مرغ هست؛ اما نه با قیمت 24 هزار و 900 تومان، مشکل نهاده هنوز پا برجاست، پیشنهاد مرغداران برای حذف ارز ترجیحی

به گزارش تور اروپا ارزان، یک مقام اتحادیه مرغداران گوشتی با اعلام اینکه قیمت مصوب 31 هزار تومان برای هر کیلو گوشت هنوز ابلاغ نشده است؛ گفت: کمبودی در عرضه مرغ نداریم.

مرغ هست؛ اما نه با قیمت 24 هزار و 900 تومان، مشکل نهاده هنوز پا برجاست، پیشنهاد مرغداران برای حذف ارز ترجیحی

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، به نقل از دانا، در ماه های اخیر موضوع گرانی مرغ نقل هر مجلسی شده که مسئولان و فعالان این صنعت دلایل خاص خود را برای این افزایش ها مطرح می نمایند، اما کاهش دسترسی دهک های ضعیف و حتی حذف مرغ از سبد مصرفی در پی این نوسانات بسیار مهم است.

در این راستا و با اعلام و افزایش قیمت مصوب به 24 هزار و 900 تومان، کمی عرضه افزایش یافت و قیمت آن در بازار کاهشی شد؛ اما دوباره کاهش عرضه و افزایش قیمت رخ داد تا جایی که اعلام قیمت مصوب 31 هزار تومان برای هر کیلو مرغ گرم هر چند هنوز به طور رسمی اعلام نشده، ولی زمینه را برای چند نرخی شدن فراهم نموده و مجددا باعث افزایش قیمت این محصول شده است.

از نظر کارشناسان قیمت گذاری دستوری باعث این آشفتگی در بازار شده و شایعات برداشته شدن ارز 4200 تومانی نیز به آن دامن زده است. همه اینها باعث شده با وجود اینکه ظرفیت جوجه ریزی واحدهای مرغداری، تغییری ننموده اما به دلیل عدم نظارت، این محصول به قیمت مصوب به دست مصرف نمایندگان نرسد.

براساس این گزارش، افزایش مجدد قیمت جوجه یک روزه از 4 هزار و 500 تومان به هر قطعه 7 هزار و 500 تا 8 هزار و 500 تومان نیز در قیمت تمام شده مرغ نیز مؤثر بوده؛ البته قیمت تمام شده جوجه یکروزه بر اساس نظر مسئولان این صنف در حدود 6 هزار تومان است که با این قیمت به فروش نمی سد و باعث سودجویی دلالان شد که مشکل بازار مرغ را بیشتر نموده است.

مشکل نهاده های دامی همچنان پابرجاست، دلیل کمبود مرغ با قیمت مصوب چیست؟

محمدعلی کمالی سروستانی مشاور ارشد اتحادیه مرغداران گوشتی اظهار کرد: در زمینه تامین نهاده، هنوز صنعت دام و طیور با مسائل زیادی روبرو است و متاسفانه در نهاده ها به خصوص ذرت مشکل پا برجاست؛ البته این مشکل در خصوص سویا کمتر است ولی شایعات قطع ارز ترجیحی موجب شده ذرت به دست دادمداران نرسد.

وی ادامه داد: این روزها واردنمایندگان برای ورود این کالاها تا تعیین تکلیف برای تخصیص ارز دست نگه داشته اند، البته در بحث قیمت، عوامل دیگر نیز ورود نموده اند به عنوان مثال در هفته گذشته و اتفاقی که برای صندلی های سوخت افتاد، در قیمت حمل ونقل مؤثر بود.

این فعال بازار مرغ با بیان اینکه در حال حاضر علاوه بر بحث ارز موضوع تعیین قیمت نیز به مسائل اضافه شده است، گفت: با وجود اینکه قیمت مصوب نو تخم مرغ اعلام شده؛ اما تعلل در اعلام قیمت گوشت مرغ به التهابات بازار افزوده که باعث تأخیر در عرضه مرغ به بازار شده است.

کمالی سروستانی ادامه داد: با وجود اینکه مرغداران به صورت رسمی اعلام نمی نمایند، اما اخباری که به اتحادیه می رسد نشان می دهد که با آغاز فصل پاییز تلفات دام ها کمی افزایش یافته است؛ دلیل این موضوع یا به کیفیت نهاده ها برمی گردد و یا به واسطه کمبود داروهایی مصرفی طیور مربوط می گردد.

قیمت 31 هزار تومانی مرغ هنوز ابلاغ نشده است

وی بیان نمود: با وجود اینکه قیمت مصوب گوشت مرغ فعلاً به ازای هر کیلو 24 هزار و 900 تومان است، اما 19 هزار تومان از آن به مرغدار داده می گردد و الباقی را هزینه های کشتار و توزیع در برمی گیرد. امیدواریم کارگروه تنظیم بازار استان ها تصمیماتی متناسب اتخاذ نمایند، زیرا این تصمیمات در بازار تهران نیز تأثیر زیادی دارد.

مشاور ارشد اتحادیه مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه قیمت 31 هزار تومانی مرغ گرم هنوز ابلاغ نشده است، گفت: امیدواریم هر چه سریع تر تکلیف قیمت مصوب مرغ زنده و گرم تعیین گردد تا انگیزه برای فراوری و عرضه بیشتر گردد و التهابات قیمت در بازار به انتها رسد.

جوجه ریزی در ماه های اخیر کم نشده است، دلیل عرضه مرغ خارج از شبکه چیست؟

کمالی سروستانی با اشاره به اینکه اندازه جوجه ریزی در ماه های اخیر کم نشده است، گفت: کمبودی در عرضه مرغ تهران نداریم؛ در حال حاضر به واسطه این دوگانگی در قیمت، عرضه مرغ خارج از شبکه زیاد است که با اصلاح قیمت مصوب این فرایند اصلاح خواهد شد.

وی تاکید نمود: امروز دولت حدود 40 درصد هزینه های فراوری مرغ را در قالب تامین نهاده مانند ذرت و کنجاله سویا به صورت یارانه مستقیم به واحدهای طیور می دهد؛ ولی برای 100 درصد اندازه فراوری مرغدار تصمیم می گیرد؛ باید در نظر داشته باشد که 60 درصد به جای مانده هر روز با تورم روبه رو می گردد و مرغداران الباقی احتیاج خود را از بازار آزاد تأمین می نمایند.

تصمیمات دستوری به صنعت طیور را نابود خواهد نمود

این فراورینماینده مرغ با اشاره به اینکه تصمیمات دستوری به صنعت طیور آسیب وارد خواهد نمود؛ گفت: دولت مرغدار را مجبور کرد که دامی که بدون حمایت پرورش می دهد را با قیمت مصوب عرضه کند. با وجود همه این مسائل در مهرماه 106 میلیون قطعه جوجه ریزی صورت گرفت؛ پیش بینی می گردد که جوجه ریزی آبان هم بین 117 تا 120 میلیون قطعه باشد.

این مقام صنفی توضیح داد:هم اکنون عرضه مرغ به بازار به واسطه آنکه مرغداران منتظر اعلام رسمی قیمت هستند، با اخیر در حال اجرا است و یا آن اندازه از فراوری خود که بدون استفاده از نهاده های دولتی (ارز ترجیحی) پرورش می یابد، را در خارج از شبکه به فروش می رساند.

پیشنهاد اتحادیه مرغداران گوشتیبرای حذف ارز ترجیحی

کمالی سروستانی در خصوص خذف ارز 4200 تومانی نهاده های دامی، گفت: مرغداری که امروز برای پرورش مرغ خود حدود 900 میلیون تا یک میلیارد نهاده می خرد؛ با حذف ارز ترجیحی باید بین دو تا سه میلیارد برای خرید خود هزینه کند که عدم وجود این نقدینگی، باعث چند برابر شدن مسائل صنعت دام و طیور خواهد شد.

وی در انتها بیان نمود: پیشنهاد ما این است که در صورت حذف ارز 4200 تومانی و با توجه به چند برابر شدن هزینه های فراوری، این حمایت به انتهای زنجیره فراوری منتقل گردد.

مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی ادامه داد: حتماً به صورت کالابرگ پروتئین و مرغ به اقشار ضعیف اختصاص یابد تا سرانه مصرف کاهش پیدا نکند زیرا ممکن است با افزایش شدید قیمتی روبه رو شویم و این فاصله باید جبران گردد. از سوی دیگر باید تسهیلات مقرون به صرفه قیمت در اختیار مرغدار قرار گیرد تا بتواند قدرت خرید خود را برای تهیه نهاده حفظ کند.

اخبار گروه سایر رسانه ها صرفا بازنشر اخبار سایت ها و خبرگزاری هاست و خبرنگاران هیچ مسئولیتی در قبال آن ندارد.

بازگشت به صفحه رسانه ها

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 6 آذر 1400 بروزرسانی: 6 آذر 1400 گردآورنده: euroro.ir شناسه مطلب: 1672

به "مرغ هست؛ اما نه با قیمت 24 هزار و 900 تومان، مشکل نهاده هنوز پا برجاست، پیشنهاد مرغداران برای حذف ارز ترجیحی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرغ هست؛ اما نه با قیمت 24 هزار و 900 تومان، مشکل نهاده هنوز پا برجاست، پیشنهاد مرغداران برای حذف ارز ترجیحی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید