تجارت خارجی زنجان با افزایش سهم صادرات صنایع سلولزی و کاغذسازی متحول می گردد

به گزارش تور اروپا ارزان، رئیس اتاق زنجان با بیان اینکه صنایع سلولزی و کاغذسازی در زمره صنایع برتر استان محسوب می گردد، گفت: در رابطه با این صنایع جلسات کارشناسی مختلفی در اتاق برگزار شده و حتی در این رابطه نظرات سایر استان ها هم اخذ شده است.

تجارت خارجی زنجان با افزایش سهم صادرات صنایع سلولزی و کاغذسازی متحول می گردد

علی یگانه فرد، شصت و هفتمین جلسه شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان زنجان با بیان اینکه سهم این صنایع در تجارت 9 ساله استان کمتر از 6 درصد است، توضیح داد: امید است با برداشته شدن محدودیت های موجود، سهم این صنایع در تجارت خارجی همانند گذشته افزایش پیدا کند.

یگانه فرد توضیح داد: در حال حاضر و بر اساس آمارها 25 واحد کاغذسازی با اشتغال 2250 نفری در استان فعالیت دارند و در گزارش کارشناسی اتاق زنجان تمام موارد مربوط به این صنعت از تجارت و ظرفیت ها و استعدادها تا مسائل و موانع موجود بر سر راه آن به همراه پیشنهادات کارشناسی احصا و ارائه شده است.

او با تأکید بر اینکه اتاق زنجان نقش هر صنعت استان را به تفکیک در نقشه راه تجارت خارجی دیده است، اظهار داشت: کاهش سهم این صنایع در تجارت خارجی استان از سال 1397 نسبت به سال های 1398 و 99 می تواند جبران شده و افزایش صادرات صنایع سلولزی و کاغذسازی، متحول شدن تجارت استان را در پی خواهد داشت.

رئیس اتاق زنجان در سرانجام سخنان خود با اشاره به آمارهای دریافتی از سازمان ها و دستگاه های دولتی در گزارشات، اظهار کرد: هدف از برگزاری این قبیل جلسات بیان مسائل و پیگیری و حل آن ها است.

در ادامه گزارشی در رابطه با صنایع سلولزی و کاغذسازی استان که به همت اتاق زنجان آماده شده بود ارائه شد که بر اساس این گزارش در برنامه راهبردی صنعت کشور تا افق 1404، صنایع سلولزی به اسم یکی از 11 صنعت منتخب در کنار صنایعی مثل؛ صنایع خودرو، فولاد، نساجی و پوشاک، سیمان و ... قرار گرفته است.

این گزارش می افزاید: بهره برداری از واحدهای عظیم در استان طی دهه های اخیر (ازجمله پارس حیات ساغلیک ارونلری، راشا کاسپین، پاپیروس صنعت، آریا رنگ درخشان)، اشتغال زایی بالای صنایع مذکور، ورود سرمایه گذاران خارجی در حوزه محصولات سلولزی به استان، فراوری محصولات صادرات محور با ارزآوری بالا و پتانسیل مناسب در شهرک های صنعتی شهید شهریاری و سلطانیه جهت استقرار واحدهای سلولزی ازجمله پتانسیل مناسب استان در حوزه صنایع سلولزی است.

بعلاوه در این گزارش مسائل و راهکارهای پیشنهادی در صنایع سلولزی و کاغذسازی از سوی اتاق بازرگانی احصا شده بود که از آن جمله مسائل می توان به کمبود ماده اولیه آخال (ضایعات کاغذ بازیافتی) با کمیت و کیفیت مناسب، عدم ثبات قیمت مواد اولیه، مسائل مربوط به تأمین مواد اولیه برای فراوریکنندگان دستمال کاغذی، و ... پیشنهاداتی رایزنی با کشور عراق جهت تأمین کاغذهای ضایعاتی برای تأمین مواد اولیه شرکت های کاغذسازی و بعلاوه مسائلی از قبیل خسارت ناشی از قطعی های مکرر برق و مسائل مرتبط با تأمین آب برای واحدهای کاغذسازی و پیشنهاد اعلام برنامه قطعی برق به گونه ای اعمال گردد که بتوان بر اساس آن برنامه ریزی فراوری کرد، اشاره نمود.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 24 مرداد 1400 بروزرسانی: 24 مرداد 1400 گردآورنده: euroro.ir شناسه مطلب: 1557

به "تجارت خارجی زنجان با افزایش سهم صادرات صنایع سلولزی و کاغذسازی متحول می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تجارت خارجی زنجان با افزایش سهم صادرات صنایع سلولزی و کاغذسازی متحول می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید