امحای 1400 تن ذرت بدلیل طولانی شدن فرایند توزیع طی سال گذشته

به گزارش تور اروپا ارزان، تهران (پانا) - عضو اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و طیور گفت که سال گذشته به دلیل طولانی شدن فرایند توزیع نهاده های دامی در بازار، یک هزار و 400 تن ذرت دامی روی کشتی ها فاسد و امحا شد.

امحای 1400 تن ذرت بدلیل طولانی شدن فرایند توزیع طی سال گذشته

به گزارش اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و طیور، ایمان رنگی درباره مسائل فعالان این صنف اضافه نمود: به دنبال صادر نشدن مجوز از سوی متولیان سامانه بازارگاه جهت توزیع نهاده های دامی اظهارشده در گمرک و یا صدور با تاخیر این مجوزها، کالاهای اساسی موجود در بنادر و گمرکات پس از طی شدن مدت زمان قانونی دو ماهه در لیست کالاهای متروکه قرار گرفته و در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار می گیرد که این مساله علاوه بر افزایش میزان زیان دهی واردکنندگان، بازار نهاده های دامی را بر هم می زند.

وی اضافه نمود: هشتم آذرماه امسال، از سوی معاونت توسعه صنایع تبدیلی وزارت جهاد کشاورزی مجوز خروج کالاهای یک شرکت عضو انجمن را از گمرک صادر کرد و در تاریخ 24 آذر ماه، معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی مجوز عرضه محموله ذرت این شرکت را در سامانه بازارگاه صادر کرد.

عضو اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و طیور توضیح داد:براساس مجوز معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی محموله ذرت شرکت مزبور باید در گیلان عرضه شود و این در حالیست که معاونت بهبود تولیدات دامی این استان اعلام کرد، چنین مجوزی را دریافت نکرده و باعث شد تا 800 تن ذرت که خوراک یکسال مرغداری 30 هزار راسی مرغ مادر است، در انبارها بماند.

رنگی توضیح داد:محموله یاد شده به شکل اعتباری ترخیص شده و مدت زمان عرضه کالاهایی که به شیوه اعتباری ترخیص می شوند هفت روز است؛ از گمرک اخطاریه برای متروکه اعلام شدن کالا دریافت شده و تا به امروز پیروز به رفع اشکالی سامانه بازار گاه که منجر به رؤیت نشدن مجوز مربوطه است، نشده ایم.

عضو اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و طیور ایران توضیح داد: بروکراسی و اشکال های سامانه بازار گاه موجب شده تا تولیدکنندگان صنایع دام و طیور و نیز مصرف کنندگان نهایی کالا و واردکنندگان ضرر و زیان های بسیاری را متحمل شوند، اما همچنان انگشت اتهام برای بر هم خوردن تنظیم بازار نهاده های دامی به سمت واردکنندگانی گرفته شود که گرفتار مسائل فرآیند توزیع کالا در بازار هستند.

به گفته رنگی، اکنون شرایط به نحوی است که کالاهای اساسی تأمین ارز شده و یا آن بخش که واردکنندگان به دنبال ترخیص اعتباری هستند، امکان توزیع به موقع را ندارند و بر همین اساس چنانچه واردکنندگان معطل دریافت مجوز توزیع کالا از وزارت جهاد کشاورزی شوند به دلیل از دست رفتن مدت زمان قانونی کالاهای آنها متروکه اعلام می شود و چنانچه بخواهند کالا را بدون اخذ مجوز از گمرک ترخیص کنند که اموال آنها در لیست کالای قاچاق قرارگیرد. ضمن اینکه امکان ترخیص کالا بدون اخذ مجوز از وزارت جهاد وجود ندارد.

به گزارش ایرنا، براساس مصوبه اخیر ستاد تنظیم بازار در آذرماه، نرخ هر کیلوگرم ذرت و جو در مبادی ورودی یک هزار و 700 تومان، دانه سویا سه هزار 100 تومان و کنجاله سویا سه هزار و 200 تومان تعیین شد.

در حالی که قیمت هر کیلوگرم ذرت در بازار آزاد بیش از چهار هزارتومان و کنجاله سویا بیش از 16 هزارتومان است.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 11 بهمن 1399 بروزرسانی: 11 بهمن 1399 گردآورنده: euroro.ir شناسه مطلب: 1204

به "امحای 1400 تن ذرت بدلیل طولانی شدن فرایند توزیع طی سال گذشته" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امحای 1400 تن ذرت بدلیل طولانی شدن فرایند توزیع طی سال گذشته"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید