک متخصص باشند.

منبع: راسخون
انتشار: 2 آبان 1400 بروزرسانی: 2 آبان 1400 گردآورنده: euroro.ir شناسه مطلب: 1631

به "آیا قهوه بدون کافئین برای شما بد است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا قهوه بدون کافئین برای شما بد است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید